• blueberrypie

Varför ska man skämmas för att man har råd?!

Komplement till andra florerande trådar...

Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc....

Jag skäms INTE för att vi hade råd med ett lite dyrare bröllop; vi har slitit för att få det så bra ställt som vi har det!

• Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!
  • NorthernLight

Jag förstår faktiskt inte heller varför man ska missunna andra att lyxa till bröllopet om de har råd med det, oavsett om pengarna är ihoptjänade eller ärvda eller om det är släktingar som betalar.

Jag tycker att det är självklart att de som har ska bidra till att alla ska få en dräglig tillvaro, men jag förstår inte vad det har med bröllopsplaner att göra. Visst skulle man kunna skänka några tusen ur vigselringskostnaden till välgörande ändamål, men ska man tänka så kan man ju aldrig unna sig nå´nting. Ska man tänka så så är det väl bra att de 'rika' köper dyra grejer så att vi får in lite extra skatt ;)

Jag har för övrigt en för mig stor budget på 45000:-, men förstår varför vissa kan lägga det fyrdubbla på sina bröllop. Bröllopet är en chans att med gott samvete kunna göra något extra för sig själv och sin partner och sedan bjudan in nära och kära att dela glädjen.

• Fröken Malm

Typiskt svenskt fenomen att inte glädjas med andra......

Om nån vill spendera 100 kr eller 100 000 kr på en ring, så låt dem göra det utan att bli kritiserade för att vara "snåla" eller "slösaktiga". Det är bara att inse att vi alla har olika ekonomiska förutsättningar.

Ta tex mina svärföräldrar och föräldrar. Mina svärisar betalar hyra av festlokalen för bröllopet medan mina föräldrar inte har möjlighet att lägga så stor summa. Istället kommer de hjälpa till med en massa praktiska saker, fixa och dona, vilket är minst lika uppskattat. Tid är också pengar!

• Joleen

Hej alla brudar!

Jag tycker att alla har rätt att lägga pengar på det de tycker är viktigt och värderar högt i livet, alla är vi olika personer med olika intressen och fokus i livet! Jag och min sambo har det ganska bra ställt pga att vi har helt ok jobb och vi unnar oss själva ganska mycket vardagslyx som koncerter, bio, middagar ute, bjuda hem vänner på middag och vin, massage, weekendresor etc. Det skulle vara kul att höra vad ni har för utbildningar/jobbar med! Jag jobbar som projektledare och min m2b som avdelningschef, till hösten ska jag börja plugga och efter det kommer jag förhoppningsvis att få ett ännu mer välavlönat jobb!

Mvh J

• Soofia

Nej blueberrypie, fullt upp med förberedelser, gifter oss den 16/06...vad tiden går fort...

Joleen, håller med dig. För övrigt är jag civilekonom med inriktning på finans.

Mvh,

• Joleen

Soofia:

Kul att du ville svara!

• c_t

Är ledningsgruppsassistent och min m2b transport/logistikchef

Anser mig tillhöra medelinkomstintagare.

• blomsterbiet

Vårt bröllop kommer att gå på ca 45 000 kr me om vi hade haft mer pengar så hade jag lätt kunnat slänga ut dubbla.

Nu har vi skippat bröllopsnatt på hotell, bröllopsresa + en massa detaljer. Hade vi kunnat betala för det så hade vi gjort det.

Det är väl upp till var och en vad man lägger på sitt bröllop.

• c_t

medelinkomstagare ska det ju stå

• Fröken Malm

Jag jobbar som marknadssupport inom Medicinteknik och min sambo är prjektledare. Vi lever gott och unnar oss det där lilla extra i vardagen, äta ute, gå på bio, shopping.

Vi satte budget på 70 000 på vårt bröllop. Då bjuder vi 95 pers på tvårätters och fri bar. Har fixat alkohol och catering till en festlokal. Hade gärna hyrt ett helt slott om vi hade råd, men jag tycker vårt alternativ är så gott som ett annat. Huvudsaken är att vi får en rolig fest, för det är det viktigaste för oss! (förutom att få varandra då förstås!)

• U+M

Nu måste jag skriva något kontroversiellt. Jag har själv aldrig skrivit och klagat på vad någon annan gör (överhuvudtaget, varesig det gäller pengar, smink håruppsättning etc.). Däremot händer det att jag sitter hemma och rynkar pannan och funderar på hur någon kan tycka att det är värt att lägga X antal tusenlappar på en klänning för en kväll. Det är inte så att jag inte har råd, men det finns inte med i min världsbild.

Det jag vänder mig emot är att detta skulle ha med AVUNDSJUKA att göra, som alla verkar vara så väldigt överens om. Själv har jag pengar och om jag ville skulle jag kunna ha en 20000 kr klänning utan att äta nudlar en enda dag

Folk har olika syn på bröllop. Något jag har märkt är att det tycks. Det tycks om att det är dyrt, det tycks om att man inte unnar sig (det är ju bara en gång i livet!!!), det tycks om klädsel, det tycks om ringar. Jag har fått kommentater från minst 5 personer när jag sa att jag tänkte vara osminkad (du kommer ångra dig! tänk på korten!). Att jag skulle bli ledsen över att jag inte skulle vara tillräckligt snygg utan make up (något som jag aldrig använder) var det ingen som tänkte på...

Något att fundera på är varför ni blir så upprörda när det tycks om budget jämfört med allt annat

Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!