• blueberrypie

Varför ska man skämmas för att man har råd?!

Komplement till andra florerande trådar...

Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc....

Jag skäms INTE för att vi hade råd med ett lite dyrare bröllop; vi har slitit för att få det så bra ställt som vi har det!

• Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!
  • rocketqueen

Mirranda

Det finns lite olika, men
    www.utangranser.se/Default.aspx har som motto att "Genom hjälp till självhjälp ger vi fattiga människor verktyg att själva ta sig ur fattigdomen." Där hjälper de människor att starta företag och sköta bokföring själva, med mera, så att organisationen efter en tid kan dra sig ur med ekonomiskt bistånd och byborna kan klara sig själva på det de byggt upp.
    Lite mer på:
    www.utangranser.se/Default.aspx&M=News&PID=389&NewsID=235

"Trade not aid" (handel, inte bistånd) är en annan devis som också är intressant, där finns en del om man googlar. I kort är det "rättvis handel" - här står lite mer: www.rattvisemarkt.se/cldoc/13.htm

www.afrikagrupperna.se/cgi-bin/afrika.cgi&w=1499 är en annan grupp som arbetar med detta.

I övrigt: Förstår vad du vill få fram! .-) Alltid bra med synpunkter från fler håll, tack för att du ville dela med dig!

• rocketqueen

...och så skulle det vara en " " istället för .-)...

• Mirranda

rocketqueen,

schysst! Du verkar vara en snäll person, och jag menade inget illa.
    Tack för info om organisationer, hur ordnade du det så fort? :)

Nu är det DHW, ses sen kanske...

bye...:)

• Maria

jagärsåkär skrev: Omorfia: i Sverige kan alla som vill plugga eller lära sig de jobb de vill ha. Kvinnor som män, fattiga som rika, unga som gamla.

Nej det är inte sant. Sverige har gratis högskolor och studiemedel osv så att det blir lättare men alla människor har ju inte samma förutsättningar från början, rent genetiskt och begåvningsmässigt. En del har ju ingen möjlighet att klara av högre studier även om de ekonomiska möjligheterna finns och även om de jobbar aldrig så hårt. Alla kan inte få de jobb som de vill ha. Många måste nöja sig med att försöka göra det bästa av sitt utgångsläge.

• Iliana

Jag måste erkänna att jag bara skumläst delar av den här diskussionen och kan ha missat delar eller kanska rent ut av upprepar det andra har sagt.

Det var någon som skrev om att ingen reagerar på att kändisar lägger enorma summor på sina bröllop, kläder, ringar etc. Jodå, det finns det gott om människor som gör. Visst unnar jag dem vackra bröllop men om de har så mycket pengar att de kan lägga flera miljoner på en ring borde de kunna lägga i alla fall en del på välgörenhet. Det gör mig arg att folk som har makt och pengar nog att påverka inte gör det.

Jag skulle aldrig klanka ner på någon som lägger ner stora summor på sitt bröllop eller säga till dem att skämmas. Men jag måste erkänna att jag tycker det är lite underligt att lägga flera hundra tusen på en dag. Men samtidigt så har jag fått skit för att jag och min sambo har valt budgetvarianten. I och med att vi inte har råd att lägga ner mer pengar än vi göra så har vi fått spydiga komentarer om att vi borde vänta tills vi har råd att ha en stor fest och att vi kommer bli besvikna efteråt. Det är väl knappast för festens skull man gifter sig? Om jag hade varit utfattig och inte haft råd med mer än en varmkorv vid korvmojjen som bröllopsmiddag hade jag likt förbannat velat gifta mig. För mig handlar det om kärlek och lyckan i att bli min sambos hustru. Sen får det kosta hur mycket eller hur lite det vill.

• ohmygoodness

Bodde i Afrika i flera år och såg fattigdomen i vitögat. Ibland är t.o.m de fattigste av fattiga rikare än de rikaste rika. Allt beror på vad man har för värderingar i livet. Vem är rik? Och vad är rikedom? Är det pengar? Eller kan man vara rik på annat sätt? Sug på den! :)

• Iliana

Ytterligare en kommentar.
    Måste bara ta och hålla med Maria här ovanför. Vi har som sagt gratis skolgång, csn osv. Men det finns så mycket mer som spelar in huruvida man lyckas i livet eller inte.
    Jag och många med mig måste acceptera att vi aldrig kommer komma till samhällets topp. Jag pga att jag har en sjukdom och antagligen aldrig kommer kunna arbeta mer än halvtid och lägga en stor del av tiden på sjukskrivningar. Andra pga handikapp eller liknande. Det finns hundra olika anledningar till att man inte kan komma upp sig, oavsett hur mycket man vill.

