• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • HelenaR

Vi bor i en mkt liten stad i södermanland en LITEN där finnes ej mkt alternativ .
    Denne fotograf tar 13 bilder då kommer han asså till kyrkan osv därför dyrare ska han bara ta 8 kort i studion tar han 3000kr och vi har en kompis som vill fota men som är lite velig så kan ej lita på henne.
    man vill ju ha många bra kort som minne

Ja vi får kolla lite och räkna på allt igen......
    Klart man EJ vill ta lån så ge förslag i mängder ni alla.

Mat är catering.
    Måste man ha serveringspersonal??
    musik kommer vi ha eget.
    lokalen är asbillig.
    kläder och hårruppsättning betalar mina föräldrar.
    brudbukett måste jag me köpa, tärnorna får väl betala sina klänningar själva????
    alkohol köper några som ska utomlands i september så blir billigare.

• kentfantast

Många bra kort kan man få med många bra digitalkameror.
    Vi ska be alla gäster bränna varsin skiva med sina bilder från bröllopet. Vi lär ju få tusentals! NÅN måste ju vara bra!

• Blivande brud 07

Vi har båda varsitt sparkonto men vi känner att vi gärna vill ha dom kvar. Så vi sparar ihop till bröllopet i stället lägger en summa varje månad i totalt ca 2 år. Vi kände ingen brådska att gifta oss så då tycker jag att det är helt ok att spara ihop

• Lena+Mattias=sant

HelenaR: är det långt till en närliggande större stad? Annars kanske du kan ta en fotograf därifrån. Det underlättar med serveringspersonal, iaf om man ska ha flera rätter.

• Lucia05

Vem ska annars ta hand om mat o disk om det inte finns någon serveringspersonal?

• kentfantast

Okej, dina frågor:

Mat är catering. Måste man ha serveringspersonal?? Nej. varför inte buffé?

brudbukett måste jag me köpa - kan du kanske binda den själv? Eller lägga ihop några stycken och binda med ett fint band?

tärnorna får väl betala sina klänningar själva???? Om de kan. Ni kan väl prata om det? Så länge du inte kräver jättespeciella klänningar i färger som inte passar dem kan de säkert tänka sig att köpa dem själv.

Det finns en massa "ekonomi-trådar" här på BT där du kan få obegränsat med spartips!!

• HelenaR

Nu har vi hittat en billigare fotograf 2000kr =)

Och ja vi ska ha buffe men måste ha nån som kan diska etc

Tärnorna får bestämma mkt själva hur dom vill ha så dom köper nog själva får snacka om det. men den ene e gravid me så hon får säkert köpa en mammaklänning eller så vi får se..
    dom ska ju även sminkas och så sen me

• Lena+Mattias=sant

HelenaR: De kan väl sminka sig själva? Om de får välja sina klänningar i stort sett själva bör de oxå betala dem i stort sett själva. Sen så har lokaler ofta diskmaskin. En anställd (kanske en student eller gymnasist) som plockar in disk och fyller maskinen borde inte bli så dyrt.

• Pringlez

Hmm blev lite fundersam.... det måste finnas flera blivande där ute som inte har sparat. Vad gör ni?

Jag vet att i en annan tråd så skrev någon att om man har ett 300000kr bröllop så stoltserar man inte om det i BT stämmer det?

• kentfantast

Varför skulle man inte kunna vara stolt över det? Halshuggen eller?
    Vi spenderar mycket pengar - stäm mig...

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!