• blueberrypie

Varför ska man skämmas för att man har råd?!

Komplement till andra florerande trådar...

Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc....

Jag skäms INTE för att vi hade råd med ett lite dyrare bröllop; vi har slitit för att få det så bra ställt som vi har det!

• Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!
  • AnniePannie

Japp det har vi och det får vi ha ;)

Nu ska jag äta lunch, men hoppas att Gable och alla andra får fantastiska bröllop, litet som stort, budget som lyx, jag har bara 39 dagar kvar att längta :D

kraaam

• Gable

Är redan gift, men tack i alla fall. Vår bröllopsdag var helt fantastisk.

• jagärsåkär

Man måste inte försvara sitt spenderande! Jag är otroligt trött på många jag träffar som hela tiden ifrågasätter min livsstil. Visst, jag får allt gratis (trots det anstränger jag mig till ett eget liv, har utbildning osv trots att jag inte behöver jobba) men hade jag mkt pengar o hade barn hade jag gjort exakt samma sak!

Ang avundssjuka kommentarer och ifrågasättningar: jag uppmanar alla att skita i dem, låt det rinna av er och till slut, säg upp bekantskapen. Man ORKAR inte tjafsa hela tiden, jag har "dumpat" kompisar som inte pallar med att jag åker på resor titt som tätt... Är man riktiga vänner kan man se förbi avundssjukan o unna varann saker. Det finns massor som jag inte har... Jag unnar andra de sakerna!

• Gable

jagärsåkär - håller med dig i princip.

Det är jobbigt att inse att en av ens äldsta vänner är en av de mest avundsjuka och missundsamma personerna i ens omgivning. Vi umgås inte längre och det är väl den erfarenheten som har gjort mig hyperallergisk mot såna människor.

• twentyfirstofapril

Nu tillhör jag inte dem som har gott om pengar, men OM jag hade det bra ställt, ja rik kanske, så skulle jag aldrig skämmas över pengarna ller för att jag spenderar dem. Vi lever i ett konsumtionssamhälle, skulle folk sluta handla o bara spara sina pengar hade ju hela handelsbranschen stagnerat o det är ju inte bra för landets ekonomi om vi bara ruvar på pengarna, de ska vara i omlopp.

• Medeltidsbrud

Det heter AVUNDSJUKA med riktigt stora bokstäver.
    Jag erkäner mer än villigt att jag är avundsjuka på er som har råd och spendera mycke pengar, men jag gläds för er skulloch låter bli att skriva dom dagar min avundsjuka visar sitt gröna huvud, drömmer om pengar och planerar mitt budgett bröllop.
    Tycker inte ni ska skämmas för era pengar och lite dyrare bröllop.

• Medeltidsbrud

Måste bara tilläga håller med twentyfirstofapril

• blueberrypie

Medeltidsbrud...klok som en bok

• Soofia

Apropå hjälpa folk: det finns andra sätt också än att ge pengar till organisationer (där man tyvärr inte kan vara 100% säker att pengarna hamnar rätt). Man kan ge sin tid. Titta till exempel på röda korset, de behäver alltid frivilliga. Själv ville jag inte donera pengar (pga att jag inte litar på hur de hanteras), men göra något iaf, då gav jag ju 3 timmar i veckan av min tid för att hjälpa invandrares barn med deras läxor.

Så även för dem som inte har råd finns det saker att göra!

Jag skäms inte heller för att jag har det bra,har faktiskt jobbat för det och är såååå trött på de som har åsikter om andras inkomst, eller sätt att spendera pengar!

Så Blueberrypie tack för inlägget, känns skönt att du tog upp ämnet!

Och jag önskar er alla en fantastisk bröllopsdag!

• blueberrypie

Soofia...tack själv!!

Och lycka till med alla förberedelser (om du nu inte redan är gift)

Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!