• Kaffemoster

Oberoende hur mycket pengar man lägger på bröllopet, så tror jag vi alla är överens att vi vill ha ett prisvärt bröllop. Valuta för våra pengar, och fokus på det som är viktigt för oss.
    För vissa på forumet är detta bara en dag i livet .. för andra är detta ett mål som man sett fram emot sen man lekte bröllop med Barbie dockorna ..
    För mig var det ett tillfälle att samla familj och vänner som jag inte träffar så ofta, och bjuda på ett stort kalas! Det var värt mycket för mig!
    Vi har det väldigt bra ställt, men vi väljer alltid prisvärda alternativ iallafall. Skulle aldrig spendera hej vilt hur mycket pengar jag än har.
    Vi bor i USA, och vi sparar så mycket vi kan. Just nu har jag ett väldigt välbetalt jobb, men man vet ju aldrig hur länge det varar. Det är inte helt ovanligt att företag permitterar folk häromkring, fast den värsta krisen är nog över för tillfället. Men då gäller det att man har lite reserver.
    Vi skänker pengar till välgörande ändamål, som gynnar de fattiga omkring oss. Skillnaden mellan fattiga och rika i USA är som bekant enorma.

• Miss Sophie!

jagärsåkär

Jag har kämpat på universitetet i totalt 5 år för att få en bra utbildning. Tyvärr är det så att bra utbildning till ett yrke inte alltid ger bra betalt! Det finns många yrken där det krävs långa utbildningar med många högskolepoäng men som är dåligt betalda. Jag valde ett sådant yrke och trivs som fisken i vattnet. MEN ibland önskar man att lönen låg på samma nivå som andra med lika lång utbildning t.ex. civilekonomer, ingenjörer.

Apropå bröllop: Jag missunnar ingen att ha ett dyrt bröllop. Åk helikopter, hyr ett slott, köp linnedukar och servetter med ert namn på. Jag skulle bara inte vilja lägga så mycket pengar på det. Vi skulle ha råd men... Vi prioriterar annat i vårt liv som att lägga mycket pengar på resor, huset och annan lyx.

• Rebban

Va fan det e ju bara och köra i såna fall.. Det är ju ert bröllop och hur mycket pengar ni vill lägga är ju ingen annans buisness.. Vi hade sån tur så vi helt plötsligt fick råd.. Bara sådär.

• jocelyn

Ja det är mycket storm i vattenglaset här på BT mellan varven ;)

En av de mer ironiska sakerna som slagit mig när man läser om budget och liknande är att det inte skiljer alls särskilt mycket i antal spenderade kronor - däremot HUR man fördelat dessa och på VAD.

En del blir extremt upprörda över att man kan betala 20 000 kr för en ring, nästa tycker den summan är gräsligt mycket för fotografen, en tredje anser att ingen klänning borde få kosta så mycket... osv osv. Det är ju bara en fråga om vad man prioriterat i budgeten och så länge man själv är nöjd, varför ska någon annan ha med det att göra?

Sen är ju diskussionen om donationer till välgörenhet/självhjälp/handla rättvisemärkt osv aktuell. Men varför just här? Är det bara när man planerar bröllop som man "måste" ha lite dåligt samvete också och minsann donera pengar/tid/kraft till annat? Varför ska det förklaras och ursäktas hit och dit?
    De som vill donera pengar eller annat gör väl det i vardagen med, eller?

Jag har själv arbetat på en insamlingsstiftelse -med 90-konto givetvis- och tiggt pengar av folk. Gör det MIG till en bättre person? Njäe. Om jag ger bort pengar till olika projekt är jag inte bättre än den som hjälper sin gamla granne med matkassarna eller vad som helst.
    Alla problem finns inte långt bort i andra länder!

• 20070607

Jag kan bara säga att jag är en av de som inte har penger i madrassen.

Vi har inte haft råd att gifta oss innan, men bestämde oss för att gifta oss nu i Juni. Vi gör ett budgetbröllop, men det kostar ändå. Jag har precis samma situation som Iliana, är sjukpensionär. Jag får en summa varje månad, varken mer eller mindre. Jag kan inte påverka, arbeta över för att man vet att man behöver lite extra pengar inför något speciellt.

Jag kan erkänna att jag inte kan somna ibland för alla siffror snurrar i huvudet och paniken över att vi kanske skulle väntat med bröllopet ett tag till. Men vår situation är förmodligen likadan om ett, två ,tre år kanske tom sämre med nuvarande regering.( sett från min sida, vill inte bli politisk nu)

Då önskar man ju att man hade det lite bättre ställt. Så ni med möjligheten att spendera på ert bröllop GÖR DET, jag hade gjort detsamma om jag hade haft råd....

