• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • eyescream

Tvåbarnsmamman

Nja, jag hade mina "trivselkilon" att bli av med. Är 1,66 lång, så jag tänkte jag skulle landa på 58 ungefär då detta är klart... men första målet var ju 60, och det är där det står lite stilla... Men men, ajg fortsätter på detta, det är ju trots allt en vecka kvar! Men jag tycker inte att denna diet varit så farlig, det är ju mer en kostomläggning, och planerar man bara maten lite så blir man ju MINST lika mätt som om man skulle kört på med pasta och dyl... Visserligen hade jag redan innan bytt till fullkornspasta, och tagit en "vegetarisk dag" i veckan, och nötter det har alltid varit favoriten. Det enda man ska göra är att är du sugen på något, ställ dig själv frågan om du egentligen är hungrig eller om det faktiskt kan vara så att du är TÖRSTIG, något man ofta glömmer... Brunkra goda mineralvatten hemma, och "festa till det" med att knalla runt med flaskan och ett sugrör i... :), fjantig grej, men sommarkänslorna kommer samtidigt :)

• Mary Poppins

Se upp på beachen, här kommer jag!!
    Hej på er! Nu har äntligen också jag hittat hit! Jag var på resande fot igår, men från och med idag har jag skippat kolhydraterna. Jag väger idag 87,5kg och är 173cm. Målet just nu är 80kg till midsommar. Jag tänker dricka ett glas mjölk om dagen, men inte mer mjökprodukter än så, nu i början.
    Vad äter ni till frukost? Den är värstr tycker jag, som alltid ätit gröt.
    Lycka till åt både mig och er, NU KÖR VI!!!

kramar
    Mary.

• Vindla

Mary:

Äter omelett oftast. Ta två äggvitor till en äggula, om du vill minska lite på kolesterol och liknande. Å andra sidan är det ju i gulan som alla vitaminer finns, så det avgör du själv.
    Lägg på lökringar, paprika, tonfisk, kycklingbitar, kalkon, skinka, gravlax eller något annat gott. Ät med bönor, broccoli, kål eller något annan mättande grönsak (ca 1-2 dl grönsaker till frukost).
    Du kan även rosta linfrön (bra för magen!) eller solrosfrön i en torr stekpanna, och sedan strö det över omeletten. Det smakar jättegott.

Lycka till, kramar

• Tvåbarnsmamman

Hej alla glada!

Först: tack för alla goa tips! Denna min andra dag har jag också mått bra, men jag fuskar lite med för fet ost, lite havregrädde och med jordnötssmöret, dvs det känns som jag äter för mycket fett och för lite grönsaker, jag får nog skärpa mig om det här ska gå, men bra mår jag och det är skönt. Eftersom jag läst att sådana här dieter brukar funka pga att man äter för lite kalorier för att man blir så mätt, men mitt kaloriintag är inte så lågt att det blir något stort underskott av kalorier enligt de teorier som finns.

Ja om en vecka lär man bli varse...man får snällt vänta å se...

Bra kämpat alla och speciellt välkommen till Mary säger jag! Kul att se dig här!

• MieMatlådan

Nu är väl alla SB-Netdoktorer här va?! Kul i så fall..
    I morse åt jag keso till frukost.. till det hade jag gurkstavar som jag lindat in i kalkonkött. Till det drack jag grönsaksjuice. Nu är jag mätt och belåten, gott var det också.
    Lite mellistips. Dippa grönsaker i hummus, dippa i kryddad kesella, mina inlindade gurkor var också goda, ät nötter, gör småpajer. Mellis nu på förmiddagen blir ostinlindade grönsaker. Min grupp har gemensam fika nu på förmiddagen och då är det mackor som gäller, mackor och en massa pålägg och grönsaker. Eftersom det är jag som ska handla den här gången passar jag på att köpa lätta ostar o.s.v. Perfekt..;)
    Ha en bra fettbrännardag.

