• mogen brud

Flera ngt äldre brudar?

Vi ska gifta oss i augusti och jag tycker det är jätte roligt att läsa om alla andra brudar som planerar och står i. Men finns det fler än jag som är runt 40 här? Och hur tänker ni gifta er i så fall?

• Svar på tråden Flera ngt äldre brudar?
  • Seppan

har då i alla fall tänkt att jag ska ha nytt, gammalt, lånat och blått men har det inte klart. Ja, klänningen och underkläderna är ju nya. Undrar just vad jag ska låna? Blått blir väl ett "traditionellt" strumpeband...(eller heter det så?) Nå, ett sådant som man trär upp på låret tänkte jag i alla fall!

• JAS

Här är en till 35 plusare som gifte sig i september 2005. Hade ett traditionellt kyrkbröllop med efterföljande middag, fest & dans. Klänningen finns att beskåda under rubriken kläder, tror jag skrev inlägget så här: "så här ser/såg min bröllopsklänning ut". Den var jättevacker med långt släp och lika lång slöja och så hade jag en fin liten brudkrona. Buketten gick i färgerna vitt/vinrött/orange som bestod av rosor och sådana dära röda bär och slutligen murgröna.
    Nytt, gammalt, lånat och blått hade jag med. Hela dagen var urmysig, kul och avslappnad, alla hade ju känt varandra så länge. Många skratt & tårar, jisses vad rörd jag var.

• roslagsbrud

Jättevacker klänning JAS! Den som väntar på något gott...

Detta med nytt, gammalt, blått och lånat blir lite marigt. Just nu känns det som om det mesta kommer att vara nytt! Men om jag köper ett begagnat smycke, räknas det som nytt eller gammalt?
    Nej, det får bli mammas gamla vigselring och så får jag väl låna några hårnålar eller spännen eller nåt. Och så blått strumpeband då. Men det ska tydligen vara "a penny in your shoe" också!
    För övrigt så bara vägrar jag att bli för nojig, jag vill ju ha det enkelt och glatt! Ett f.m. bröllop med lunchbuffé, släkt och goda vänner som tillbringar några timmar tillsammans i Stockholms skärgård. Ändå snurrar tankarna runt i huvudet och jag kan bara inte låta bli att göra listor. Suck...

• anmob

roslagsbrud

Jag får väl lägga en femtioöring i skon för att vara på den säkra sidan Tur att jag köpt skor med hel tå och inte sandaletter. dock tycker jag att det låter hemskt obekvämt att ha den där.

• aircondition

Apropå att göra listor... Jag har listor för precis allt! Min m2b har ingen aning om vad alla listor ska vara bra till! Jag är i o f s sån att jag gör mycket listor och planerar stenhårt i vardagen också. Så bröllopet kommer att bli spontant... med järnkoll.

• roslagsbrud

Ha ha, låter som jag - spontan fast med järnkoll. Precis så! Fast ibland orkar jag bara inte och förlitar mig helt på min intuition och förmåga att improvisera. Brukar funka också
    Fast med bröllopet vågar jag inte...

• Roslagsbrud

Hur går det för er alla? Har några av er gift sig redan? Lugnt med planeringen eller allmänt kaos?

Och kanske att nya brudar tillkommit?

• aircondition

Jahaja, planeringen funkar bra och rullar på. Har varit och tittat ut papper till ibjudningarna. Det kommer bli kanon! Klänningen spökar lite. Vet ju precis hur den ska se ut, i huvudet, men kan ju inte hitta den. Tvådelad, med korsettliv, lagerpålager kjol, gärna i blåa nyanser. Känns lite marigt att hitta. Någon kanske har sett en så´n? Meddela mig bums!

• Juli 06

Här finns en till mogen brud jag gift för andra gången, 41 och han 40. Bröllopsdagen är satt till den 29/7.
    Vi har i dagsläget skickat ut "save the date" kort till våra gäster och i slutet på april går inbjudningarna ut.

• Roslagsbrud

Aircondition: Låter som en spännande kreation! Kan du inte be någon sömmerska att sy den åt dig? Kan vara värt den ev. extra kostnaden att få en klänning som ser ut precis som du vill.

Juli 06: Vad roligt att det blir 2:a gången gillt för er! Blir det ett "vitt" bröllop med kyrka och hela rasket?

