• sommar08

OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??

Vi har grannar som bråkar hela tiden. Ofta när dom bråkar så hör man hur han slår henne och jagar runt henne i hela lägenheten. Hon gråter och skriker och det känns helt sjukt hemskt att sitta här nere och höra allting. En annan hemsk sak är att dom har två små barn som hör och ser hur dom håller på. Idag tänkte jag ringa polisen men sen blev jag rädd att det ska göra honom ännu mer arg och jag ringde aldrig. Jag skrev dock en lapp och satte på deras dörr om att jag hör vad som händer och nästa gång ringer jag polisen. Är det någon som kan ge bra tips på hur man ska göra? Vill inte vakna fler nätter av oro att han håller på att slå ihjäl henne.

• Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??
  • SnuttisSessan

Min lärare på gymnasiet bestättade om precis samma sits som du är i nu. Hon har väldigt starkt civilkurage så hon gick upp och ringde på, presenterade sig och pratade lite allmänt och frågade om hur kvinnan mådde. När hon gått upp till sig igen såg hon mannen försvinna. Och några dagar senare såg hon "paret" gosa som aldrig förr... Hon kunde inte förstå hur man kunde leva sådär. Hon anmälde också till polisen som dock inte tog det för seriöst eftersom att de var kända hos polisen för narkotika osv... Men ändå?

• Sommargrönt

Att sätta lapp på dörren kan ju göra honom lika arg på henne som att du ringer polisen. Han anklagar ju henne för att hon är fel så att han måste slå henne. Och nu är hon så högljudd att han får skämmas också.

Ring polisen. Det är den enda rätta!

• Sommargrönt

Om du anmäler VARJE gång till polisen så kommer det finnas anteckningar i deras register för varje tillfälle som kan hjälpa till att bevisa hans skuld och ge ett längre straff! Det är jätteviktigt. Och vågar du inte ringa, så skriv upp i en almanacka när och vad du hör!

• Pearldrop

Precis - dokumentera! Om du se rhenne med blått öga, blåmärken eller hör när ho ngråter ,skriker, hör smällar etc.. allt sånt gör utredningen lättare..

• bara jag

Jag ville bara säga att jag ändå tyckte det var modigt av dig att sätta upp lappen på dörren!

• Anja 19 juli 2008

Det tyckte jag med. Många hade låtsats som ingenting och inte gjort nåt alls.

• snurri

Jag vet att det redan är sagt, men ändå; ring polisen! när det händer, förhoppningsvis kommer de, speciellt om du fortsätter ringa varje gång det händer. då har du försökt i alla fall. förstår att det är jobbigt och obehagligt.

• Marsaphir Marlean

Är det inte lättare att PRATA med henne? Om hon anmäler är ju det viktigare, hon är ju offret.

• girl in love

Jag hade tagit kontakt med dem och frågat am allt var OK. Samt försökt prata med din kvinnliga granne i ensamhet.Hade nog sagt till henne att jag misstänkte vad hon/dem gick igenom och att jag ville hjälpa henne om jag kunde.

Trodde jag att hon var i fara skulle jag ringa polisen (vet iof inte om svenska polisen gör nåt men ändå...)

Starkt och modigt att sätta upp lappen på dörren.

• harthurs

Ring polisen!! Forstar att det kanns obehagligt och att du ar radd... men tank OM nat fruktansvart skulle handa..?!
    Tycker sa himla synd barnen.....

Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??