• sommar08

OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??

Vi har grannar som bråkar hela tiden. Ofta när dom bråkar så hör man hur han slår henne och jagar runt henne i hela lägenheten. Hon gråter och skriker och det känns helt sjukt hemskt att sitta här nere och höra allting. En annan hemsk sak är att dom har två små barn som hör och ser hur dom håller på. Idag tänkte jag ringa polisen men sen blev jag rädd att det ska göra honom ännu mer arg och jag ringde aldrig. Jag skrev dock en lapp och satte på deras dörr om att jag hör vad som händer och nästa gång ringer jag polisen. Är det någon som kan ge bra tips på hur man ska göra? Vill inte vakna fler nätter av oro att han håller på att slå ihjäl henne.

• Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??
  • EnaOline

dokumentera varje gång det sker (datum o tid)

• Joji
    jelikr skrev 2008-05-10 10:08:32 följande:
    Sen skrev du att du inte trodde att han slagit barnen än , men det spelar faktiskt ingen roll , barnen far minst lika illa om inte ännu värre av den psykiska misshandel det blir av att se pappa skada mamma... Barn vet och förstår ju mycket mer än man tror.
    Japp, det var ju det jag skrev - forskning visar att barn far mer illa av att se mamma bli slagen, än att bli slagna själva...
  • EnaOline

när jag växte upp i misshandel, (vi bodde i en väldigt lyhörd lägenhet, man kunde höra grannen prata, då bad jag till alla gudar som fanns att grannen skulle ringa polisen! Så dokumentera o tveka inte att ringa polisen!

• EnaOline

du gör barnen en stor tjänst, du räddar dem från en massa skit om du faktiskt kontaktar polis! det är ett helvete att bearbeta som barn en misshandel, särskilt att se mamma bli slagen! det är faktiskt mycket värre än att själv bli slagen! Lycka till! Jag kommer följa tråden!

• EnaOline

å en sak till! även om han inte slår barnen fysiskt så slår han dem psykiskt o det kommer barnen få men för i resten av sina liv! Att se pappa slå mamma är det allra värsta man kan utsättas för som barn! Lycka till!

• tonårsmorsa

När du hör bråk från grannen ska du omedelbart ringa polisen. I och med att det är barn inblandade kommer polisen automatiskt göra en anmälan till socialtjänsten, men jag tycker ändå att du även bör göra en anmälan till socialtjänsten själv. Just när det gäller misshandel bör man inte prata med föräldrarna själv utan i stället se till att ärendet lämnas över till socialtjänsten.

• dfk

Anmäl när du hör att han misshandlar henne. Gör också en anmälan till socialtjänsten eftersom det finns barn med i bilden.
    Det är viktigt att göra det man kan, det är en hjälp till familjen att kunna få ett stopp på eländet. Dessutom är det säkert så att hon inte vågar polisanmäla honom själv, det kan vara så att han hotar med ännu mer misshandel mm. Det är jättebra att ju fler som faktiskt anmäler kan leda till mer för polisen att arbeta med. De kommer att göra en utredning och om tjejen i framtiden kommer att vilja att anmäla själv, så är det jättebra att ni har anmält också. Det styrker hennes trovärdighet. Det allra bästa är att dokumentera skador samt föra dagbok. Ett rättsbevis väger alltid tyngre. Man ska även försöka kunna redogöra vid vilken tidpunkt det hände skedde, hur länge och var slog mannen, hur hårt slog han..
    Var det med en öppen hand eller knuten hand. Finns vittnen som kan styrka, finns rättsintyg som kan styrka. Allt det som du då anmäler är bra då det styrker hennes ev. berättelse, om hon nån gång väljer att anmäla. Det är sjukt att man ska kunna så detaljerat som möjligt försöka redogöra för varje slag hur ont och hur länge han slog... Men så är det tyvärr. Säkeligen har även misshandeln pågått under längre tid och hur sjutton ska man kunna minnas varje händelse så i detalj...
    Ni gör hela familjen en stor tjänst... Vad bra att du tog upp det här, det visar att du tar det på allvar. Du redan inne på rätt spår att du ska anmäla helt enkelt.

• sommar08

Tack för alla bra inlägg. Jag vet precis vad jag måste göra men ibland måste man få höra det från andra för att samla mod. Igår efter dom hade bråkat och jag satt upp min lapp så åkte mannen iväg och har inte kommit tillbaka än vad jag vet. Ber till alla gudar att han aldrig kommer tillbaka men om han gör det och jag hör bråk igen så är det jag som ringer till polisen!
    Detta är det sista jag vill tänka på nu när det är 2 veckor kvar till bröllopet men jag kan verkligen inte ignorera det.

Tack igen för alla bra tips

• Masha

Sommar08: Tack för ditt mod, önskar det fanns fler som du.... Det här sker dagligen men det är tyvärr så sällsynt att någon ingriper. Tjejen själv klarar sällan av att ta tag i situationen.

• MajoJonas

Hej! Jag har varit med om samma sak, jag ringde polisen. Jag anser att det är det minsta man kan göra, tycker att det är värre än att bara stå och "titta" på... Det händer allt för mycket hemskt, och om man kan åtminstone hindra något, så har man gjort en god gärning.

Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??