• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • M.B.

Som jag säger.. ni är vuxna och gör som ni själv vill. Tror knappast ändå att något av det jag säger kommer få dig att ändra på din inställning.

Det enda jag säger är bara att jag behöver inte ångra något, då jag kan absolut få allt - och då menar jag verkligen ALLT - jag vill till ett pris som är överkomligt för oss, utan att låna. Och då måste jag säga att vi inte heller är rika.. både jag och min man studerar för tillfället. Allt handlar om, som jag sa innan, att man ska "tänka utanfär lådan" och vara lite kreativ.

• Afrodite_Aug-07

Om det är oki för er så är det ju helt ert val. Personligen så skulle jag undvika det in i det sissta.
    Men nu vet jag också att det går att göra jättefina bröllop till mindre slantar. Fina budgetalternativ finns det i mängder här inne. Starta gärna en tråd efter era kriterier. Hur många gäster, borgligt eller kyrkligt och hur mycket ni har råd med etc. vad ni vill ha osv... övertygad om att det finns massa tips här inne på hur ni kan hålla ner kostnaderna och kanske kan ha ett drömbröllop utan att låna eller i allafall behöva låna så mycket.

• Sanasol

Om ni kommer sitta och hoppas att ni gjort nåt annorlunda om 20 år med ert bröllop tycker jag att ni fokuserar på fel saker. Bröllop är inte om bröllop utan om äktenskapet.

• M.B.

Sanasol

Där har du helt rätt.. *applåderar* Precis så ser jag det också!

• Pringlez

Jag måste säga att jag är imponerad av alla som verkar spara. Hur lång tid ta det för er att spara 90 000kr?

Som svar på din fråga ÅK73 nej det är ingen flickdröm som ligger bakom, det är faktumet att jag inte nöjer mig med en dag som många andra. Detta är ett enigt beslut med min blivande. Har redan börjat samla på alla underbara tips som finns här på BT.

Jag vill inte vänta med att gifta mig då tar jag hellre och lånar för att sedan betala av det.
    Se det som omvänt sparande ;0)

• mlu

Jag haller med Sanasol sjalvklart kan alltid saker goras finare och dyrare men jag hoppas verkligen att man inte sitter aren efter brollopet och onskar att det varit annorlunda. Problemet ar ju bara ett problem om man vid eftertanken angrar valet av man snarare an valet av festlokal, meny, antal gaster etc etc

Jag tycker att det verkar oerhort dumt att ta ett lan da ni ju faktiskt redan funnit varandra och det maste ju vara det som ar viktigast?

• Afrodite_Aug-07

Sanasol
    Du tog orden ut munnen på mig.
    Klockrent sagt.

• Ziii

Såklart ni kan ta ett lån om ni behöver! Och om det känns rätt för er.

Vi har ett litet lån för att klara vårt bröllop, vi valde att låna och betala igen så fort vi kan istället för att spara innan (vilket hade varit smartare men var inte ett alternativ för oss så vi hade mycket utgifter).

Räkna på det ordentligt bara, så ni inte går med ett lån onödigt många år, och så ni klarar av amorteringarna bra. Ta också ett lån med så låg ränta som möjligt, prata med banken och ta inte ett direkt-lån med skyhög ränta. Vi fick en bra överrenskommelse med vår bank och räknar med att ha betalat av det på två-tre år. Längre än så hade inte känts bra, vi hoppas på två år, där någonstans går en gräns för att det känns bra för oss.

Många här på BT verkar tycka att budgetbröllop är att föredra, men det passar inte alla. Själva bröllopet är inte så dyrt för oss, men vi ville ha en riktigt fin och lite lyxig smekmånad - det känns viktigt för oss, och jättefina ringar. Visst, vi hade kunnat åka på tältsemester och köpt släta ringar, men då kändes det inte som att det var värt att gifta sig. Vi ville göra något kul av det och få njuta.

När man varit ihop i många år (8 år) så krävs det litegrann för att man ska gå igenom allt och gifta sig tycker jag, det ska bli något riktigt kul och rätt, för annars kunde vi lika gärna vänta åtta år till. Vi vill ha allt precis som vi vill ha det. :)

• Skog

Pämis
    Vi vet ju ingenting om dig så det är såklart ni som måste avgöra och det låter ju bra att ni är helt överens. Då förutsätter jag att ni brukar ha pengar kvar i slutet av månaden och inte är som jag som känner mig rik i början av månaden och sedan undrar vart pengarna tog vägen. Då blir det väldigt jobbigt att betala av ett lån.

•  Miss Cee

Tycker absolut inte att det är fel att låna till en sådan sak. Men precis som med andra lån så gäller det ju att man tänker igenom det. Att man inte tar ett dyrt snabblån, att man planerar för hur långt tid det ska ta att betala av etc.

LÄgg undan pengar varje månad, så mycket ni kan. Sen, om några månader så kan ni gå till baken och be om ett lån vars månadskostnad inte blir större än vad ni redan lägger undan. Om ni sparar i 1-2 år, och sedan tar ett lån på lika mycket till så borde det ju inte bli så farligt.

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!