• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • Fröken Malm

Typiskt svenskt att inte unna nån att ha mycket pengar.

I Sverige är det tydligen fult......

• Duchess

Vi kommer att behöva låna pengar för att få ihop bröllopsbudgeten. Glädjande nog har min mor och hennes man erbjudit oss ett ganska stort räntefritt lån ("med goda avskrivningsmöjligheter" :)), vilket är grundplåten i planeringen. Vi har haft ett distansförhållande i ett år nu, vilket gör att alla siffror pekar på minus. Av flera olika skäl passar det ändå bäst för oss att gifta oss nästa sommar.

För oss kan det handla om att låna typ 20 000 i en buffert. Alla pengar kanske inte används, och i så fall är det bara bra. Låna sexsiffriga belopp skulle vi dock inte göra. Men det är vi :)

• linza

Som alla innan mig sagt, det är upp till var och en om de vill låna! Men jag skulle aldrig låna till bröllop, men jag skulle inte heller låna till resa, tv eller ens bil.... Det finns två saker jag dock kan tänka mig att ta lån för, CSN och köp av bostad.

I min familj har det alltid varit moraliskt fel att låna *skrattar* och det är ju på visst sätt bra, då köper man inte saker man inte har råd med. Tex vill jag köpa en bil men jag och sambon har inte haft råd då vi båda varit studenter. Så jag tog ett studieuppehåll, flyttade till england och blev särbo ett tag, flyttar snart hem till älsklingen igen 100 000kr rikare!!!! Visst, det har varit nästintill outhärdligt att vara ifrån honom, men nu kan vi köpa en bil kontant!

Och för oss blir det nog ett riktigt budgetbröllop eftersom det där med klänning och psalmer ändå inte är för oss. Vi vill ha papprerna underskrivna och sen ha en dunderfest! =) (våra mammor får hjälpa till att fixa mat och syskonen musik).

Ville bara poängtera att vill man så kan man och det går utan vidare att spara ihop 100 000+ på ett år även om en är student, bara man verkligen vill! =)

Kram på er alla och jag hoppas att ni får lyxigare bröllop än mig *skrattar*

• Pringlez

linza får man fråga vad du jobbar/jobbade med?

• Evelina84

linza:

Jättekul att höra att det går bra för er att spara pengar! Kommer från en liknande familj där man helst inte tar lån förutom till hus, möjligtvis bil. Jag studerar till lärare och har klarat mig helt utan lån i 2 ½ år, det ska nog gå i 2 år till.

Angående bröllopet så kändes det först nästintill omöjligt att spara ihop ca 40 000 på 10 månader, men det ska nog gå. Det gäller att ha koll på pengarna bara.

• linza

Pringlez

Jag jobbar som nanny i London, mån-fre 8-18. Får runt 15 000/mån efter skatt, äter och bor gratis =) och det är ändå en normallön för en nanny. Om jag skulle söka nytt jobb nu med den erfarenhet jag har så skulle jag kunna tjäna upp till 20-25 000 efter skatt!!!

Evelina84

Wow, 2½ år utan lån! duktigt! Själv har jag tyvärr ett stort CSNlån och ingen examen, skäms lite men ska minsann betala av det så snart jag bara kan! Och skaffa mig en examen utan att ta extra lån. Min sambo är väldigt snart färdig med sin utbildning och kan börja tjäna pengar så då kan jag leva på honom ett tag *ler*

• Brudivinter

Vi grejar en del med ett kreditkort vi har & det är ju nästan som att låna.. Ser inget fel i det & dessutom sa vi från början att vi ska låna lite pengar för att få det att gå runt!! Ska bli så roligt!!

• Evelina84

linza: Jag har tur att kunna jobba extra en del och min sambo har fast jobb (lagerarbetare) så det fixar sig...

• Lena+Mattias=sant

Brudivinter: tänk på att kriditkort kan ha rejält hög ränta om man inte betalar så snart räkningen kommer.

• Brudivinter

Ränta på kreditkort är jag medveten om! Jag betalar det som jag ska betala så det är lugnt! Vi har bara upp till 20 tusen på just det kortet.. Det ordnar sig!

• mellabella

Många som känner sig trampade på tårna här på BT!

Jag kan bli lite sur för att folk säger att det blir så mycket finare och personligt med ett "budget bröllop". Jag har väl i sammanhanget lagt lite mer pengar på mitt bröllop och det behöver inte bli opersonligt bara för att man kan köpa massa tjänster? Vi var fortfarande få gäster, bara ca 40 stycken och det var intimt avslappnat och härligt utan festprogram och bordsplaceringar på en vacker gammal segelskuta. Tillgång till pengar behöver inte automatiskt innebära dålig smak och avsaknad av personlighet.

Tillbaka till ämnet, nej vi tog inga lån och ja vi har den stora förmånen att få så mycket pengar öve varje månad att det räckte till det bröllop vi ville ha året efter vi blivit sambos (bott i olika världsdelar en tid innan). Nix jag skulle aldrig låna till annat än tex bostad och eventuellt bil. Jag är trygghetsnarkoman och rättar mun efter matsäck. Jag har pengar kvar i slutet av varje månad nu med ett bra jobb och jag hade det när jag levde som student! Jag tycker inte att folk är idioter som lånar till bröllop men tycker att man kanske är lite naiv om man drar på sig jättelån. Samtidigt kan jag bli lite avundsjuk på folk som har en lite lättsammar inställning till saker och ting än jag har. Som kan rycka på axlarna och säga att "det ordnar sig" där jag skulle oroa ihjäl mig

• HelenaR

Vi får inte ta på oss mera skulder nu har redan det så knapert så måste tänka oss för så ska INTE ta nåt lån alls till sånt, utan vi får mkt hjälp av familjen och så har vi sparat undan endel med så vi ska klara det..

och mitt i allt försöker vi sälja en bil..

• jocelyn

Själv har jag inte heller något pengaträd men det gick bra att spara ihop pengarna. Vi sparade 2000 kr var under ett år. Ka-ching.

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!