• Fillifjompan

Jag har fixat näsan!

Hur blev det? Är du nöjd? Jag är jätte-nyfiken att höra.

Jag ska också operera näsan hos Röjdmark. Jag var på konsultation i mitten på december och fick inte tid förrän mitten på april... 22 lakan skulle det gå på.

Hur var det att inte kunna andas med näsan på en vecka?

Hur länge måste du gå med plåster efter att gipset är borta?

Vad har din omgivning sagt? Själv har jag bara berättat det för mamma än så länge och hon blev helt vansinnig. Ser inte fram emot att tjafsa med resten av omgivningen om de reagerar lika. Har du nåt bra "svar på tal"?

• Fillifjompan

Maxie;

Jag tycker också att det är värst att tala om det för de närmaste. Jag vet att de kommer att tycka att jag är otroligt fåfäng. Men det här är nåt jag velat göra sen jag var 10 år, så nu tänkte jag helt enkelt göra slag i saken. Jag har förresten inte ens tänkt att tala om det för några andra än de absolut närmaste. Resten får helt enkelt se det när det är klart.

Visst tycker jag att du kan låna till resten. Jag menar, kan folk låna 200 000 till en bil (vilken kommer att ha minskat i värde ungefär vad en näsoperation kostar bara genom att köra ut den genom bilfirmans dörrar. Bra argument va!) så tycker jag gott man kan låna till snygga till sig själv lite.

Undrar vad som hände med Compassgirl. Hoppas allt är bra med henne.

• Fillifjompan

Maxie:

Jag bokade tid redan i december och har tid för operation i mitten på april. Börjar närma sig... Har gått och väntat så länge nu och snart är det dags.

• Fillifjompan

Är det nån som vet varför man måste ha plåster en vecka efter gipset är borttaget? Känns inte så himla roligt att traska omkring på jobbet med plåster på näsan... Om man nu kan vara tillbaks på jobbet så snart.

En fråga till: Vart tar benflisorna vägen när de hackar bort de? Suger de ut de eller? Usch jag blir alldeles svimfärdig när jag tänker på att de ska hacka bort delar av näsan. Huuu...

• Fillifjompan

Affeman:

Jag känner verkligen precis som du! Jag ska operera mig om drygt två veckor och har bara talat om för mamma, brorsan och en kompis. Jag tycker inte att jag ska behöva berätta för nån annan. Märker de så märker de. Jag menar, jag skulle inte tala om för alla om jag skulle operera bort åderbråck eller nåt sånt.

Röjdmark sa till mig "att operera näsan är en stor personlighets-förändring, men inte i ditt fall. Folk kommer att se att nåt är anorlunda men de kommer nog inte kunna säga vad det är som är annorlunda."

Jag måste berätta på jobbet snart i alla fall. Jag kommer ju att gå med plåster i en vecka efter gipset är taget så det vore ju bra om jag berättade i förväg. Ser inte fram emot det. De tycker jag är fåfäng nog som jag är.

Det var 4 månaders väntid för mig så du bör ju boka tid snarast om du vill operera dig i sommar. Är du osäker kan du ju avboka ända fram tills 3 veckor innan utan att det kostar dig nånting.

Lycka till!

• Fillifjompan

Affeman:

Ja, det börjar bli rejält pirrigt. Som jag fattar det så har man gips en vecka och sen plåster en vecka till. Jag fattar inte riktigt vitsen med ha plåster efter man tagit bort gipset. Glömde fråga honom det. Sen är det individuellt hur länge man ser svullen ut, men som jag fattar det så ser man skaplig ut efter 2 veckor.

Precis som du så glömde jag fråga om före & efter bilder, men vad jag har hört så är han en av Sveriges bästa plastikkirurger på just näsor. Jag tror inte att du behöver oroa dig att han inte är duktig. Jag har fullt förtroende för honom.

Om du redan varit på konsultation och bara vill se före & efter bilder kanske du kan få göra det utan att behöva gå på en ny konsultation? Ring och fråga. Känns kanske lite dumt att betala 500 kr för att få se lite bilder.

Självklart håller kommer jag att berätta hur det gick efter operationen.

• Fillifjompan

Nej, den bilden var inge vidare. Kolla in denna länk istället. Dock ej från Akademikliniken.

www.smartrhinoplasty.com/beforeafterphotos.html

Maxie:
    Tack och bock för lyckönskningarna. Självklart kommer jag tillbaks med tips och råd, samt uppdateringar om hur det går.

• Fillifjompan

Det börjar dra ihop sig för min del. På tisdag är det dags. GULP! Kan inte fatta att jag verkligen ska göra det.

Har berättat på jobbet nu, vilket jag varit såååå nervös över. Men de tog det jättebra. De tyckte att det var ganska coolt + att det är väl upp till var och en vad man vill göra.

Tänkte jag skulle dela med mig av denna länk också med forum, foton, dagböcker och annat om diverse skönhetsoperationer.

www.cosmeticsupport.com/

• Fillifjompan

Jaha, gott folk, då var det gjort. Opererade näsan igår. Sitter nu här med gipsad näsa och plåster och ser ut som Hannibal när han hade "hockeymasken" på sig.

Har blåmärken under ögonen och upp lite i pannan. Smörjer med Hirudoid salva får att få de att gå bort snabbare. Är ganska svullen runt ögonen också. Det verkar som om det blivit värre under dagen. Är ganska täppt i näsan men det går fortfarande att andas lite i alla fall. Har sovit halvt sittandes för att minska blödningen och inte bli så svullen. Näsan droppar lite blod/snor fortfarande.

