• blueberrypie

Varför ska man skämmas för att man har råd?!

Komplement till andra florerande trådar...

Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc....

Jag skäms INTE för att vi hade råd med ett lite dyrare bröllop; vi har slitit för att få det så bra ställt som vi har det!

• Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!
  • rocketqueen

Dessutom är det nog många som skänker pengar för att stilla sitt eget dåliga samvete och inte för andras skull i första hand...

• V I L M A

Gable, hehe... du är rolig!

• V I L M A

Har någon sett avsnittet i Vänner när Phoebe och Mike ska gifta sig?

• rocketqueen

Haha, ja jag tror det... Är det när de först skänker pengar och sedan vill ha tillbaka dem? :D

• AnniePannie

Om man har så mycket pengar kan man väl åka ner till Afrika och överlämna dem själv till organisationen på plats!

Skämt å sido, jag menar bara att man inte kan rättfärdiga sitt pengaspenderande med att "världen kommer lida oavsett" för det stämmer inte. Sen dömmer jag ingen, jag sitter ju här och planerar mitt bröllop (som inte är det billigaste) istället för att vara i Afrika och arbeta volentärt :)

Förresten spelar det väl ingen roll om folk skänker pengar för sin egen skull eller andras!

• Gable

AnniePannie - i det fallet har vi fullständigt olika uppfattningar du och jag. MEN det hör inte hemma i den här tråden.

• Maria

Nja en del som kommer med sådana kommentarer gör det väl utifrån ett politiskt perspektiv - de som har sådana värderingar tycker ofta ungefär som att "har någon gott om pengar så beror det på att staten missat att ta det ifrån dem" - ungefär. Jag har några bekanta som i princip tycker att alla skall ha samma inkomst och ekonomi, oberoende av vad de jobbar med osv.

Men samtidigt har många en slags dubbelmoral i detta: många av dem förfäras om någon lägger t.ex 30000:- , men är det en kändis så är det helt ok...att Jennifer Lopez la 400.000:- på sin klänning inför bröllopet med Ben (som inte blev av, varefter hon eldade upp klänningen i stället!) har jag inte hört några sådana kommentarer på. För kändisarna är det liksom accepterat oberoende av kostnad.

• jagärsåkär

Jag har också ett ganska lyxigt liv och har genomgått en tuff utbildning. Men jag skäms inte för att mina föräldrar har det gott ställt. Själv har jag knappt jobbat men får otroligt stora summor av föräldrarna och det skäms jag inte för!

Tycker inte ens att det behöver finnas en massa slit bakom pengarna för att man ska slippa skämmas. Jag får alltihop o skäms inte ett duff för det!

• rocketqueen

Men varför måste man rättfärdiga sitt pengaspenderande?

Många som skänker pengar för sin egen skull kollar nog inte upp hjälporganisationerna så noga, utan skänker till de största organisationerna så fort de bara har 90-konto. De som är lite mer hängivna (vilket jag tror att man är om man gör det för andras skull) kollar nog upp noggrannare och skänker till ex. sådana organisationer som hjälper folket i fattiga länder att bygga upp egna saker att försörja sig på så att de senare kan klara sig själva, och slipper förlita sig på organisationer som bara skänker utan att ställa några krav eller som inte hjälper byborna att hjälpa sig själva.

Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!