• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • saltopeck

Pämis....jag fattar inte riktigt varför du skriver in ett sådant inlägg, det är ju som att be om att bli idiotförklarad(om det betyder att idiotförklara någon som man vill avråda från att ta ett lån till bröllop). Dessutom verkar du ju redan ha bestämt dig? Vad är problemet? Ville du bara ha lite stöd i ditt beslut om att ta lån? Snällt av alla som svarat, tycker jag, att försöka hitta lösningar till dig.

• Pringlez

Nej då, jag är tillräckligt stor att ta mina egna beslut. Behöver inte uppmuntran eller stöd!

När jag skrev om att bli idiotförklarad var det faktiskt inte här på BT utan i "verkligheten".
    Jag blev nyfiken att i detta forum fyllt av människor som ska/har gift sig höra vad deras åsikter om ämnet var!

Jag har även insett att det är acceptabelt att ta betalt för övernattningen vilket jag innan BT inte hade en susning om. Vilket självklart drog ner kostnaden med några många kr.

Uppskattar allas åsikter som kommer fram och tror nog att det sitter flera med samma funderingar.

• tessan2

Saltopeck: det är väl inte så hemskt om man vill ha lite stöd/bekräftelse av andra när man fattar vissa beslut? Jag tycker inte att man "ber" om att bli idiotförklarad för det! I så fall gäller det rätt många trådar här på Bröllopstorget...

• Blivande brud 07

Personligen skulle jag aldrig ta lån för ett bröllop. JAg vill helst inte ha lån för man vet aldrig vad som händer i framtiden man kan tex. bli arbetslös så man inte har råd att betala tillbaka.
    Men om du tycker att det är värt det så är det inga problem tycker jag.
    Jag och m2b kommer att spara ihop till vårt bröllop och vi har en budget på ca 60 000kr

• Lucia05

Ja, jag tycker det är fel (helgalet) att låna pengar till bröllop.

• silvera

TokMaijan
    Varför är du skrockfull när det gäller att låna pengar till bröllop?
    Har jag missat något skrock om bröllop?

Är det för att det är inte bra att börja livet som nygift, med skulder?
    *nyfiken*

• Fru The

Det är väl egentligen inte mer fel att låna till ett bröllop en begära ut kuvertavgifter av sina gäster.. Det är bara olika sätt att få pengar till det bröllopet man vill ha..

• chai

vi bestämde oss i maj, gifter oss i oktober... har varken ökat eller minskat vårt sparande utan tar pengarna från det allmäna sparandet...

själv skulle jag aldrig kunna ta ett lån för att betala bröllopet, utom kanske låna av pappa då...

blir lite fundersam över att alternativen verkar vara låna, eller börja spara nu - är det bara vi som har sparpengar att ta av? (sparpengar som sparats utan något direkt mål, utan bara för att ha en buffert om man behöver köpa ny bil, eller om C skulle bli arbetslös efter examen eller för att kunna åka på en semesterresa... eller bara för tryggheten att ha pengar undansparade...)

• Fru The

chai

vi har också besparningar.. täcker dock inte allt i nuläget då vi har tagit ut av den för vår semester i Singapore, men de pengar som saknas för vår bröllopsbudget räknar vi med att kunna spara ihop under året..

Men hur andra finnanserar sina bröllop lägger jag mig inte i egentligen. Det är upp till dem om de tar lån eller kuvertavgift.. Vi kommer göra ingendera. Vi kommer inte heller bjuda långväga gäster på boendet heller. Däremot säga vad som finns i närheten och vilket pris..

• Pringlez

Chai
    Är det konstigt att alla inte har sparpengar undanstoppade?
    Alla kanske inte har möjlighet att stoppa pengar i madrassen även fast de önskade att de kunde.

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!