• Akvavit

    Dalabröllop 2008

    Känns som det vore dags att starta en tråd för oss som ska gifta oss i Dalarna under nästa år.

    Jag vet ju att ni finns där ute - ska bli kul att höra om er planering!

  • Svar på tråden Dalabröllop 2008
  • Mickesbrud

    Det blir gammelkyrkan :) Jag är döpt där för 26 år sen och mina föräldrar är gifta där så det känns kul. Lokalen blir östomsjöns bystuga. Är inte från Särna men min morfar är det, så har du nåt annat förslag på lokal så får du gärna tipsa :)

    Vad ska ni andra ha för musik till festen? Skulle hellst vilja ha livemusik men det kostar ju oftast en hel del. I kyrkan hoppas jag att min morbror och kusin vill spela fiol. Som ingångsmusik ska vi nog ha Särna gamla brudmarsch. Sen får vi se vad det blir resten.

  • Akvavit

    Sådär, nu har jag bokat Idéfloran i Borlänge för blommorna. Det blir en konsultation i januari för att sitta ner och verkligen diskutera blommor, så det känns bra. Fast det är ju såååå långt dit!!

    Vi har fortfarande inte fått några priser på maten på Bergalid, ringde dit och tjatade lite, får se om vi kan få ett möte inbokat... I december nu ska vi ta en sväng till Tallin och shoppa alkohol, och så passa på att gå på julmarknaden där och äta julbord på båten.

    Vad mer....det händer väl inte så mycket just nu. Ska börja pyssla med festprogram och vigselprogram snart, fast det kan ju inte bli färdigt förrän vi träffat prästen och fiolspelarna och solisten. Just det, det ska vi göra snart också

    Svaren börjar droppa in, över hälften har redan tackat ja, det känns jättekul, även såna vi nog inte trodde skulle komma.

    Ja just det...tårtan måste vi ta tag i också snart...

    Åh, och vigselringarna är beställda. Men det har jag väl berättat, det var ju några veckor sen nu? De borde vara klara snart...

    Mickesbrud,
    På festen ska vi ha en DJ från Borlänge. Även om livemusik känns lite lyxigare på ett sätt så tror jag det blir bättre drag med DJ, i alla fall med vårt gäng.
    Vi ska också ha två fiolspelare i kyrkan, släktingar till en kompis!

  • cesse

    Åh vad härligt Akvavit!!

    Vi fick veta idag att vårt alternativ med kapellet vid Gruvan inte fungerar. Det är mitt i högsäsong och då kan de inte stänga för vår skull. :( Känner mig besviken, men jag antar att det inte är meningen då.

    Funderar på utomhusvigsel istället och köra borgerligt. Vet du eller någon annan något om typ fiolspelare eller vad man kan tänkas ha som inte kräver högtalare utomhus?

    Vet någon ngt om en borgerlig vigselförrättare eller en präst med låg profil i Faluområdet?

  • 080802

    Hej allihop. Nu var det ett tag sedan sist.
    Akvavit: sa hon på Idéfloran några priser?

    Vi har börjat titta på bröllopsresa, vilket gjorde allt lite mer "verkligt". Nästa vecka ska vi prata mat med Jocke på Vägverkets restaurang. Någon som har några tips på för- och huvudrätt som vi kan diskutera med kocken?

  • Brud 08 07 05
    Mickesbrud skrev 2007-11-17 22:09:57 följande:
    Det blir gammelkyrkan :) Jag är döpt där för 26 år sen och mina föräldrar är gifta där så det känns kul. Lokalen blir östomsjöns bystuga.
    Gammelkyrkan är så fin, min syster blev döpt där

    Har inte några bra förslag på lokal, jag är ju inte heller därifrån, men mamma är.
  • Miss MP

    Hej, hej tjejer! lägger oxå till mig till dalabrudslistan. Vi bor i Stockholm, men har anknytning till Dalarna så eftersom vi båda tycker det är så vackert där blev det så! Den 2/8-08 gifter vi oss :)

    080216, frussan, Gagnef
    080223, akvavit, Falun
    080503, foffia, Falun
    080510, Hannafia, Stora Skedvi
    080607, SanSa, Dalarna
    080628, Mickesbrud, Särna
    080705, Brud080705, Svärdsjö
    080705 el. 080712, Cesse, Falun
    080726, SusanneLee, Leksand
    080726, bomsan, Gagnef (fest i Falun)
    08-sommar, Melvira, Ore
    08-sommar, mijja, Dalarna
    080802, Dalatös (fd Iamia), Torsång
    080802, 080802, Stora Tuna
    080802, moonstruck, Borlänge
    080802, Miss MP, Ore
    080830, Asaonthehill, Furudal
    080915, mimmisen, Rättvik
    08xxxx, JLoow, Norra Dalarna?
    08xxxx, Fröken Figo

  • Miss MP

    Kan väl berätta hur långt vi kommit:

    Ore kyrka bokad, så vacker helt i min smak, jag föll helt för den min M2B oxå, hade först velat ha utomhusvigsel, men efter besök i den kyrkan, kände jag att nämen här kan jag tänka mig att ha vigseln!

    Festlokalen blir i bygdegård i Rättvik, bokad o klar :) Den rymmer precis ca 50 gäster vilket är vad vi tänkt oss och den är ljus o charmig

    Det kanske bara är det som är helt spikat än så länge...

