• compassgirl

Jag har fixat näsan!

Jag vill bara berätta för hela världen att jag har gjort det, äntligen! Blev opererad igår så nu sitter jag här med ett jättebandage i ansiktet. Känns kul men lite läskigt, på onsdag får jag se resultatet (i alla fall preliminärt, det tar ju ca en månad innan den mesta svullnaden gått ner).

Whhheeeeee!
    /Stina

• Svar på tråden Jag har fixat näsan!
  • shalimar

vill också.... men jag valde att lägga pengarna på att laseroperera ögonen istället (kostade ca 20000) och det är det bästa jag nånsin gjort! Så jag ångrar mig inte. Men när jag spart ihop ytterligare 30000 kronor så kanske... :p

• Maxie

Hur går det med svullnaden? Hoppas att du mår bra...
    Hur lång tid tog det från det du bestämde dig tills du fick ett datum för operation? Är det väldigt lång väntetid?

• compassgirl

Hejsan Maxie,

Svullnaden var värst runt dag 3-4, på bilderna jag tagit är mitt ansikte helt klotrunt. Det var jobbigt men man får Citodon, en ganska stark smärtstillande medicin, som även gör att man blir lite trött och inte bryr sig lika mycket om det är obekvämt eller kliar.

Jag hade faktiskt en tid bokad i oktober men ångrade mig, då var det ca 2 månaders väntetid från det att man var på konsultationen. Men sen fick jag ett ryck i mitten av januari, och då hade de en lucka bara tio dagar senare! Så det kan gå fortare också, men cirka två månader får man räkna med.

Imorgon åker gipset av, det ska blir så jäkla skönt för det kliar ganska mycket nu, plus att jag tror att det kanske har börjat lukta lite illa (blä!)... känner inget själv eftersom min näsa fortfarande är så täppt...

Önska mig lycka till! Kram S

• Fillifjompan

Hur blev det? Är du nöjd? Jag är jätte-nyfiken att höra.

Jag ska också operera näsan hos Röjdmark. Jag var på konsultation i mitten på december och fick inte tid förrän mitten på april... 22 lakan skulle det gå på.

Hur var det att inte kunna andas med näsan på en vecka?

Hur länge måste du gå med plåster efter att gipset är borta?

Vad har din omgivning sagt? Själv har jag bara berättat det för mamma än så länge och hon blev helt vansinnig. Ser inte fram emot att tjafsa med resten av omgivningen om de reagerar lika. Har du nåt bra "svar på tal"?

• krukan

Undrar hur det gick för Stina med näsan?
    Blev det bra ? Ska själv operera näsan
    hos Röjmark i April!Nyfiken! Hur är det med smärtan? Mvh Krukan

• trolla

Hej
    Läste om era operationer här och ville bara berätta att min hudterapeut sa igår att man kan be att få en lymfterapi i samband med op. Då gör de en lymfdrenage innan och efter op för att man inte ska bli svullen. Jag har för en mån sedan fått kärl laser behandling i ansiktet, näsa, kinder och pannan och svullnade mer än vad de någonsin sett på PC. Ögonen svullnade igen så jag inte kunde se, var som en fotboll i ansiktet i ca 4 dgr, efter 6 dgr var man iaf presentabel. Lite kuslig liknelse men när jag fick upp ögonen såg jag ut exakt som bilderna man sett på tsunamioffren (eftersom vi förlorade vänner i tsunamin var det extra ruskigt att se sig i spegeln).
    Men som sagt även jag hade varit hjälpt av lymfdränage, om jag bara vetat då att det fanns något sådant.
    Ett tips bara som kanske någon har nytta av.
    Kram, Trolla

• Maxie

Compassgirl;

Hur mår du nu? Antar att du har fått ta bort stygn och bandage och liknande...

Jag har nu bestämt mig för att göra slag i saken och boka en tid. Mitt allra största problem är bara hur jag ska tala om det för mina närmaste. Ingen kommer att bli arg eller särskilt upprörd, det vet jag, men det är bara det att jag skäms så. Jag har alltid haft så svårt att prata om min näsa, och vet inte hur jag ska tala om det. Jobbigt! Men jag vill heller inte må så dåligt över den som jag faktiskt har gjort i hela mitt liv.

Problem nr två är pengarna. Jag har lite sparat, och funderar på att kanske låna till resten. Jag antar att först när man varit på konsultation får man veta på ett ungefär vad det kostar.

Nä, jag känner att det är dags för mig att börja leva, och inte ständigt gå och dälja mitt ansikte...

• Fillifjompan

Maxie;

Jag tycker också att det är värst att tala om det för de närmaste. Jag vet att de kommer att tycka att jag är otroligt fåfäng. Men det här är nåt jag velat göra sen jag var 10 år, så nu tänkte jag helt enkelt göra slag i saken. Jag har förresten inte ens tänkt att tala om det för några andra än de absolut närmaste. Resten får helt enkelt se det när det är klart.

Visst tycker jag att du kan låna till resten. Jag menar, kan folk låna 200 000 till en bil (vilken kommer att ha minskat i värde ungefär vad en näsoperation kostar bara genom att köra ut den genom bilfirmans dörrar. Bra argument va!) så tycker jag gott man kan låna till snygga till sig själv lite.

Undrar vad som hände med Compassgirl. Hoppas allt är bra med henne.

• brud för länge sen

Hon sa aldrig vad som hände med sin näsa...
    jag är verkligen nyfiken !!!!

Kram /Hanna

Svar på tråden Jag har fixat näsan!