• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Tvåbarnsmamman

Dag två fölöper bra så här långt, börjar dock få dålig smak i munnen, kan jag ha hamnat i ketos trots att jag åt för mycket igår avseende fett och det totala antalet kalorier? Har precis ätit min moussaka (kom på efteråt att man kanske inte ska äta färs även om den är mager?) med ett lass grönsaker, ett lass som kunde ha varit större ska erkännas. Till frukost blev det inget bra idag - ett ägg och några mandlar samt min kopp kaffe. Hungrig är jag inte, men känner mig lite luddig i huvet samt som sagt, dålig smak i munnen...

Vad kul att vi är några som håller på och att vi har en proffstipsare här (Kattiz), tack för frukosttipset, det såg tilltalande ut. Vad det gäller minipajerna så är de hämtade fån senaste numret av Topphälsa (tidning), jag ska göra dem ikväll tänkte jag.

Vidare så tycker jag att jag har kissat massor dessa två dagar, jag gissar att det är vattnet som kolhydratlagrena binder som nu lämnat kroppen.

Jag kommer inte att väga mig förrän på måndag - jag är fast besluten, jag är rädd att jag blir besviken annars.

Lycka till allesammans!

• eyescream

Tjenare alla kämpare. Håller med, Topphälsa, senaste numret fick mig att börja med SBD. Kanontidning! Är själv inne på min andra vecka, har dock stått stilla i vikt senaste 3 dagarna, men anledningen tror jag ligger i att jag inte HUNNIT äta! Sjukt att det ska påverka! Men ta det som ett tips, slarva inte med maten ELLER mellisarna, det är lösningen! Som igår hann jag av någon anledning med 1 mål mat och en mellis, och så ska det INTE vara! Så käka på!
    Men första veckan resulterade i -4,5 kilo för mig, och jeansen är rena lyckan nu! Har bara 1, ett retsamtkilo kvar till det första målet, men som sagt det vägrar lossna. Ska snart iväg och träna, och sen långpromenad med jycken, så det ska väl lösa sig så småning om dock.. Lycka till med er!

• eyescream

trodde dock att jag läst på detta med sbd, men kan någon snäll rackare förklara ketos ytterligare en gång för mig???
    Kom på att viktstoppet kanske kommit till av mitt nya tuggummi tuggande :(

• MieMatlådan

Kattiz
    Jag äter i alla fall ost, lättare variant, keso och kesella, och allt efter de rekommendationer jag fått i Topphälsa. Tror du att det räcker.. du SB-guru! ;)

• Tvåbarnsmamman

Eyescream

Grattis till toppenresultat -4,5kg de e ju fantastiskt! Kort men kanske känslig fråga - har du mycket som du vill/behöver gå ner? Jag ska ner så lite och har försökt länge med olika saker men de sista fem lossnar inte...

Ketos är när kolhydrater i kosten och de kolisar som är lagrade i kroppen inte räcker till (de används bla för att hjärnan ska fungera), då börjar kroppen omvandla fett till något som kallas ketoner som hjärnan använder istället för kolhydrater. Fettet tas från kosten och kroppens reserver. Ketos är inte nyttigt i längden (belastar njurar o dylikt och ketoner funkar inte lika bra som kolhydrater utan är endast nödbränsle för kroppen) och med SB ska man helst inte befinna sig i det stadiet.

En fråga - orkar ni träna när ni kör fas1? Jag vågar inte gå på friskis pga detta, tänkte promenera dessa veckor...fast det borde ha bättre effekt om man gick sina friskis pass?

Som sagt hur tränar ni och hur känns det?

• MieMatlådan

J. Jag har tänkt som du.. jag tänker inte göra så mycket mer än promenera och simma. Det räcker så.... ;)
    Lycka till, till oss!

• Kattiz

MieMatlådan:

Ost, keso, kesella är fritt under fas1 och då ska du välja de som har låååååg fetthalt. Mjölk och yoghurt är begränsade till 2.5dl/dag. Alltså mumsa du ost och keso bara!!

