• ledsenbrud

Hjälp! Han tittade på nakenbilder på nätet

Ni måste hjälpa mig. Sitter här med tårarna strömmandes ned för mina kinder. Jag och min kille har varit tillsammans i snart sju år (jag är 26 och han 28). Vi har bott ihop i 4 år och varit förlovade i två. Tanken var att vi skulle gifta oss i december men...

Igårkväll gick jag och la mig ensam eftersom han ville stanna uppe och kolla fotbollen. Vaknade och hörde att tvn inte var på klockan 01.10. Fick en klump i magen trots att jag alltid litat på min kille tidigare. Går upp och hittar honom framför datorn där han har uppe en sida full av nakna tjejer (inga direkta porrbilder endast ensamma tjejer på bilderna som tog sig på brösten osv)

Jaha tänker ni ännu en brud som överreagerar men saken är denna. Min kille har ALLTID sagt sig vara emot porr och vi har tom aktivt undvikit att hyra filmer hos videouthyrare som har porrhylla. Han har lovat dyrt och heligt att sen vi träffades har han haft noll kontakt med porr, andra tjejer osv... Han vet mao att jag skulle bli djupt sårad över detta och gjorde det ändå vilket gör så jävla ont!!

Känns så jävligt att ertappa honom sådär. Hade varit lättare att förlåta om han själv hade berättat det för mig men när jag kom in och såg honom framåtlutad över datorn, fan allt bara brast!

Han sa att han bara varit inne på sidan 5 minuter, att det var första gången, att han inte ens blivit kåt, att han bara var nyfiken, att han ångrade sig grät och höll på.... Att han aldrig gjort det tidigare tror jag på för historiken på vår dator brukar alltid finnas kvar. Det värsta är att jag sa åt honom att våga inte radera historiken nu och det gjorde han "för det för inget gott med sig, det kommer plåga dig" . Nu kan jag ju inte ens få bekräftat vilka sidor han var inne på. Jag gick ut och kräktes.

Till detta ska tilläggas att vi inte har haft vanligt sex sen i julas då jag har haft en envis herpesinfektion. (Blev smittad av min nuvarande kille när vi träffades, han visste inte att han hade det, får inga sympton) Jag har ändå tillfredsställt honom men han har inte kunnat tillfredställa mig.

Känns som jag har levt i en lögn och inte kan lita på han jag trodde jag skulle dela resten av mitt liv med. Fan jag låg i rummet intill! Snälla tjejer hjälp mig med alla goda råd ni bara har!!! Och tack ni som orkade läsa allt detta.

• Svar på tråden Hjälp! Han tittade på nakenbilder på nätet
  • Celeste97

I övrigt hoppas jag att du, ledsenbrud, och din kille så småningom ska kunna lägga denna erfarenhet bakom er. Lite starkare, lite klokare kanske.

• ledsenbrud

tattar-Emma skrev 2008-01-16 14:08:35 följande:

Nu handlar det ju inte om att TS förbjudit sin sambo att göra något, utan att han själv beskrivit sig som en porrmotståndare och verkligen gjort allt för att få TS att tro på det. Sen kommer detta.Gissningsvis skulle TS reaktion ha blivit liknande om hon kommit på sin militanta vegan-sambo sitta och äta köttbullar, eller om hon varit tillsammans med en absolutist och han plötsligt börjat dricka glögg i smyg. Klart man blir bestört och orolig när nån i smyg ger utlopp för en sida som den påstått inte fanns. Klart det varit helt annorlunda om killen inte påstått sig vara porrmotståndare/vegan/absolutist från början. Eller om han sagt "TS älskling, som du vet vill jag inte dricka alkohol, men i juletider ser jag alla andra dricka glögg och min nyfikenhet har väckts, så nu funderar jag på att smutta lite så jag får reda på hur det smakar".
    Ska underlätta allas spekulationer och försöka klargöra vad jag menar respektive vad min kille har sagt när vi har diskuterat det som hänt. Tog med citat ovan för det är exakt så jag känner och jag kunde inte uttrycka det bättre själv. Det är sveket som svider mest. Personligen så tror jag att det tog så hårt just för att jag kom in när det hände istället för att han själv kom och berättade för mig. Problemet med tilliten hade inte uppstått då.

