• Filips tjej

Vad hamnar era bröllop på kostnadsmässigt?

Hur mycket räknar ni med att era bröllop kommer att kosta?
    Hur fördelar ni den kostnaden?

Vi räknar med en slutnota på ca 120kkr-140kkr och får ca 20-25kkr från våra respektive föräldrapar.

• Svar på tråden Vad hamnar era bröllop på kostnadsmässigt?
  • GoaSmulan

Vårt räknar jag med att hamna på drygt 17000 kr inkl allt.

• DoktorD

Vi landar på ca 100 000 för. Då bjuder vi 60 pers på middag inkl allt + fri bar.

Största posterna är ringar (20 000) och bröllopsresa (15 000).

Festlokal, catering och dricka går på ca 10 000 + 10 000 + 10 000

Vi lägger minst på frisyr och kläder och sånt.

• FrökenNilsson

Omkring 20.000-25.000kr.
    Lokal - lada som vi får låna av en vän och gäst.
    Bord, stolar - en vän som fixar, det får vi låna.
    Fotograf - en vän och gäst, bara fotopapper och bläck som kostar.
    Mat - kassler, potatissallad, grönsallad, bröd som buffé. Alltså ingen serveringspersonal.
    Dricka från Tyskland.
    Engångsgrejer som dukar, bestick m.m. Alltså ingen disk.
    Musik och ljus - kompispris..........

Kontakter är alltid bra att ha!

• Lena+Mattias=sant

FrökenNilsson:

Tänk på att utskrivna bilder håller MYCKET sämre än framkallade.

• Tilly78

Vårt bröllop kommer nog att gå på ca. 80.000 + resa för 45.000. Totalt: ca 125.000.
    Största posten är maten som kostar 1000kr/kuvert och vi ha bjudit 50 gäster.

• Blomman29

Vi åker till Aruba & gifter oss och det kostar cirka 40 000 kr. Hemma igen har vi bröllopsmiddag för de närmaste 15 pers x 500 kr/kuvert = 7500 kr
    Kläder cirka 12 000 kr. Vogselring cirka 10 000 kr.
    Totalsumma =70 000 kr

• Jeny

vi ska ha cirka 80 gäster och tror vi hamnar på 40000-50000 + 23000 för bröllopsresan. Men den hade vi bokat innan vi bestämde bröllopet, så den ser jag som en vanlig semesterresa rent ekonomiskt

• lillabus

Vi blir ca 90 st. Vi hade räknat med minst 80000 men det verkar som att det blir billigare
    Får hjälp av mamma som betalar klänningen och pappa som betalar all dricka ( köper i tyskland). Min bror är kock och kan handla in bra mat till bra priser, min syster är hårfrisörska och min blivandes pappa ska ordna bröloppsresan

• elja651

Vi ligger på 60 000kr för 60 gäster, men då har jag inte räknat med resan. Vi har önskat oss den av våra föräldrar och betalar resten själva.

Det svåraste är helt klart lokalen, man vill ju att den ska vara vacker, lagom stor, tillgänglig och billig. Inga små krav...
    Men det lutar nog att vi satsar på billig, och sedan lägger lite krut på dekorationer. Jag gillar att pyssla så det tror jag man kan spara pengar på.
    Vi ska köra med fri bar eller vad det kallas i egen lokal. Jag tycker det viktigaste är att det blir roligt, det mesta annat kan jag tulla på.

• herman

Vi hade satt ut vår budget till ca 60 000, man hamnar nog på ung 70 000, utan resa. Vi ska önska oss presentkort på en resebyrå för dem som vill ge oss en bröllopspresent.

Vi har då valt en billig lokal och köpt dricka i tyskland, men catering och sittande middag 50 gäster ca 16000. Sen har vi valt att lägga pengar på band och fotograf som är med hela dagen, det är ju minnena man har kvar sen ;)

Vi kommer också lägga lite pengar på oss själva, då man bara gör det här en gång (det är ju tanken i alla fall).

Vi har sparat i ett års tid + att våra respektive föräldrar sparat ca 1000 kr per par och månad, vilket är en god hjälp.

• kentfantast

Vi räknar med 100-120 000 kr i slutnota. Satte budget på 100, men ja... det springer ju iväg. Då har vi bjudit 100 gäster och har festen på ett wärdshus. Har fått ett rätt bra pris på maten som jag förstår det.

• kentfantast

Just det, vi skippar bröllopsresa. Får spara lite till för att ha råd med en sån... Våra föräldrar betalar 40 000 ihop.

• S-T

Hjälp! Ni har *bröllop* på 80 000?! Det är ju en hel årsinkomst + en del till för oss!

Jag tror vårt bröllop går på 3000, max. Ingen fest, ingen resa. Precis som vi vill ha det! :) (Även fast tanken att åka till England för att gifta mig låter kul!)

• blivande fru ländin

Vårt går på cirka 30 000 för 72 gäster. Hyrd lokal, kock som gör maten på plats till bra pris, bjuder på öl/vin /avec sedan betalbar till MYCKET låg kostnad (köpt alkohol i Tyskalnd)
    Ingen resa för tillfället då min m2b går på dialys, inga bidrag som vi vet om...

• Rosenhaga

S-T

Härlig reaktion från dig på kostnaden för ett bröllop! *gillar*

Det är verkligen så att ett bröllop behöver inte alls kosta särskilt mycket om man inte vill och det ger du uttyck för. Bra! Det är många som tror att man måste ha en massa "bara för att det ska vara så".

Sedan är det lite olika för oss var man befinner sig i livet. Det är olika om man fortfarande studerar eller har arbetat i 20 år. Ekonomin ter sig olika - för 25 år sedan hade jag inte lagt mer än några få tusenlappar på ett bröllop - idag när vi är 45+ kände vi att det var rätt tillfälle att bjuda vår familj och våra vänner på en upplevelse i samband med vårt bröllop.

Vet du - det blev fantastiskt och precis som vi ville ha det!

Jag kan inte låta bli att göra en jämförerelse mellan min första bil för många år sedan och bilen jag har idag. Det är helt enkelt olika stadier i livet, varken mer eller mindre. Bägge bilarna fyllde sin funktion och jag gillade dem bägge två - och gav dem namn.

(När jag tänker efter så var "Gamla Bettan" en svart Saab, må vara av antik modell och med måååånga mil gångna. Cirkeln är sluten för nu har jag en .... svart Saab! - av något modernare modell.) Kul!

• _Ella_

Vi kommer hamna runt 100 000-120 000 kr som går ut egen ficka. Jag tror vi kommer få lite av våra föräldrar kanske en 20 000- 30 000 kr men det är absolut inget vi räknar med eller förlitar oss på.

Vi kommer ha omkring 100 gäster, hyra ett litet hotell och stå för gästernas boende, samt bjuda på så gott som allt under tre dagar så jag tycker vi kommer riktigt billigt undan egentligen. Vi håller det utomlands, hade vi gjort det i Sverige hade vi INTE valt att ha ett sådant bröllop för då hade det kostat några hundra tusen mer.

Svar på tråden Vad hamnar era bröllop på kostnadsmässigt?