Eyescream:

Ditt tuggummi tuggande har knappast betydelse du får äta sockerfritt godis 75kcal/dag (om jag inte minns fel) tuggummi är sockerfritt eller sötat med sockeralkoholer och du kommer knappast upp i 75kcal med tuggummi. Man går inte ner lika mkt hela tiden..ras-stilla-ras eller så går det i jämn takt hela tiden. Grattis till dina förlorade kg!!! TOPPENRESULTAT!!!

TILL ALLA:

Under första dagarna i Fas1 lärde jag mig nåt väldigt bra(av en av mina SBD-gurus), du ska _inte_ vara hungrig eller behöva må konstigt. Då är det dags att äta, ta ngn grönsak, ngr nötter, en ostskiva eller nåt proteinrikt. Att du blir "flummig" är ett tecken på att du kanske behöver mer. Så ät, ät, ät. Detta är som sagt _ingen_ diet där man räknar kcal eller fett. Det är bara att äta så fort man känner för det och gör bra val! Jag har aldrig räknat nötterna jag ätit utan tagit en näve nu som då. Det har inte påverkat min viktnedgång negativt. Så gå inte runt med huvudvärk i onödan. Kom ihåg att vatten behövs så glöm inte att dricka! Och då ni lägger upp en portion ska det inte bli ett "hål" på tallriken där potatis, ris eller pasta varit utan ni ska se till att fylla upp ordentligt.

Träning då, förra gången jag körde Fas1 tränade jag aerobic och step up 2ggr/vecka dieten påverkade inte min ork på nåt sätt. Kände jag mig mot all förmodan konstig åt jag ngr mandlar innan passet. Fast detta är väldigt individuellt vissa orkar massor andra ingenting! Pröva...då vet man vilken kategori just du hör till.

Kör hårt!!
    =))

• Kattiz

RÄTTAR MIG SJÄLV 2cups = ~5dl inte 2,5 som jag skrev!

• Vindla

"Kärnan i SBD är att i Fas1 avgifta kroppen fr alla sötsug/cravings, ta fram de naturliga känslor som finns (hunger, törst)."

Det där lät riktigt bra. För det är precis det jag behöver göra - hitta de naturliga känslorna för mättnad och hunger igen.

Jag sköter nog inte min diet så bra, tycker det är lite krångligt att hitta bra mellanmål, känns som jag bara äter ägg, ägg och åter ägg. Men jag ska skärpa mig, ska börja äta mer - mycket mer! Och regelbundet. Och så måste jag skaffa hem ett riktigt förråd av grönsaker, just nu finns det bara lite lök och morötter hemma, och inget av dessa var väl rekommenderade i någon större mängd?

Nä, nu har jag gjort lite hummus som jag har smällt i mig, och mår mycket bättre nu.

Tack för svaret Kattiz!

Kramar

• Kattiz

Ok lite mellis tips :)

F.m mellis är jag jättedålig på så det skippar jag oftast, dels oxå för att jag inte hinner äta det. På e.m blir det ofta nötter till mellis och kvällsmål ja det skrev jag ju redan. Jag brukar inte variera mig så himla mkt.
    Vet att vissa ätit keso + lite funlight som smaksättare, ngr ostskivor, ngn skinkbit m. gurka/tomat, ngr körsbärstomater det finns massor av grejs som är enkla att ha med sig och plocka i sig då det behövs!

Kom ihåg att inte bara fastna i gurka, paprika,tomat och isbersallads-träsket..utan glöm inte zucchini, äggplanta, broccoli, blomkål, haricot verts, bönor, linser ja det finns massor som är lite mer matigare och mer mättande.

Till kvällsmat brukar jag ibland göra detta:

Tärna zucchini och äggplanta lägg i en ugnsform, hacka röd och gul paprika strö ovanpå, toppa m. lökringar (tunt skivade) och ev tomat. "Skvätta" över balsamvinäger och olivolja. Krydda med salt, svartpeppar och örtblandning (timjan, basilika och dyl.
    Gratinera i ugnen tills de nästan är klara ta ut och strö över riven ost (låååg fetthalt) och in i ugnen tills osten bubblar.
    Mycket gott med en biff till. Brukar ofta ha det som fredagsmat.

Chili con carne..toppen på grönsaksbädd =))

Svar på tråden South Beach 2005