• Kattiz

Tvåbarnsmamman:

Precis som du tänker nu tänkte jag första gången "jag äter så himla mkt, hur sk ajag kunna gå ner" men det gör man. Jag är övertygad om att det är som Paulún sa i ett program..*det är inte fettet som gör oss feta utan sockret*..
    Du kommer att gå ner, var så säker. Som sagt denna diet räknar man inte kcal. Det var otroligt svårt för mig eftersom jag alltid endera räknat points eller kcal i HV.

MieMatlådan:

=)), böt oxå bort grönsakerna imorse mot juice tomat blev det idag. Inte direkt gott men det är snabbt slut i glaset. Du verkar ha fått kläm på detta nu!!!! KUL!

• Tvåbarnsmamman

HURRA!
    Jag kunde inte låta bli att väga mig imorse...vilken disciplin va...men gissa vad: jag hade gått ner två kg sedan i måndags morse, på bara två dagar med SB. Ok det är väl mest vätska, men oj vad bra det kändes, och detta trots att jag ätit ca 2000kcal dessa dagar, o massor av fett. Det är nog som du säger Kattis, det är inte fettet man blir tjock av utan sockret.

Mie

Vad gott det låter. Vi hade gemensam frukost igår på jobbet, men jag hoppade den, orkade inte förklara varför jag inte åt något bröd, hur gör du? Talar du om som det är? Jag får alltid massa moralkakor serverade om de får för sig att jag bantar...

Min frukost idag blev inge bra ur grönsakssynpunkt, två kokta ägg med lite majonäs...o just nu sitter jag o knaprar nötter till mellanmål. Snart ska jag gå å äta en sallad på en jättefräsch restaurang här, de har jättegoda pastasallader, men idag får det bli utan pasta. Igårkväll hade barnens faster lagat mat när jag kom hem, hennes första kommentar när jag inte tog något ris utan bara kyckling och ugnsgrönsaker var: kolhydratbantar du? Då var det svårt att säga så mycket annat än att man försöker hålla igen. På kvällen igår så gjorde jag minipajerna, mest till min karl som inte kan äta nötter, han tyckte de var goda, så det var bra.

Jag mår toppen även denna dag, förstår inte varför man inte upptäckt detta tidigare, jag har inga som helst problem att hålla mig ifrån kolhydraterna, men jag hade ju redan innan gått över till fullkornsprodukter o mkt frukt och hade inte så mycket snabba kolhydrater i min kosthållning, det kanske är därför som jag mår så bra.

Nu kämpar vi på här, alla tillsammans.

• MieMatlådan

Halloj J.
    Vi fikar vid 10-snåret här på jobbet, onsdag och torsdag. Jag säger att jag äter så stadig frukost bestående av både gröt och ägg och därför så ORKAR jag inte äta macka vid tio, "men lite grönsaker och ost är ju alltid gott" *S* Det funkar och ingen tycker att jag är konstig... ;)
    Lycka till med moralkakorna på jobbet.

Föresten, när det gäller minipajerna tänkte jag göra en ny laddning i kväll, ett ägg mindre, mer ost, squach och purjo i stället för gul lök, lite mindre paprika och i stället broccoli. I det tänkte jag klippa ner lite kalkonkött. Vad tror du om det?! Jag tycker det låter smaskigare än originalet.

• Tvåbarnsmamman

Mie

Bra taktik där! Ska jag också dra till med. Ditt recept verkar mycket bättre än orginalet, skippade du spenaten redan från början? Det gjorde jag o hade i squash istället för den, sen hade jag i röd paprika istället för grön, jag gillar inte grön papria - jag får halsbränna av det tyvärr. Jag funderar på middagen, men jag har inte bestämt mig ännu vad det blir, ska se om jag hittar nån inspiration på den amerikanske sajten tänkte jag.

Keep going!

• Nimis

Hittade lite SouthBeach-recept på www.expressen.se/index.jsp.
    I muffinsreceptet ska man använda "halvsöt blockchoklad", vad kan det vara? Mörk blockchoklad?

Svar på tråden South Beach 2005