Sen ska jag inte förneka att undanhållandet av bilder på nakna tjejer självklart kändes värre än exemplet med köttbullarna hade gjort just för att jag personligen är så negativt inställd till porr/ nakenbilder. Vad folk tycker om det, att det beror på att jag är en rabiat feminist, har dåligt självförtroende eller liknande spelar ingen roll. Alla är vi olika och så här känner jag. För att jag ska kunna vara i ett förhållande måste mina känslor respekteras precis som jag måste respektera min partners. Jag kommer dock aldrig kunna respektera något som undanhålls för mig eftersom jag tycker öppenhet och ärlighet är bland det viktigaste i ett förhållande.

Problemet hur vi ska göra i framtiden med att han vill kolla på liknande sidor har inte uppkommit helt enkelt eftersom min kille själv säger att han inte vill göra det igen. Han säger att han gick in i ett infall för att han var nyfiken. Nu vet han vad där fanns, att han inte kände att det gav honom något, varken upphetsning eller spänning. Han säger att han inte kom till mig först eftersom det inte var planerat att det var just ett infall. Vidare är han själv chockerad över att han gjorde något som helt gick emot hans egna principer, att han känner sig äcklig när han tänker tillbaka på vad han gjort. Framförallt är han knäckt över att han sårat mig och min tillit till honom. Det här är som sagt vad han själv säger, jag sväljer det verkligen inte med hull och hår, utan frågar undrar och tvekar fortfarande. Men eftersom han aldrig ljugit förut väljer jag att försöka tro på honom och gå vidare.

Även om många tycker det här är helt befängt så är detta något som har skakat vårat förhållande regält. Vi har gråtit konstant i två dagar, jag för att jag känner mig sviken, han för att han känner att han har svikit.

Hoppas ni har fått svar på eventuella frågetecken nu för jag har bestämt mig för att så snart jag bara kan så ska jag försöka lämna det här bakom mig och tillsammans med min partner prata oss igenom det här. Vill återigen tacka alla för allt fina stöd och hjälp och kanske kanske har min berättelse här med tillhörande svar kunnat hjälpa någon mer i liknande situation. Tack igen. Kramar till er alla.
  • anne på grönkulla

nej, men för TS var det tydligen det och då är det det man får förhålla sig till i det aktuella fallet.

För är jag tveksam till liktydigheten mellan sex som drift och att titta på porr. Det ena är ett behov, det andra är det inte alls lika entydigt.

Callelin skrev 2008-01-16 16:14:00 följande:
    Jag tycker varken det är något att bli chockad över eller att det är en särskilt dramatisk förändring. Herregud, några nakna tjejer på en internet-sida, va dramatiskt...
  • TessT

Det låter som han mördat någon, eller tittat på barnporr eller haft sex med djur. Allt han gjorde var att titta på några nakna tjejer på bild på nätet. Om min kille börjat gråta inför mig på grund av det hade jag trott att det var något fel på honom.

Men det är ju bra för dig TS att han har ångrat sig och har sån ångest över sitt misstag. Då vet du ju (förhoppningsvis) att det inte kommer att hända igen och ni kan gå vidare med era bröllopsplaner.