• Inda

Jag får väl oxå ansluta mig till gänget...

Jag fyller 35 i år och min sambo är 17...

• Inda

Hihi skojar bara... han är 34.
    Och vi har två barn på 9 och 5. Dessutom firar vi 20-årsjubileum i år. Så vi bestämde oss att det var dags för mig att bli en ärbar kvinna efter alla år som "oärbar"... .

• Nonika

Ja, jag och min M2b kvalar väl in här också
    Vi blir 34 resp. 35 i år. Det är mitt första (och sista) bröllop, men det är hans andra. Han gifte sig när han var 19 förra gången, de fick sitt första barn när de var knappt 17. Så de har hållt ihop i 17 år....

Vi ska ha ett borgeligt bröllop vid havet, med fest på en hembygdsförening nån mil därifrån. Det blir skärgårdstema på bröllopet, samt vikingatid/1800-tal.
    Jag kommer att ha en klänning som är skapad efter Eowyns klänning i "Sagan om ringen", som är off-white. Han kommer att ha lång frockcoat i svart med guldblommor på.
    Vi ska bjuda ca 80 gäster, och det blir buffé från Ica: potatissallad, pastasallad, skinka, rostbiff och kycklingfilé, vanlig sallad med fetaost och rödlök, smör, bröd och dessertostar.
    Karaffer med rödvin som är upphällt från Tetrapack Öl, whisky och baielys från Tyskland.
    Sen spelar ett band på kvällen, och vi ska antagligen ha en pyrotekniker som har uppvisning också
    Bröllopsnatten blir på ett litet mysigt hotell, som redan är bokat.

• Norrtälje06

Hej alla! Jag är 38, eller jag fyller det om ett par dagar...Min blivande är 30(!)hihi! Vi har två barn 5 och 3 år.
    Vi gifter oss i Norrtälje 3/6.
    Planeringen går väl på halvfart. Börjar få panik över klänning och att jag inte bokat frissa.
    Jag vill att vårt bröllop ska vara en ganska avslappnad tillställning även om vigseln nu har "växt" och utvecklats till ett kyrkbröllop när vi från början tänkte gifta oss på Arlanda för att sen dra till Rom. Vet inte riktigt hur det gick till, men nu är allt bokat och inbjudningarna har gått iväg.

• aircondition

Roslagsbrud:
    Jodå, jag har tänkt på sömmerska. Hon menar dock att korsett kan man inte sy. Utan hade nå´t förslag på en annan överdel, som inte alls var som jag ville. Jag funderar på att köpa en korsett färdig liksom, och bara låta henne sy kjolen. Alternativt hitta en annan sömmerska. Men vad tror ni; att ha "vitaktigljusblåbeige" korsett och sy kjol som matchar? Och finns såna korsetter att köpa. I värsta fall blir det en svart klänning.

• Jenniemaria

Vilken härlig tråd!! Jag vet inte om jag platsar, jag är 34 och min blivande 33 så det är väl på håret antar jag. Jag tycker att många trådar här på BT är märkliga - har folk verkligen så mycket sjå med sina bröllop? Men nu inser jag att det kanske är åldern som spelar in.

Själv ska jag ha både krona och vit klänning med en meter släp. Jag och min sambo har en son och han har varit gift förut. Min mormor frågade min mamma för ett tag sedan om jag verkligen skulle ha vit klänning :) och jag ser fram emot att se hennes reaktion när hon ser kronan :) . Det är ju som skrivet här tidigare bara oskulder som ska ha det...

Men som ni andra skriver: det är min dag och jag gör som jag vill. Faktum är "it´s my party and I cry if I want to". Så känns det: jag pyntar, alltså blir det som jag vill ha det. Det känns skönt!

Jag ser bara fördelar med att gifta sig när man är lite äldre. Mer självkänsla och självförtroende, bättre ekonomi m m. Hade jag gift mig för 10 år sedan hade jag varit fullt upptagen med att höra vad andra tyckte om allt. Nu gör jag enligt eget huvud och det blir kanonbra! Bl a ska vi ha 7-rätters middag! Har skapat egen tråd för det här, "7-rätters middag" döpte jag den till.

Lycka till, alla mogna snygga cooola tjejer och blivande fruar!!

Svar på tråden Flera ngt äldre brudar?