• mogen brud

Flera ngt äldre brudar?

Vi ska gifta oss i augusti och jag tycker det är jätte roligt att läsa om alla andra brudar som planerar och står i. Men finns det fler än jag som är runt 40 här? Och hur tänker ni gifta er i så fall?

• Svar på tråden Flera ngt äldre brudar?
  • Ettolrach

Livet tar inte slut vid 40! Talesättet säger ju "livet BÖRJAR vid 40".

Och det kan jag verkligen skriva under på! :)

• blivande fru ländin

Måste bara få skriva av mig, har börjat att skicka ut inbjudningskort och alla är glada för vår skull. Men ett flertal undrar om jag ska ha vit klänning vilket jag ska. Det är ingen som har sagt något men jag känner det som om en del tycker att jag är för gammal för det. Det kanske jag är? Vi har varit tillsammans i 7 år och har 2 barn, men jag har väl alltid varit lite romantisk av mig och drömt om brudklänning, men jag kanske är larvig??? Behövde gnälla lite...

• aircondition

blivande fru ländin:
    Ha brudklänning om du vill! Det har sagts tidigare men; det är din dag! Du/ni gör som ni vill. För gammal?! Du är inte för gammal! Själv tänker jag ha en svart blåsa. Finns säkert dom som kommer höja på ögonbrynen och tänka: jaha...och vem tror hon att hon är. Men det struntar jag i! Jag har hittat en som är såååå fin! Tänk: Jag vill, jag kan, jag törs!

• blivande fru ländin

Aircondition:Tack! Behövde nog bara lite puffning, fel tid i månaden att gnälla på mig...jag har fått ett underbart tyg av min gudmor som bor i Thailand och ska till sömmerskan första gången i morgon, mår redan bättre. Klart att jag törs!!!

• roslagsbrud

blivande fru ländin:
    Ska man hårddra det hela så kan man säga att de enda som får gifta sig i vit klänning är oskulder - det var ju det som var tanken från början ju... Och då skulle inte så många har rätt att bära vit klänning
    Så var så romantisk du vill och välj ut en riktigt vacker vit dröm. Själv håller jag mig till kort puderrosa klänning, men det är bara för att jag inte tycker att jag passar så bra i vare sig långt eller vitt.
    Och tänk att folk aldrig kan låta bli att ha synpukter på de val man gör...

• blivande fru ländin

Roslagsbrud: vad skulle man göra om man inte hade er här på BT? Man blir så himla glad av att höra av er... var bor du i roslagen? Min blivande är därifrån...när gifter ni er och var?

• roslagsbrud

Vi bor i Stockholm men lärde känna varandra på Vätö där vi har vårt landställe. Vi gifter oss på Lidö den 5/8! Jag försöker undvika all stress, och vägrar bli en bridezilla men tycker samtidigt att det ska bli så roligt att få bli hans fru! Och jag som alltid sett mig som feminist...
    Och ni?

• Ettolrach

En liten kommentar om det där med oskuld och vit klänning:

det är en allmän missuppfattning att den vita färgen på klänningen har med oskulden att göra. Går man längre tillbaka hade man festkläder när man gifte sig, de besuttna med klara färger och guldbroderier, de mindre besuttna ofta i mörka färger. Runt förra sekelskiftet var den vanligaste färgen på brudklänningen svart - för att frun skulle kunna använda den som finklänning till fest och kyrksöndag efter giftermålet. Och de flesta brudar då var nog oskulder. Både min mormor och farmor bar svart när de gifte sig på 20-talet så t o m så långt in på 1900-talet förekom svart som brudklädsel.

Vitt som bröllopsmode startade i England och bars ofta av besuttna brudar för att visa att man hade råd med en klänning som bars bara en gång, trenden förstärktes av den unga drottning Victoria som bar vit brudklänning på sitt bröllop.

Det var kronan och slöjan som var oskuldssymboler. Endast oskulder hade rätt att stå "kronbrud" och om paret fick barn inom 9 månader efter bröllopet fick brudgummen böta till kyrkan om bruden hade burit krona som gravid. Icke oskulder hade istället blomsterkrans.

Lång utvikning för att komma fram til följande: vit brudklänning är helt enkelt en glädjens symbol, en brudsymbol och på intet sätt förbehållen unga brudar som inte fått barn. Så på med brudklänningen, vit också om det är vad som önskas även om man är mor och inte längre i ungdomens blomstring s a s!

• roslagsbrud

aircondition:
    Genom att ha en svart brudklänning är du alltså den enda som egentligen håller på traditionerna, i alla fall om man följer svenska sådana!
    blivande fru ländin:
    Skippa slöja och diadem så är du i hamn...

• aircondition

Ja, jösses! Jag visste väl att jag var helt rätt ute!

Svar på tråden Flera ngt äldre brudar?