• JosR
    ledsenbrud skrev 2008-01-16 16:58:47 följande:
    tattar-Emma skrev 2008-01-16 14:08:35 följande:
    Ska underlätta allas spekulationer och försöka klargöra vad jag menar respektive vad min kille har sagt när vi har diskuterat det som hänt. Tog med citat ovan för det är exakt så jag känner och jag kunde inte uttrycka det bättre själv. Det är sveket som svider mest. Personligen så tror jag att det tog så hårt just för att jag kom in när det hände istället för att han själv kom och berättade för mig. Problemet med tilliten hade inte uppstått då. Sen ska jag inte förneka att undanhållandet av bilder på nakna tjejer självklart kändes värre än exemplet med köttbullarna hade gjort just för att jag personligen är så negativt inställd till porr/ nakenbilder. Vad folk tycker om det, att det beror på att jag är en rabiat feminist, har dåligt självförtroende eller liknande spelar ingen roll. Alla är vi olika och så här känner jag. För att jag ska kunna vara i ett förhållande måste mina känslor respekteras precis som jag måste respektera min partners. Jag kommer dock aldrig kunna respektera något som undanhålls för mig eftersom jag tycker öppenhet och ärlighet är bland det viktigaste i ett förhållande.Problemet hur vi ska göra i framtiden med att han vill kolla på liknande sidor har inte uppkommit helt enkelt eftersom min kille själv säger att han inte vill göra det igen. Han säger att han gick in i ett infall för att han var nyfiken. Nu vet han vad där fanns, att han inte kände att det gav honom något, varken upphetsning eller spänning. Han säger att han inte kom till mig först eftersom det inte var planerat att det var just ett infall. Vidare är han själv chockerad över att han gjorde något som helt gick emot hans egna principer, att han känner sig äcklig när han tänker tillbaka på vad han gjort. Framförallt är han knäckt över att han sårat mig och min tillit till honom. Det här är som sagt vad han själv säger, jag sväljer det verkligen inte med hull och hår, utan frågar undrar och tvekar fortfarande. Men eftersom han aldrig ljugit förut väljer jag att försöka tro på honom och gå vidare.Även om många tycker det här är helt befängt så är detta något som har skakat vårat förhållande regält. Vi har gråtit konstant i två dagar, jag för att jag känner mig sviken, han för att han känner att han har svikit. Hoppas ni har fått svar på eventuella frågetecken nu för jag har bestämt mig för att så snart jag bara kan så ska jag försöka lämna det här bakom mig och tillsammans med min partner prata oss igenom det här. Vill återigen tacka alla för allt fina stöd och hjälp och kanske kanske har min berättelse här med tillhörande svar kunnat hjälpa någon mer i liknande situation. Tack igen. Kramar till er alla.
    Jag tyckler att du gjort det strongt att palla lämna det bakom sig.
    Det viktigaste i ett förhållande är att kunna prata och att du själv också kunde säja vad du kände och att han förstod det. Visade ånger.
    Jag hade nog själv blivit sviken, inte kanske bara för att han kollar på andra, utan för att han själv inte sagt det till mig, att han råkat hamna in i det, (eller in på sidan).
    Hade min kille gjort det, vilket jag vet har hänt en gång, men det gången kom inte jag på honom, utan han sa det själv.(skriver konstigt men kom på det i efterhand, det gör inte ont längre, jag litar på honom.) Jag blev besviken, men kunde lämna det fort, hade det hänt igen, och att jag hade fått komma på honom hade ja haft det betydligt svårare att glömma.
    Nu babblar jag på.
    Men Lycka till i förhållandet.
    Fortsätt lita på varandra.
  • Tit

Hej, jag vet att ledsenbrud som tur är lagt detta bakom sig men jag vill ändå skriva nåt. Som jag ser det ligger det eventuella sveket i pojkvännens tidigare tal om att hålla sig borta från porr och sen bryta det. Men att titta lite på några nakna brudar gör väl inget. han är bara normal levande kille i sina bästa år. Dessutom finns det så mycket skit på nätet att det tillhör väl bara allmänbildningen att ha sett lite av det Jag menar det var ju inget olagligt eller skruvat. Jag önskar att flickvännen kunde skratta åt det och ge honom lite mer privatliv. Det enda det skedda innebär är ju att han är lite mer "normal" än han kanske tidigare själv velat visa. Lycka till och njut varandra!
    (och kanske ibland utsikten av fler av Guds underbara skapelser... )

• ohlala

äh, vad fan - jag tycker du överreagerar BIG TIME - move on och fortsätt m bröllopsplaner o dyl

• pallesj

Fy vad hemskt, förstår dig precis och tycker inte alls att du överreagerar. Själv har jag sagt till min kille att om han nu ska kolla porr film eller bilder så kan vi ju isf göra det tillsammans som en liten kul grej så slipper han smyga med det.

