• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • kentfantast

Jag har då sannerligen inte haft några besparingar alls, då mina far- och morföräldrar aldrig har gett mig en krona och mina föräldrar har spenderat allt de haft på oss...

Klart att det hjälper om man har sparpengar, och klart att man vill ha sitt drömbröllop, men VAD är det som gör det till ens drömbröllop?

Det kanske går att bena i det och finna en gyllene medelväg, som innebär att man inte skuldsätter sig?

Lån får man ju ändå ta på bil och bostad. Vore det inte underbart att hitta andra vägar till det perfekta bröllopet?

• viktualia

..eller så väntar man tills man har råd... min m2b och jag bestämde oss för att starta bröllopssparkonto för 1,5 år sedan och har sedan dess sparat ihop till den summa som vi vill ha....

• Afrodite_Aug-07

chai

En buffert tycker jag alla borde ha. Nu kan inte alla ha det. Vi har en liten buffert som försöker hålla konstant. Men målet är att utöka den.
    Läste en gång i någon spalt för en ekonomisk rådgivare. hon rådde alla att ha en personlig buffert motsvarande 3 månadslöner.

• HelenaR

Vi vill inte ha slottsbröllop utan valt en vacker liten kyrka, blir ca 55 pers inklusive barn med.
    Hyrt lokal kommer fixa fotograf, mat (catering) , musik, blommor och annat och vi räknar med ca 20,000 och har ca 2 månader kvar men undrar om vi måste låna, endel betalar våra föräldrar som kläderna tex till oss , men sen kostar då, fotograf, bröllopstårta, mat, dricka etc men vi vill ha ett litet och enkelt bröllop för det tycker vi är jättemysigt.
    Även om vi hade miljoner skulle vi ej vilja ha lyxagaste som finns, vi väljer efter vad vi tycker är romantiskt med.

Men är det asså helt fel dom som lånar tex 10,000?? eller tex avbetalar hos fotografen??
    är det bara dom "rika" som ska kunna gifta sig ?

Vi ska gifta oss 28 oktober och planerar som tusan hehe

• maria06

Hej

man ska alltid tänka på livet efter bröllopet. Klarar du och din blivande av att betala skulden då tycker jag att ni absolut ska låna pengar. gjorde själv det till vårt bröllop (en liten summa). det vikitgaste att man inte ska ångra sig in i framtiden.

• HelenaR

Ne lån är inget skojigt alls , så skulle aldrig vilja låna flera hundra tusen utan isåfall kanske tiotusen men som sagt vi får se vi sparar och sparar , vi vill ju tex ha en riktigt fotograf som kostar 6000kr , sen maten nja ca 3000kr, sen alkhol och dricka ca 3000kr, hotell 1400, tårta 1300, brudbukett nja ca 1000, så nja vi skulle nog hamna på 20,000 och vi har just nu sparat ihop 4000kr och ska gifta oss 28 oktober .

• HelenaR

just ja ringarna osså för 4500 och kommer bli ännu mera....

• maria06

bor du i Stockholm??? För då kan jag tipsa om en massa billiga förslag

• kentfantast

En riktig fotograf för 6000? Tjejen, det där kan du lugnt få ner.
    Vi fotas av "årets proträttfotograf 2004" och betalar 4900 för det.

• Lucia05

HelenaR :
    är det bara dom "rika" som ska kunna gifta sig ?

-Självklart inte, men för allas bästa så bör man nog anpassa sitt bröllop efter vad man har råd med. ;)

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!