• blueberrypie

Varför ska man skämmas för att man har råd?!

Komplement till andra florerande trådar...

Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc....

Jag skäms INTE för att vi hade råd med ett lite dyrare bröllop; vi har slitit för att få det så bra ställt som vi har det!

• Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!
  • Engel

Jag tycker absolut inte att man ska skämmas för att man har det gott ställt! Specielt inte om man slitigt för att komma dit!!

Sen uppskattar inte jag när folk med pengar kör stilen "jag är bättre än dig för jag har det gott stält" som tyvärr många gör...

Vi är alla olika och prioriterar olika. Vissa prioriterar ett jobb som för dom framåt ekonomiskt och därmed gör att dom får mindre privatliv. Vissa prioriterar sitt privatliv och väljer ett jobb där dom klarar sig ekonomiskt och får gå hem kl 16.00.

Vi är alla olika och det är tur det!

Men skämmas för att man har pengar och vill spendera dom... nix, det borde inte finnas!

• Fru Henax

Precis VILMA! Vi tjänar bra tillsammans men bor fortfarande kvar i den lägenheten vi köpte under studietiden. "Men varför flyttar ni inte till större?" Ni som har råd, varför köper inte ni hus?"
    För att vi trivs i vår trea och för att vi inte är några "husmänniskor" kanske?!
    Jag skulle själv aldrig komma på tanken att be min frånskilda väninna med 2 barn att se sig som efter ett mindre boende även om det säkert skulle gynna henne ekonomiskt! Vill hon bo kvar i huset och anser sig ha råd/vilja prioritera det så - FINE!!!

Det "roliga" här på BT när det kommer upp trådar som klankar ner på de som spenderar lite mer pengar på bröllopet är att så fort man svarar miiinsta lilla irriterat så... "Aha, du kanske tycker det är fel att slösa så iaf! Annars skulle du ju inte bli sur och försvara dig?!"
    Gahhh, jag blir irriterad för att alla spartips belönas med ryggdunk... och för att de stackare som t.ex. helikopter som transport blir ifrågasatta! Konstant!

Sh*t, så skönt att få spy lite!

• rocketqueen

Ja, det är sådana otroliga skillnader i världen! Men dessa skillnader ska förstås inte göra att alla ska känna sig skamsna för att de spenderar pengar... (inte riktat mot dig, V I L M A, utan till tråden i allmänhet!)

• V I L M A

Fru Henax, undrar om det inte är så att de som svarar surt när någon vill diskutera lite mer kostsamma bröllop egentligen önskar att de kunde lägga ner mer pengar...

• rocketqueen

"Sen uppskattar inte jag när folk med pengar kör stilen "jag är bättre än dig för jag har det gott stält" som tyvärr många gör..." (citerar för att kunna "bygga" på något till tråden)

Precis! Jag gillar heller inte när folk med dålig eller skral ekonomi klankar ner på folk med pengar i "jag är bättre än du för att jag inte spenderar hutlösa summor"-andan....

• blueberrypie

Såna som kör den stilen borde kölhalas...

• rocketqueen

Det "roliga" här på BT när det kommer upp trådar som klankar ner på de som spenderar lite mer pengar på bröllopet är att så fort man svarar miiinsta lilla irriterat så... "Aha, du kanske tycker det är fel att slösa så iaf! Annars skulle du ju inte bli sur och försvara dig?!"
    Gahhh, jag blir irriterad för att alla spartips belönas med ryggdunk... och för att de stackare som t.ex. helikopter som transport blir ifrågasatta! Konstant!

Håller verkligen med Fru Henax i detta!

• maria1xx

AnniePannie
    gillar ditt inlägg (ler)

• Gable

Oavsett årsinkomst så är det fel att se ner på andra människor.

Däremot tror jag att människor skulle må bra av att ERKÄNNA att de är förb-t avundsjuka av sig.

Jag kan erkänna att jag är avundsjuk på de som har mer pengar än mig. Jag vill också kunna byta bil varje år. Åka till NY och tokshoppa varannan månad. Nu kan jag inte det, men jag klankar inte ner på dom som gör det.

• Gable

AnniePannie - Jag litar inte på såna insamlingar. Hur mycket av dom pengarna går verkligen till de svältande barnen och hur mycket går till "omkostnader".

Bättre då att lägga pengarna på min vigselring, då vet jag ju vart pengarna har hamnat.

Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!