Verkar som om killer måste ha nåt litet med andra tjejer som de inte berättar för sin respektive för att fungera, hmmm

Vet inte mer att skriva men jag förstår dig verkligen och grät med dig när jag läste för jag vet precis hur det är Har själv varit i liknande situationer många gånger förr både med gamla ex och min nuvarande.

Prata ut om det, men känner du att du börjar tvivla på att det ska vara ni så skjut upp bröllopet isf och ta det när du isf är helt säker på HAN

• Miss Y

Oj, det här blev ett långt inlägg...

Har läst din berättelse ledsenbrud och även inläggen här. Alla har vi olika bakgrunder men möts i detta forum. Det är självklart intressant och givande att höra vad andra säger men till slut så inser man att man måste välja något själv. Hur vill du leva? Vad kan du acceptera? Vilka tycker du säger bra saker? Vad känner du för din kille?
    Här är några tankar som jag får medan jag läser.

* Det uppstod en diskussion om porr här i tråden: Vissa tjejer tycker att porr är kränkande, andra bryr sig inte. Jag tycker att båda har rätt till sina åsikter. Det är en känsla som man inte riktigt kan rå för och som man har rätt att känna. Det är 2008 och om man som kvinna inte vill acceptera porr som en del i ens liv så behöver man inte det, tycker jag.

* Ungefär samma sak har hänt mig och jag reagerade likadant som du. Jag tycker att du reagerar helt normalt och att du gör helt rätt som söker stöd här samtidigt som du ger dig själv tid och försöker prata med honom. Som du säkert redan själv känner så blir det som en process med olika faser... Jag tror att du är en vanlig tjej fast stark och självklart kommer du inte vara ledsen för evigt pga det här!

* Om jag är helt ärlig mot mig själv så har jag tankar, känslor och funderingar som jag inte delar med min kille. Ibland gör jag också saker som jag inte säger till honom. Jag älskar honom, jag vill bara ha honom och jag har aldrig varit otrogen eller kär i någon annan. Men det finns saker han aldrig får veta och jag tycker inte att det är något fel. Dömmer jag honom hårdare än vad jag dömmer mig själv?

* Ett förhållande ändras under tiden man är ihop. Han ändras, du ändras, relationen ändras. Kanske är olika saker viktiga i olika perioder? För mig var 100% ärlighet jätteviktigt förut, men nu känner jag att det inte är lika viktigt längre. Jag måste inte veta allt. Samtidigt vill jag såklart inte att han ljuger eller undanhåller saker som han vet att jag tycker är viktiga. På sistone har jag börjat värdera andra saker högre:

Frihet och en egen privat sfär.

Att man litar på varandra. Jag litar på honom men tror inte att han berättar allt för mig... (låter det konstigt?) Man kan säga att jag litar på att han kan skilja på vad han bör berätta och vad som bara är onödigt att ta upp.

För mig är det nu viktigt med de stora frågorna: att vi älskar varandra, att vi ställer upp på varandra, att vi självklart delar med oss av sån't som är betydelsefullt, att vi kan förverkliga våra liv och samtidigt leva ihop. Utöver det så försöker jag att inte vara så hård och ha så höga krav. Förhållanden är ändå de mest kravfulla relationerna man har (jämfört med t.ex. syskon & vänner, som man är mycket mer tillåtande mot)

* Håller med alla här som inte rekommenderar snokning. Du kommer bara må fruktansvärt dåligt. I början när något sån't här händer så känns alla detaljer väldigt viktiga även om man kan undra varför man plågar sig själv: exakt vilka bilder, exakt hur länge, exakt vad kände han, hur länge har det pågått?? Men den fasen går över och du kommer ur den! Sen kommer inte det kännas viktigt längre.

