• sommar08

OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??

Vi har grannar som bråkar hela tiden. Ofta när dom bråkar så hör man hur han slår henne och jagar runt henne i hela lägenheten. Hon gråter och skriker och det känns helt sjukt hemskt att sitta här nere och höra allting. En annan hemsk sak är att dom har två små barn som hör och ser hur dom håller på. Idag tänkte jag ringa polisen men sen blev jag rädd att det ska göra honom ännu mer arg och jag ringde aldrig. Jag skrev dock en lapp och satte på deras dörr om att jag hör vad som händer och nästa gång ringer jag polisen. Är det någon som kan ge bra tips på hur man ska göra? Vill inte vakna fler nätter av oro att han håller på att slå ihjäl henne.

• Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??
  • Ceasara

Jobbar på socialtjänsten, anmäl dit. Våga stå för vem du är, det är jätte svårt att göra utredningar på anonyma anmälningar. Det är vanligt att man då skyller på att nån måste vara arg på dem och att det inte stämmer. Vågar du inte stå för anmälan, anmäl ändå, det är jätte viktgt att det det uppmärksammas. Barnen ska inte behöva ha det så här. De vet mer än man tror.

• Schatzilein

Ring polisen varje gång! Och stå för din anmälan.

• Joji
    Ceasara skrev 2008-05-10 07:38:54 följande:
    Jobbar på socialtjänsten, anmäl dit. Våga stå för vem du är, det är jätte svårt att göra utredningar på anonyma anmälningar. Det är vanligt att man då skyller på att nån måste vara arg på dem och att det inte stämmer. Vågar du inte stå för anmälan, anmäl ändå, det är jätte viktgt att det det uppmärksammas. Barnen ska inte behöva ha det så här. De vet mer än man tror.
    Äntligen någon som nämner anmälan till Socialtjänsten. Jag har också arbetat där tidigare...

Gör en anmälan, omgående. Det är synd om kvinnan, men även barnen far otroligt illa! Och kvinnan skyddar inte sina barn genom att vara fast hos sin man... Forskning visar att barn far mer illa av att se sin mamma bli slagen, än att bli slagna själva. Svårt att tro kanske, men så är det.

Många vågar tyvärr inte stå för sin anmälan, då de tycker att det är obehagligt. Men, de vet ju kanske redan att du vet? Anonyma anmälningar är svåra att utreda som Ceasara säger, och tänk om folk visste vilken möjlighet de har att påverka barnens framtid genom sin anmälan...

Oavsett, anmäl och berätta så detaljerat du kan om allt du vet!!! För både barnens och kvinnans skull... Och, mannen behöver nog också hjälp. Kanske kan hela familjen räddas genom detta...
  • Balinda

Man måste anmäla både till polis och socialen, Anmäl varje gång. Jag vet att sånt e svårt man är så rädd för att göra fel men om något riktigt " hemskt " händer kommer du ångra dig hela livet, Du kan ju rädda livet på denna familj.

• Joji
    Joji skrev 2008-05-10 08:45:06 följande:
    Men, de vet ju kanske redan att du vet?
    Menar att de VET ju redan att du vet!
  • stinakina

Att dokumentera ska visst vara bra, såg på Oprah om en kvinna som blev misshandlad, hennes arbetskamrat skrev ner i sin almanacka de gånger hon kom med blåögon, osv osv (den här kvinnan sa inget till nån) så småningom hade hon väl ändå börjat anförtro sig till den här kompisen, och när det till slut brast och kvinnan flydde för sitt liv, så hjälpte det att väninnan hade datum, samt en massa annat antecknat.

För när man är mitt i det så blir allt ett virrvarr tydligen och man förlorar på det om/när det blir rättegång. Nu var det här ju i USA men tack vare väninnan fick han en jäkla massa år i finkan!!

Så anteckna datum osv och anmäl.....

• Joji

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-09 21:51:22 följande:

Du ska anmäla det till socialförvaltningen där du bor. Till avdelningen för barn och familj, för det är BARNEN som far mest illa av det här. Sådant är jätteviktigt att anmäla. Man kan göra det helt anonymt oxå.Förstår att det känns sjukt! Fruktansvärt att sitta där och vara helt maktlös.
    Förlåt, förhastade mig - du hade ju också skrivit om att anmäla till Socialtjänsten!
  • Joji

Marsaphir Marlean skrev 2008-05-10 01:09:10 följande:

Är det inte lättare att PRATA med henne?
    Frågan är nog inte vad som är lättast, utan vad alla samhällsmedborgare är skyldiga att göra för barnen skull = att anmäla till Socialtjänsten.

Sedan håller jag med om att det kan vara bra att tala med kvinnan och berätta att man har gjort det, för att man inte kan sitta och se på/höra på när barnen och hon far illa...
  • Bluerose

Jag håller med den föregående "talaren" o dom flesta andra här. Anmäl det till polisen innan något ännu värre händer efter det så lyckas du så ta kort på tjejen. Allt för att hjälpa henne vid ev.rättegångar mm. har levit ett sånt förhållande o andra hörde OCH såg men inget gjorde. Var nära att kosta mig livet det "förhållandet". Jag skulle aldrig tveka att ingripa på alla sätt. Ännu värre är det när det finns barn i bilden.
    Så sommar08, anmäl det, polis, socialen.Vet att dte kan vara svårt, att du är rädd men tänk på tjejen och hennes barn hur dom mår och känner sig som lever mitt i skiten.

• jelikr

Alltså kvinnan far ju otroligt illa så jag håller med alla föregående : Ring polisen varje gång och skriv upp allt i en almänacka eller annan bok. Det där med lapp på dörren tror jag kanske inte var jättesmart för risken är att han blir ännu argare för att hon är så höljudd ...

Sen skrev du att du inte trodde att han slagit barnen än , men det spelar faktiskt ingen roll , barnen far minst lika illa om inte ännu värre av den psykiska misshandel det blir av att se pappa skada mamma... Barn vet och förstår ju mycket mer än man tror.
    Det är ju så i Sverige att man har anmälningsplikt om man misstänker att ett barn far illa och det gör ju verkligen de här barnen , så det MÅSTE du anmäla både till polis och sociala.
    Precis som de skrev här tidigare så är det ju bäst om du inte är anonym , och nu vet de ju redan att du vet iom lappen på dörren.
    Jag har varit med två gånger att anmäla fall där barn utsatts för incest respektive vanvård och det är inte lätt , men man måste!
    Hoppas att allt ordnar sig både för dig och familjen...
    "Styrkekramar"

Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??