• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • Pringlez

Våran tyngsta kostnad är faktumet att vi behöver en plats där vi kan ta emot ca 90- 100 gäster (inga barn) och ha dem över natten, då vi ska ha en gemensam brunch och ev present öppning.

Har hellre en buffe än tre rätters (erfarenhet) och det är billigare. Vill helst med egen dricka för att få ner kostnaden.

Självklart vet jag att det kommer andra kostnader till men för oss är maten och platsen det viktigaste.

Det är nog det viktigaste punkterna

• M.B.

Nu måste jag tillbaka till jobbet, men lovar att ta en titt på hur vi kan lösa det hela för er senare. Förresten, vart hade ni tänkt hålla bröllopet? Någon specifik stad eller ställe/område?

• Pringlez

Nej är öppen för förslag men jag vill inte ha det för långt borta från Stockholm med åtanke på de gäster som väljer att avvika.

Om du vill så kan du även maila mig på
    pamela345@hotmail.com ser fram emot dina förslag!!!

• Pringlez

Ingen annan som tänker låna till sitt bröllop?
    Många verkar spara till sitt bröllop långt i förväg.
    Men vad gör man om man inte planerade sitt bröllop sen 4år tillbaka?

• aircondition

Vi har lånat pengar till bröllopet. Tycker inte det är konstigt alls! Vi tänker ungefär så här; kan man låna till en bil, utlandsresor (som säkert många gör)... så kan man låna till något så viktigt som bröllopet! Vi kommer trots detta inte ha ett stort bröllop. Borgelig vigsel, fest i direkt anslutning ca 60 gäster. Budget ca 40000.

• Fröken Malm

För att få sitt bröllop behöver man inte ha sparat sen 4 år tillbaka.

Vi bestämde i april i år att vi ska gifta oss i maj -07. Har sen dess sparat ihop 50 000 utan att behövt leva på nudlar.

Pämis
    Har man inte möjlighet att spara ihop så mycket får man ta en titt på vad som är viktigast för er....
    Hade jag haft problem att få ihop pengar så hade jag försökt dra ner gästlistan, och sen få folket att betala för sin egen övernattning! Varför ska ni behöva stå för den?!?!

• tessan2

Pämis: vi hade inte heller planerat för bröllop långt innan, men kom plötsligt på att JUST NU i sommar var den bästa tidpunkten (med tanke på barn, händelser i familjen osv). Vi lånade 50 000 och väljer att se det som en investering i familjetryggheten, och det blev dessutom en fantastisk, perfekt dag för oss. Vi kände inte att vi behövde försaka någonting, även om vi var ganska kreativa och jobbade mycket för att dra ner på kostnaderna.

• TokMaijan

Alltså, jag hade aldrig lånat en såå stor summa för ett bröllop eftersom jag är skrockfull men det betyder inte att jag idiotförklarar andra som gör det.
    Dessutom som Sanasol sa tidigare i tråden handlar det inte om bröllop men om äktenskap MEN däremot så vill man ju ha sitt bröllop på ett visst sätt, precis som jag men vi har turen med sposnring o skattepengar och sparing så har det gått för oss. JAg tycker att du ska strunta i vad alla här på BT säger och göra det som känns rätt för er. Vill ni ha det dä spektakulära fantastiska kreativa bröllopet för 100 000 riksdaler så ska ni göra det, det är NI som bestämmer, NI som betalar och NI som får ta konsekvenserna av ett lån.
    JAg tycker inte att du är en idiot men jag skulle då aldrig låna den summan pengar...

• prick

Pämis... Personligen tycker jag att det enbart är ditt och din sambos beslut om och till vad ni vill låna pengar men jag tänkte på en annan sak du skrev för en liten stund sedan. Det där med att den största kostnaden blir att hitta ett ställe där era gäster kan bo över. Måste verkligen ni betala för deras övernattning? Vi har hittat en jättefin lokal för 800 kronor där vi får ta med oss både mat och alkohol. Vi har många långväga gäster och vi hade tänkt att öppna presenterna dagen efter festen hemma hos mina föräldrar. De gäster som vill vara med där är välkomna och de som inte vill slipper. Men vi betalar inget boende för våra långväga gäster. Vi tipsar om billiga och bra övernattningsmöjligheter så får de stå för det själva...

• Skog

Apropå ett par tidigare inlägg:
    Jag har aldrig blivit bjuden på boendet i samband med ett bröllop. Så i min svenssonakademikervärld är det normalt att som gäst få betala själv.

Jag tycker alltså det är ett bra förslag att låta gästerna stå för det.

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!