* Mitt tips är ändå att försöka lita på honom, om han ljuger så är det hans samvete som får bära det. Och om du ändå försöker se det från hans vinkel: han har alltid sagt till dig att han är mot porr och han vill inte att du ska känna dig kränkt. Så har han ändå kanske kollat lite men hamnat i ett besvärligt läge: hur och när ska han kunna berätta det för dig? Han vet att du kommer bli sårad. Eller ska han undanhålla det här... Det kanske var helt nytt för honom också och han visste inte själv hur han skulle kunna stå för det. En viktig grej är att han aldrig menat att göra dig ledsen och han tar dig på allvar nu när ni pratar! Därför tror jag att ni kommer kunna lösa det här, om du vill

* Jag undrar hur det går och vad ni kommit fram till? Hur känner du nu?

Jättekram till dig som faktiskt går genom en jobbig grej just nu! Hoppas att det kommer något gott ur detta!

• Smilgot

Har bara läst vad du skrivit i din trådstart

Tycker du överreagerar,ni har varit ihopa länge och du vet ju att det är dig han älskar och attraheras av, jag gissar att du kollar på snygga män både på tv, i stan och kanske i tidningar och uppskattar vad du ser.

Och att förbjuda kan du inte göra och det är ju inte bra i ett förhållande heller

• emmalottan

jag hade snackat om situationen, och förklarat hur jag känner, men en sån sak kan ju inte försöra ett förhållande.

samtidigt kan man inte ursäkta killar som kollar på porr, varför har dem större försåelse för det än vi tjejer??
    lite löjligt tycker jag för killar över lag har inte större sexdrift än tjejer..!!

• valkyriana

I varje förhållande sätter man egna gränser och ni hade valt att ha de gränserna- den moralen.
    Det gör ont för dig nu att han har svikit dig, men tänk på detta:

Din kille kunde inte leva upp till de idelaen ni hade satt.
    Ingen kan leva på en pedistal. Det måste få finnas utrymme att leva. Det måste finnas utrymme till att göra misstag. Ni kanske bör prata om vad som ska gälla för er, så att båda är nöjda.

Tänk dig in i hans situation lite.
    Det han har gjort är inte så farligt om man ser till vad sammhället anser. I ert förhållande är det inte ok. Du är riktigt besviken på honom
    Han känner uppenbarligen inte som du. Han kan inte leva upp till de kraven du har på honnom.
    Något som är grundläggnade i ett förhållande är att man älskar varandra för dem man är.
    Jag kan bara tänka mig hur dåligt jag skulle må om jag var tvungen att balansera på en pytteliten pedistal.

PS jag har inte läst tråden

• Smilgot

Du verkar vara en klok kvinna

valkyriana skrev 2008-02-24 13:28:55 följande:
    I varje förhållande sätter man egna gränser och ni hade valt att ha de gränserna- den moralen.Det gör ont för dig nu att han har svikit dig, men tänk på detta:Din kille kunde inte leva upp till de idelaen ni hade satt.Ingen kan leva på en pedistal. Det måste få finnas utrymme att leva. Det måste finnas utrymme till att göra misstag. Ni kanske bör prata om vad som ska gälla för er, så att båda är nöjda.Tänk dig in i hans situation lite. Det han har gjort är inte så farligt om man ser till vad sammhället anser. I ert förhållande är det inte ok. Du är riktigt besviken på honomHan känner uppenbarligen inte som du. Han kan inte leva upp till de kraven du har på honnom.Något som är grundläggnade i ett förhållande är att man älskar varandra för dem man är.Jag kan bara tänka mig hur dåligt jag skulle må om jag var tvungen att balansera på en pytteliten pedistal. PS jag har inte läst tråden
  • valkyriana

Det är lätt att vara det då det gäller andras förhållanden

Smilgot skrev 2008-02-24 13:44:54 följande:
    Du verkar vara en klok kvinna
  • Smilgot

Haha ja det har du alldeles rätt i

valkyriana skrev 2008-02-24 14:17:58 följande:
    Det är lätt att vara det då det gäller andras förhållanden
Svar på tråden Hjälp! Han tittade på nakenbilder på nätet