• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • Sanasol

Pämis

Vi har inte sparat allt ännu, men vi sparade 20 000 på 4 månader. Vill man så går allt.

• M.B.

Jag tycker att vi skrotar ordet "budgetbröllop" eftersom bröllop för mindre summor inte automatisk betyder budgetversioner av saker och ting. Varför inte kalla dessa för kreativa bröllop? Skillnaden mellan ett bröllop för en miljon på slott och ett bröllop för 20 000 på slott är att de som arrangerat det för 20 000 kronor har fått helt enkelt jobba lite mer..

Och vad skulle ett bröllop vara om man inte fick planera, fundera och trixa själv? Trist enligt min åsikt!

• Pringlez

Vill tacka all för inläggen och Miss Cee gav mig en mycket bra tanke korn.

Jag måste nog säga till Skog att jag har pengar kvar i slutet av månaden...hehe.
    Är väll ekonomisk lagd och känner därför att jag kan ta ett lån.

Jag håller självklart med Sanasol om att det handlar om livet efter den stora dagen.
    Men det är ju den STORA dagen den vanliga vardagagen ligger ju kvar och väntar så varför inte göra det spektakulärt?

Zii fick mig att börja tänka att vi kanske inte ska försumma en bröllopsresa!

• Sanasol

Pämis

Er bröllopsdag kommer vara allt annat än vardag oasvett hur mkt pengar den kostar!

• Skog

Tror också på Miss Cees variant. Dvs att testspara för att se vad man klarar av att betala i månaden.

Lycka till!

• Pringlez

Men varför ska den inte få kosta?
    Vad är det som gör att mpnga här anser att ett "kreativt" bröllop är bättre?

Jag vet att den dagen kommer att vara speciell. Men jag vill göra den undebar får våra nära och kära som ska delta i våra dagar. Jag är öppen för kreativa och roliga lösningar.

Men att skära ner på gäster är ett Nej, att låta någon av mina gäster laga mat eller städa (diska) är ett NEJ att mina gäster ska betala dricka i baren är ett NEJ.
    Och ni som planerar ett bröllop vet att dessa är de grundläggande kostnaderna får ett bröllop!

• Sanasol

Vissa saker får kosta, absolut. I vårt fall ringar och fotografen.

Men saker som faktiskt bara varar den dagen, är de verkligen värda tiotusentals kronor?

• M.B.

Om du läst vad jag skrivit i mina tidigare inlägg i denna tråd, så förstår du säkert att jag inte talar om att du måste kompromissa med gästlistan eller låta svärmor laga middag/diska/städa eller att gästerna ska behöva betala för dricka. ALLT ÄR MÖJLIGT!!

Även om jag så skulle ha ett pengaträd, skulle jag inte tycka att det var roligt om jag skulle kunna peka på precis allt och få det utan någon ansträngning. Därav att jag tycker att ett kreativt bröllop är roligare. Jag ÄLSKAR just själva planeringen! Och för mig är det inte att planera och trixa om jag skulle kunna köpa mig allt. Dessutom, kom ihåg att stämning inte är något som kan köpas för pengar - det måste skapas..

• Pringlez

M.B det är ju det exakt jag är ute efter jag vill inte köpa allt.
    Jag vill planera med mina vänner och min blivande man så klart.
    Planeringen är ju en del av spänningen i det hela. Men vi har dock insett att även fast vi drar i kontakter och trixar så kommer det att kosta.

Om jag kunde få ner priset till 20000 skulle jag jubla men nu går tyvärr inte det.

• M.B.

Pämis

Låt mig försöka hjälpa er lite..

a)Vad är acceptabelt prisläge för er?
    b)Vad skulle ert drömbröllop kosta er i dagsläget som mest?
    c)Vilka kostnader är för er de tyngsta?
    d) Berätta allmänt lite om era bröllopsplaner.

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!