    Har provat en hel del klänningar, tänker vänta nu tills vi kommer tillbaka från utlandsresa, kanske hittar man ngt där annars vet jag nog vad det blir, men tänkte då passa på att gå på Bröllopsmässan i Stockholm oxå den 18-20 jan och ta en sista koll.

    Gästlistan är väl så gott som klar den med

    Inbjudningar står härnäst på to do listan; tack för alla bra tips och info Akvavit om pappersaffärer!

    Vigselringen vet jag designen på, men den är inte beställd, vi tänkte leta lite nu på utlandsresan.

    Ang maten hade vi tänkt göra det mesta själva men vi måste ev ta lite catering oxå pga storleken på köket i lokalen.

    *Är det ngn som har bra tips på ngn cateringfirma i Rättvik eller omnejd? Har inte lyckats hitta ngn.

    Nej nu borde jag verkligen gå o lägga mig...!!
    Go´natt o hej så länge :)

  • Akvavit

    080802,
    På Idéfloran sa hon att priset för en normal brudbukett ligger på 1200-1500 kr, naturligtvis beroende på typ av bukett och vilka blommor man väljer.
    Angående maträtter är det nog enklast att se vad kocken har för förslag...eller skulle ni själva komma med förslag? Börja med att fundera hur dyrt ni vill ha det. Billigt - kanske fläskfilé eller kycklingfilé, lite dyrare kan man ta oxfilé eller viltkött.

    cesse,
    Tråkigt med kapellet, hoppas ni hittar något annat ni trivs med.
    Fiolspelare vore väl mysigt, perfekt att ha utomhus. Jag har bara privata kontakter, och egentligen är det min sambos kontakter, men om vi träffar dem snart kan jag fråga om du vill om jag får lämna ut deras kontaktuppgifter?
    Borglig vigselförrättare vet jag inget om, men man kan ju alltid kolla vigselannonserna. Annars tyckte jag att prästen jag pratade med i Falu församling verkade väldigt trevlig och flexibel, men jag har ju inte träffat honom, så jag vet inte. Gerard Paping hette han i alla fall.

    Miss MP,
    Välkommen till tråden!! Tänk att ni nu är 4 brudar i tråden på samma datum, jättekul!!
    Ore kyrka ser jättemysig ut, jag har inte varit inne i den, men den ligger ju så vackert. Vi funderade lite kort på den då vi i början var helt inne på att ha festen på Furudals bruk, fast sen valde vi Boda kyrka då vi har koppling dit via sommarstuga och sambons mamma. Sen blev det inte Furudals, så nu gifter vi oss i Falun istället.
    Inte så stor koll på catering i rättvik, men har för mig att Stiftsgården kunde ordna catering. Sen finns ju även den cateringfirma som de flesta som ska vara på Furudals bruk anlitar, Ullis och Danne som driver golfrestaurangen i Mora.
    www.moragk.se/Default.asp fixar även bra catering.

  • cesse

    JA, det känns tråkigt med vår idé med kapellet, att det inte funkade.

    Vi funderar på lösningar, men fråga gärna dina fiolspelare, akvavit! Har ni andra ideér så skriv gärna.

  • Fröken Figo

    hej dalabrudar!

    är det nån mer än jag som behöver ordna med busstransport till gästerna? många av våra gäster flyger in från olika länder och saknar bil, andra har inga körkort eller bilar och vi måste verkligen stå med transport....

    några tips o idéer?

    även för nåt roligare åk som mannen jag kan ta efter vigseln...?

  • Akvavit

    Fröken Figo,
    Vi funderade på att ha busstransport från Falun till kyrkan och tillbaka, men ändrade oss. Däremot kan jag säga att Lennes buss har en gammal grå buss som de hyr ut, den är inte så vacker, men om man vill ha något annorlunda.
    www.lennesbuss.se/images/06-czn-60.jpg

    Sen finns den här bussen på Sollerön, kostar 1000 kr per dag plus diesel, jag har kontaktuppgifter om du vill ha. Bussen tar 56 pers.
    www.brollopsguiden.se/community/user_images/Neaneon/folkanlaender.jpg

    Om ni vill ha mer traditionell buss så finns ju några olika firmor i området, tex ovannämda Lennes buss. Även Swebus hyr ut bussar.

  • Miss MP

    Hej hej,
    Akvavit: Ore kyrka är som jag förstår jämfört med andra kyrkor, väldigt enkel inuti, inte massa målningar etc men det är helt i min smak, den är väldigt ljus och man känner att den ligger precis vid vattnet, fick inte samma känsla i RÄttviks kyrka, som å andra sidan verkar vara mkt populär hos många andra, tur att vi inte alla har samma smak ;)

    Fröken Figo, jo vi kanske oxå måste hyra en buss, samma situation som du, många kommer utomlands ifrån (hoppas att de tackar ja!), så om det blir för trångt/trixit att ordna med samåkning ska vi hyra en gemensam buss mellan kyrka o festlokalen.

    Tack igen Akvavit för tips om bussar,och catering (!!) dina råd bara fortsätter komma, jätteuppskattat! :)

Svar på tråden Dalabröllop 2008