• sommar08

OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??

Vi har grannar som bråkar hela tiden. Ofta när dom bråkar så hör man hur han slår henne och jagar runt henne i hela lägenheten. Hon gråter och skriker och det känns helt sjukt hemskt att sitta här nere och höra allting. En annan hemsk sak är att dom har två små barn som hör och ser hur dom håller på. Idag tänkte jag ringa polisen men sen blev jag rädd att det ska göra honom ännu mer arg och jag ringde aldrig. Jag skrev dock en lapp och satte på deras dörr om att jag hör vad som händer och nästa gång ringer jag polisen. Är det någon som kan ge bra tips på hur man ska göra? Vill inte vakna fler nätter av oro att han håller på att slå ihjäl henne.

• Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??
  • EnaOline

Sommar08
    Du är en hjälte! Du anar inte hur mycket du faktiskt har gjort för de där barnen! Själv fick jag ingen hjälp förren jag var 19 år gammal! O jag kämpar hela tiden med att läka själsligt!

Bra gjort!

Ha ett fint bröllop!

• Aleta

Eftersom du har hört att det har skett flera gånger redan så ring socialen på måndag och informera om barnens situation.
    Nästa gång det händer kanske du inte är hemma, de kanske flyttar innan det händer osv. Du är barnens stora chans, du verkar ha mod att hjälpa dem, så vänta inte.
    Polisanmäla kan du göra nästa gång du hör något.

Styrkekramar till dig, om fler vore som du så skulle världen se bättre ut.

Att låtsas som att man inget har sett eller hört är nästan lika illa som att säga att det är ok.

• Aleta

Och för er som tycker att kvinnan själv ska anmäla (om det nu finns någon som tycker det): Är man i den situationen så ursäktar man hela tiden mannen och skyller på att man själv har gjort fel. Det kommer att ta lång tid innan hon har psykisk styrka att kunna ändra på sin situation själv.

• Caroline&Kristian

Hej,

Vi är i samma situation, fast det är hon som slår honom. Vi ringer polisen VARJE gång. Detta för att dokumentera plus att ge honom chansen att säga som det är. Jag tror att han skäms lite.....hoppas att han någon gång säger ifrån.

MEN jag tycker att du ska ringa VARJE gång. Om du ringer mer än ett visst antal kan måste polisen ringa soc.

Lycka till!

• Ceasara

Caroline&Kristian skrev 2008-05-10 17:09:02 följande:

Hej,Vi är i samma situation, fast det är hon som slår honom. Vi ringer polisen VARJE gång. Detta för att dokumentera plus att ge honom chansen att säga som det är. Jag tror att han skäms lite.....hoppas att han någon gång säger ifrån.MEN jag tycker att du ska ringa VARJE gång. Om du ringer mer än ett visst antal kan måste polisen ringa soc.Lycka till!
    Polisen har alltid anmälninsplikt till socialtjänsten oavsett antal, men lita inte på att de sker. Ibland är det faktiskt först när man kommer till socialtjänsten som man får hjälp vidare. Oavsett barnen ska inte behöva ha det så. Alla i familjen behöver ju faktiskt hjälp.
  • fiinen

Har själv blivit misshandlad i nästan två år och önskade varje gång att någon granne skulle reagera och hjälpa mig. Man är så psykiskt trasig och helt i mannens våld så att man inte vågar prata med andra om det. Jag anmälde men tog alltid tillbaka för att han hotade mig. En dag ledde alla dessa anmälningar till att de föll under allmänt åtal då polisen och åklagare tar saken i egna händer. Det var det och min idag sjuka mamma som jag kan tacka för att jag har livet i behåll och nu träffat den rätte som jag har två fina tjejer med. Anmäl för fan och sätt dit den där jäveln! Man måste plocka bort honom från henne inte tvärtom för då går hon nog tillbaka när han ber om det. Min räddning från att inte återvända var att jag inte kunde då han satt inne.

• Vidalila

Varje samhällsmedborgare är _skyldiga_ att ringa polisen om man misstänker att barn far illa. Det står i Barnkonventionen.

Så du kan sluta tveka. Du måste alltså ringa till polisen. En lapp på dörren kan också göra kvinnan än mer illa, hur välmenat det än är från din sida. Han kan ju tro att hon är i maskopi med dig på något sätt, och straffar henne för det...

Det låter jätteunderligt och befängt men det är så psykopater fungerar...

• Ernhake

Man bör ringa polis och/eller socialtjänsten så får de göra en utredning. Förhoppningsvis lugnar situationen ner sig så fort paret inser att folk har ett vakande öga och så kan de få den hjälp de behöver. Samt att barnen får hjälp att prata om situationen.

• Bluerose

Sommar08, hur har det gått?

• Lövings

Är det barn som far illa av detta (och det gör dom juh i detta fallet) så är man SKYLDIG att anmäla detta.
    Det finns en lag som säger att du måste anmäla detta.

Och faktiskt så tycker jag att det borde vara en självklarhet när det finns barn inblandade.

Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??