• blueberrypie

Varför ska man skämmas för att man har råd?!

Komplement till andra florerande trådar...

Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc....

Jag skäms INTE för att vi hade råd med ett lite dyrare bröllop; vi har slitit för att få det så bra ställt som vi har det!

• Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!
  • Joleen

U+M:

Personligen så tycker jag att om man väljer att delta på BT får man vara beredd på att folk tycker, sen att klanka ner på hur andra människor väljer att göra tycker inte jag är ok, däremot att uttrycka positiva/negativa omdömen om saker om TS t ex ber om det! När jag började hänga här hade jag ingen aning om vad vigselprogram, färgtema, corsage etc var för något, detta intresserar mig inte varför jag väljer bort att delta i de diskussionerna!

Jag säger som jag brukar: "Man får välja sina strider!"

Underbart att du ska vara osminkad, funderar på det själv, kanske bara använda lite mascara och eyeliner!

• Bruden blå

tänk vad katten vad folk skall tycka att det är konstigt med pengar hur dom än spenderas. det verkar vara ungefär såhär om man skall sammanfatta det.

Hög inkomst som lägger mycket pengar på bröllopet= slösar, ondödigt, skryter.

Hög inkomst som lägger mindre pengar på bröllopet= guu vad dom är snåla, dom har väl ändå råd att bjuda?

Låg inkomst som lägger mycket pengar på bröllopet= jasså det är pappa som betalar, snacka om att leva över sina tillgångar.

Låg inkomst som lägger mindre pengar på bröllopet= fy vad sniket, kan dom inte vänta ett par år och spara ihop till ett ordentligt bröllop. Har man inte råd att gifta sig så kan man lika gärna vänta eller låta bli.

så kan någon nu SNÄLLA ta o förklara för mig vilken slags inkomst jag skall ha och hur mycket pengar vi skall spendera för att det skall vara oki???

• Joleen

Bruden Blå:

Gör som du vill och be folk "stay out of it"!

• Gable

Bruden Blå -

Ett tips! Berätta ingenting om någonting för någon, då klarar du dig

• Fröken Malm

Skriver det igen:

Ibland ska man leva efter devisen: "Sköt dig själv och skit i andra"

• Bruden blå

Joleen och Gable.
    Jupp det är bara att inse att hur man än vänder sig...
    Har säkert blivit tagen för flera grupper på det här forumet har jag en känsla av. vissa saker prioriterar vi och vissa inte. inget konstigt med det. Själv bryr jag mig inte så mycket om hur andra spenderar sina pengar. Jag har nog med att kolla på våra egna pengar. Om någon annan vill att jag skall lägga mig i deras eknomi så får dom katten betala först (jobbat tidigare med ekonomi).

• Omorfia

"Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc...."

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här så att det inte ska komma ut fel, men det är den här åsikten citerad ovan som _jag_ vänder mig mot. Jag kan inte hålla med om att de som tjänar mest per automatik "förtjänar" mest pengar. Det finns en massa förhållandevis lågavlönade jobb som kräver lång utbildning, stor ansvarsbörda och enormt personligt engagemang och som måste göras. Skillnaden ligger i om man valt ett yrke som primärt gynnar en själv ekonomiskt eller om man valt (ja, det är ett val) ett yrke som som primärt gynnar samhället ekonomiskt.

Man har inte jobbat och slitit _hårdare_ bara för att man har bra betalt. Ett välavlönat jobb innebär bara att man riktat in sig på "rätt" branch.

Att man _har_ pengar och har det gott ställt ska man vara glad över och inte skämmas för (om man inte har kommit över pengarna på olagligt vis då..). Hela vår ekonomi bygger på att vi spenderar våra pengar!

Vissa som kommenterar lyxiga bröllop är avundsjuka och andra förstår bara inte poängen med dem. Vi tycker ju olika som U+M säger.

• blueberrypie

Tråkigt att du tolkade den meningen så...det var inte alls så jag menade...

Ber om ursäkt om den upprörde dig!

• blueberrypie

JAG kan ju inte tala om hur du ska tolka det men det jag menade var bara att "varför ska de som har mycket pengar behöva skämmas för det?!).

• Omorfia

Blueberrypie, jag tror nog inte att du menade det som du skrev det. De flesta gör inte det när de tänker efter. Anledningen till att jag kände för att kommentera det är att det är rätt vanligt med den kommentaren från högavlönade när man pratar om lön i förhållande till prestation.

Menade inte att utmåla dig till en pengahungrig egoist!

Tack för att jag fick skriva av mig

Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!