• sommar08

OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??

Vi har grannar som bråkar hela tiden. Ofta när dom bråkar så hör man hur han slår henne och jagar runt henne i hela lägenheten. Hon gråter och skriker och det känns helt sjukt hemskt att sitta här nere och höra allting. En annan hemsk sak är att dom har två små barn som hör och ser hur dom håller på. Idag tänkte jag ringa polisen men sen blev jag rädd att det ska göra honom ännu mer arg och jag ringde aldrig. Jag skrev dock en lapp och satte på deras dörr om att jag hör vad som händer och nästa gång ringer jag polisen. Är det någon som kan ge bra tips på hur man ska göra? Vill inte vakna fler nätter av oro att han håller på att slå ihjäl henne.

• Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??
  • sommar08

Det har varit lugnt vad jag vet. Vi har inte hört något sen vi hotade med polisen. Skönt om det faktiskt kan vara så bra att han slutat slå henne. Trodde knappt att han skulle bry sig men det verkar nästan så....eller så har han kommit på något nytt tyst sätt att plåga henne på....usch hemska tanke. Jag har märkt att han knappt är hemma nu förtiden så det är kanske därför det har varit lugnt. Hoppas bara att mamman och barnen mår bättre.

Bluerose skrev 2008-06-04 08:22:54 följande:
    Sommar08, hur har det gått?
  • Lövings

Men....
    Han kommer aldrig förändra sig.
    Han kanske är lugn för tillfället men han kommer fortsätta om ett tag igen. Så är det med sådna.
    POLISANMÄL för guds skull...

Som sagt, du är SKYDIG att anmäla när det finns barn inblandade..

• Bluerose

Inte för att vara elak men jag tycker att det är hemskt att du ens går att tänker på att han kanske hittat ett nytt sätt att plåga henne utan att anmäla det. Tänk om dom flyttar, nästa granne kanske gör som du. Fast flyttar dom så slipper ju du problemen....Inte för att du kommer att kunna sluta tänka på dessa stackars barn eller tjej.

• Masha

Men det är otroligt svårt att komma någon vart med en anmälan om man inte ringer just när misshandeln pågår. Tyvärr är det så, många gånger vill/vågar ju inte ens tjejen anmäla. Det bästa är att ringa polisen direkt när man hör att något sker så att de är på plats och verkligen ser vad som händer. Så här i efterhand kan man inte göra mycket mer än att vara obs på det som sker. Det är inte okay att lägga ansvaret på TS som gjort så gott hon kunnat. Förmodar att det finns fler personer i närheten som hör vad som pågår. Skulle också tro att det är ytterst sällsynt att omgivningen reagerar i förhållande till hur vanligt barn/kvinnomisshandel faktiskt är. De flesta vill/vågar inte lägga sig i över huvud taget.

Bluerose skrev 2008-06-05 08:23:57 följande:
    Inte för att vara elak men jag tycker att det är hemskt att du ens går att tänker på att han kanske hittat ett nytt sätt att plåga henne utan att anmäla det. Tänk om dom flyttar, nästa granne kanske gör som du. Fast flyttar dom så slipper ju du problemen....Inte för att du kommer att kunna sluta tänka på dessa stackars barn eller tjej.
  • Babajaga

TS: kan du inte ringa polisen och säga det du har sagt här på BT? Typ säg som det är, vad du tänker, känner har upplevt som granne, så får polisen lotsar dig vidare/råda dig. De har ju erfarenhet av sådana situationer och kan hjälpa dig. Det är mitt tips.

• Lövings

Jag tycker det är en ytterst svag ursäkt att man inte vågar eller vill lägga sig i.
    Som sagt, det finns lag på att han/hon MÅSTE anmäla när det är barn inblandade.
    Dessutom, man får inte tänka på sig själv i den situationen.
    Det finns barn inblandade.
    Då tycker jag att det är **** fegt/svagt att inte lägga sig i.
    Hoppas isåfall att de kommer i samma situation och att de andra som hör/ser vad som händer inte anmäler så får de se hur det känns..
    Usch...

Masha skrev 2008-06-05 08:45:28 följande:
    Men det är otroligt svårt att komma någon vart med en anmälan om man inte ringer just när misshandeln pågår. Tyvärr är det så, många gånger vill/vågar ju inte ens tjejen anmäla. Det bästa är att ringa polisen direkt när man hör att något sker så att de är på plats och verkligen ser vad som händer. Så här i efterhand kan man inte göra mycket mer än att vara obs på det som sker. Det är inte okay att lägga ansvaret på TS som gjort så gott hon kunnat. Förmodar att det finns fler personer i närheten som hör vad som pågår. Skulle också tro att det är ytterst sällsynt att omgivningen reagerar i förhållande till hur vanligt barn/kvinnomisshandel faktiskt är. De flesta vill/vågar inte lägga sig i över huvud taget.
  • Sommargrönt

Jag önskar verkligen inte ens min värsta fiende att hamna i en sån situation för att "få veta hur det känns"...Usch va hemskt skrivet!

Lövings skrev 2008-06-05 23:08:17 följande:
    Jag tycker det är en ytterst svag ursäkt att man inte vågar eller vill lägga sig i. Som sagt, det finns lag på att han/hon MÅSTE anmäla när det är barn inblandade.Dessutom, man får inte tänka på sig själv i den situationen.Det finns barn inblandade. Då tycker jag att det är **** fegt/svagt att inte lägga sig i.Hoppas isåfall att de kommer i samma situation och att de andra som hör/ser vad som händer inte anmäler så får de se hur det känns..Usch...
  • MissieA

Jag tycker verkligen att du ska ringa polisen NU även om du inte hör honom slå henne för han kanske fortfarande gör det bara att han gör det tyst så att ni inte ska höra, och inte vid er vägg.

Det ÄR din syldighet och jag säger verkligen tänk på kvinnan och barnen, vem vet vad han kan göra med dem.

• Lövings

Ja men dåså..
    ANMÄL..

Sommargrönt skrev 2008-06-05 23:15:26 följande:
    Jag önskar verkligen inte ens min värsta fiende att hamna i en sån situation för att "få veta hur det känns"...Usch va hemskt skrivet!
Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??