• Skalaren

Jag tycker inte heller att man ska skämmas för att man har råd och egentligen har ju ingen med att göra hur någon annan väljer att spenderar sina pengar. Sen kan man väl få tycka att världen är orättvis på många sätt. För det är den!

Jag tror också att det är ganska subjektivt hur man upplever sin ekonomi. Jag tycker att jag och min man har bra ekonomi, eftersom jag är uppväxt ganska enkelt. Jag har högre lön än vad någon av mina föräldrar någonsin kommer att ha. Om man jämför med andra har vi säkert ganska normala inkomster.

Något som jag kan reagera lite på ibland är att bland människor som har mycket pengar verkar det ibland som att man har rätt att göra vissa val, bara för att man är rik. Jag kan tycka att är man väldigt rik så har man ju verkligen råd att göra bra etiska val t.ex. Något som oftast verkar komma längst ner på listan, för att man liksom står över andra. Nu pratar jag inte om välgörenhet, utan om val i sin konsumtion. Vi i västvärlden kan till stor del påverka hur världen ska se ut genom våra val. Nu får jag säkert skit för det här, men det är så jag känner i alla fall.

För övrigt, så vill någon lägga 500000 på sitt bröllop, så tycker jag att det är upp till de personerna. Jag tycker inte att man ska skämmas. Men det är skillnad att vara medveten om männsikors olika livssituationer och att skämmas över sina pengar.

• Omorfia

"i Sverige kan alla som vill plugga eller lära sig de jobb de vill ha. Kvinnor som män, fattiga som rika, unga som gamla.

Vad vill du mer? Klart det finns viktiga o tuffa lågavlönade jobb. Men vill man ha ett jobb som ger hög lön är det bara att börja kämpa, för alla förutsättningar finns! CSN lån och gratis universitet eller andra yrkesskolor. Hur många andra länder i världen har det? "

Jagärsåkär, läs vad jag skrev igen, TS förstod iaf min text.

• rocketqueen

Mirranda
    Förstår det, alltid lite svårt när man sitter bakom en skärm och inte kan tolka ansiktsuttryck och tonfall...

Jag har kollat upp organisationer förut, och har varit ganska noga med vad för organisationer jag delar med mig av mina pengar till, så de grupperna tycker jag är bra. Därför hade jag informationen så nära till hands!

• Mrs. Robinson

Kaffemonster,

Jag bor ocksa i USA och det verkar verkligen vara skillnad pa vad som prioriteras i Sverige och har i USA. Vi kommer ratt billigt undan genom att ha vart brollop i Lund. I USA har brollopsindustrin het sjuka priser som du vet.

Vi ger ocksa pengar lokalt. I Sverige ar kanske den varsta fattigdomen man kan tanka sig Afrika, men har i USA ligger den ibland sa nara som grannen eller i nasta kvarter. Det finns ju inte samma skyddsnat och program som i Sverige.

Jag tycker att det ar knepigt att tanka pa pengar och hur de ar fordelade, lokalt och globalt.

Visst man ska gora som man vill bla, bla, bla. Ingen ska lagga sig i hur mycket folk lagger, I GET IT. Samtidigt, om vi svenskar nu ar sa otroligt mana om jamstalldhet och jamlikhet sa kanske man ska fraga sig hur langt den jamlikheten stracker sig geografiskt.

• Kaffemoster

Håller med dig Mrs. Robinson (även om jag inte är ett monster HAHAHA ..)

Jag tycker att det är riktigt orättvist här i USA. Det är inte bara arbetslösa etc. som är fattiga, utan även folk med s.k vanliga jobb (lärare, postkassörska, polis tec.) klarar sig knappast. Iallafall inte där vi bor (Raleigh - NC).
    Blir man riktigt sjuk här, och inte har hälsoförsäkring .. så blir man nog aldrig skuldfri igen ..
    Ok .. nu gled jag ifrån ämnet ...
    Visst lägger man hur mycket man vill på bröllopet! och vi ska inte döma varandra. Vissa satsar allt på bröllopet, medans andra satsar på andra saker. I slutändan så spenderar vi våra tillgångar på det som är viktigt för oss. Och tur är väl det!
    Jag har samma syn på pengar och ekonomi nu, som när jag var en fattig student. Så det beror inte bara på tillgångarna man har, utan den ekonomiska grundsynen byggs upp under vår livstid.

Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!