• sommar08

OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??

Vi har grannar som bråkar hela tiden. Ofta när dom bråkar så hör man hur han slår henne och jagar runt henne i hela lägenheten. Hon gråter och skriker och det känns helt sjukt hemskt att sitta här nere och höra allting. En annan hemsk sak är att dom har två små barn som hör och ser hur dom håller på. Idag tänkte jag ringa polisen men sen blev jag rädd att det ska göra honom ännu mer arg och jag ringde aldrig. Jag skrev dock en lapp och satte på deras dörr om att jag hör vad som händer och nästa gång ringer jag polisen. Är det någon som kan ge bra tips på hur man ska göra? Vill inte vakna fler nätter av oro att han håller på att slå ihjäl henne.

• Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??
  • Vidalila

Det stämmer inte, utan tvaärtom. Det går lika bra att anmäla nu som när hon hörde det. jag som arbetar inom soctjänsten råder dig å det bestämdaste att anmäla vad du hört. Din anmälan registreras då, och vid nya brott tas den i beaktande för ev påföljd. tidigare anmälningar kan ofta ha stor betydelse för om gärningsmannen ska dömas till böter eller fängelse.

Och som jag och flera sagt innan så är du enligt lag skyldig att anmäla. Hur otäckt det än är för dig. Du kan dessutom vara anonym, men det är viktigt att det anmäls.

Du möjliggör för att det här ska fortsätta genom att inte anmäla. Tänk på det.

Masha skrev 2008-06-05 08:45:28 följande:
    Men det är otroligt svårt att komma någon vart med en anmälan om man inte ringer just när misshandeln pågår. Tyvärr är det så, många gånger vill/vågar ju inte ens tjejen anmäla. Det bästa är att ringa polisen direkt när man hör att något sker så att de är på plats och verkligen ser vad som händer. Så här i efterhand kan man inte göra mycket mer än att vara obs på det som sker. Det är inte okay att lägga ansvaret på TS som gjort så gott hon kunnat. Förmodar att det finns fler personer i närheten som hör vad som pågår. Skulle också tro att det är ytterst sällsynt att omgivningen reagerar i förhållande till hur vanligt barn/kvinnomisshandel faktiskt är. De flesta vill/vågar inte lägga sig i över huvud taget.
  • dockis

Alltså...jag håller med om att man ska anmäla om man tror att någon far illa. Men en anmälningsplikt, lagstadgad sådan, har inte privatpersoner i Sverige väl? Jag har sökt på nätet men inte hittat detta. De som jobbar inom socialtjänsten, med barn i alla stadier och vårdpersonal har inom yrket en anmälningsplikt men inte som privatpersoner. Eller har jag fel?

Hoppas du finner stöd och kraft att anmäla men jag förstår hur jobbigt det måste vara.

dockan

• Pyron

Jag tror oxå att det är vi som arbetar med barn som har en skyldighet innom lagens ramar att anmäla. Sen skulle jag självklart gjort det endå.

Hoppas att allt har gått bra.

• Vi2alltid

ni får det att låta så lätt att anmäla, men jag håller med T.S att rädslan finns att det blir värre om nån anmäler... har hört talas om sådana fall då kvinnan blir ihjälslagen istället då...

• Pyron

Men det är inte lätt. Men jag som jobbar med barn måste anmäla, hur jobbigt det än är. Hur jobbigt man än tror det kommer att bli för de inblandade och för en själv. Så har man (jag) ingen valmöjlighet.

• FruRålin080808

Det kan faktiskt leda till att de får hjälp på ett eller annat sätt...En granne till mig belv misshandlad och hon fick hjälp med att ta sig ur förhållandet. Anmäl för guds skull!

Vi2alltid skrev 2008-06-16 18:53:46 följande:
    ni får det att låta så lätt att anmäla, men jag håller med T.S att rädslan finns att det blir värre om nån anmäler... har hört talas om sådana fall då kvinnan blir ihjälslagen istället då...
  • Vi2alltid

precis, men som granne? vet inte hur lagen säger, men säger lagen att grannen måste anmäla?
    då är det svårare att veta vad som är rätt...

• Lövings

Jag läste en kurs som heter Vård och omsorg detta läsår och där pratade vi mycket om denna lag som säger att man är skyldig att anmäla om man vet att ett barn far illa.
    Jag kan ta reda på vad lagen heter om ni vill det.

• Lövings

Det är klart att det inte är en lätt sak att anmälas.
    Men om man inte anmäler då?
    Det tycker jag är det värsta som finns.
    Att inte ta tag i det.
    Låta henne och ungarna forsätta att bli slagna.
    Fattar inte hur en människa kan leva med sig själv om de inte anmäler..
    Det borde vara en självklarhet.

Vi2alltid skrev 2008-06-16 18:53:46 följande:
  • Bluerose

Tycker att det är dags för Sommar08 att skriva till oss oroliga lite om hur det går.

Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??