Det märkliga är att jag inte har det minsta ont. Det dunkade strax efter operationen men jag fick nåt piller så det gick bort direkt. Tog en Citodon för 14 timmar sen och har inte behövt ta nån mer.

Det enda som är besvärligt är att sen jag vaknade från narkosen känns det som om jag har grus i ena ögat enda. Narkosläkaren sa att det kunde bli så ibland. Fick nån ögonsalva i alla fall. Lite konstigt att man har fått en massa ben och brosk bortmejslat och så sitter man och klagar över grus i ögat...

Ska ta bort gipset på tisdag. Längtar...

• Fillifjompan

Yes, det var Jonas Röjdmark som opererade. Han verkar verkligen duktig. Men vi får väl se när gipset är borttaget. Hur som helst så kan det ju inte bli sämre.

När jag kom dit fick jag ställa mig framför spegeln och förklara vad jag ville ha gjort. Fast jag hann knappt börja innan han avbröt och sa att "jag vet PRECIS hur jag vill göra din näsa. Du ska ha en spikrak näsa. Ta bort lite här och lyfta tippen 1 grad. Då kommer du att få den idealiska näsan." Kändes bra att han var så säker på vad som skulle passa mitt ansikte.

Han sa innan att operationen skulle ta ca en timme men när jag vaknade hade det gått tre timmar. Jag vet inte hur länge det tog innan jag vaknade från narkosen men jag antar att operationen tagit längre än beräknat. Det var ganska jobbigt att vakna upp. Jag mådde inte illa eller så, kände mig mest obehaglig. Orkade inte ha ögonen öppna men kunde inte somna om. Låg mest där och väntade på att jag skulle piggna till. Var hur törstig som helt. Sköterskan kom och gav mig vatten, samt smetade Vaselin på läpparna. När jag piggnat till lite skjutsade de tillbaks mig till mitt rum där jag fick nyponsoppa och en macka. Jonas kom in efter ett tag och sa att allt gått bra. Efter ett par timmar kände jag mig pigg nog att åka hem.

Igår svullnade jag upp rejält framåt kvällen, stora påsar under ögonen samt svullen vid näsroten. Blåmärkena var som värst igår, men idag börjar de ge med sig. Måste bero på att jag smetar in mig med Huridoid salva minst 5 ggr/dag. Det kan jag verkligen rekommendera! Ögat är fortfarande irriterat sen efter narkosen. Bor hemma hos mamma nu och blir ompysslad och varje gång hon ser mig säger hon "Herregud, hur du ser uuuuuuuut!" Och jag kan ju inte annat än att hålla med.

Är ganska täppt i näsan fortfarande men det har slutat droppa. Smög mig ut på tomten igår kväll med huvtröja så ingen skulle se mig. Tänkte att lite frisk luft skulle få nästäppan att släppa men inte då. Det är nog bara att härda ut. Men det känns i alla fall inte värre än en vanlig förkylning. Som tur är har jag i alla fall inte ont.

• Fillifjompan

Brud för länge sen:

Jag hade en s.k. örn-näsa med en puckel mitt på. Inte sådär super-stor, men stor nog för att jag ha velat ha bort den sen jag var 10 år. Men numera har jag en spikrak näsa sägs det. Bara fyra dar tills jag får se den nu.

Nu börjar jag se skaplig ut. Blåmärkena är mestadels gula och svullnaden har nästan gått ner helt. Går skapligt att andas genom näsan. Är fortfarande blodsprängd på ena ögat med det skaver inte längre. Ser nog ut som folk igen lagom tills på onsdag då jag tänkte börja jobba igen. Men näsan kommer nog att vara svullen ett bra tag framöver sägs det ju.

Ha det bra, alla. Jag återkommer med updates.

• Fillifjompan

Jengirl:
    Jo, visst verkar han kanonbra! Jag har ju inte sett resultatet ännu, men jag tvivlar på att det kan vara annat än bra. Lycka till med dina nya bröst! Spännande.

Brud för länge sen:
    22 000 kr kostade det. Inte så farligt med tanke på att näsplastik på AK ligger mellan 18 000 och 48 000. Jag hamnade i alla fall i den nedre delen av skalan. Han sa att det var ingen komplicerad operation. Bara slipa ner benet lite och förfina tippen.

• Fillifjompan

Så var då ÄNTLIGEN gipset borttaget. Men aj aj aj vad ont det gjorde. Det var nog det som har gjort ondast av allt under hela veckan. (Stygnen är självupplösande så de behövdes inte tas.) När gipset var borta kastade jag mig över spegeln. Jag var beredd på att det var långt ifrån slutresultatet som jag skulle få se, och tur var väl det. Min första tanke var att näsan såg ut som en korv. Jätte-svullen och bra mycket bredare än den kommer att vara sen. Men puckel var borta i alla fall och när svullnaden är borta blir det nog jätte-bra.

Går numera omkring tejpad näsa för att hålla svullnaden nere. Tejpen är väldigt lik min egen hudfärg så det syns inte ens att jag är tejpad om man inte står väldigt nära. Var på IKEA igår och det var inte nån som reagerade. Ska vara tejpad i 5-6 dar.

Näsan ömmar lite om man trycker på den, vilket jag försöker låta bli. När man känner på näsan är man ju van att känna hårt ben under skinnet. Men nu är den så svullen att det känns "svampigt."

Näsan har slutat droppa som en kran och blåmärkena är nästan borta. Är tillbaks på jobbet.

Jag är i alla fall super nöjd. Detta var det bästa jag har gjort! Ungefär samma känsla som när man klippt sig i en ny snygg frisyr fast 100 gånger bättre.

Har ni några frågor så fråga på bara.

Kram på er alla.

• Fillifjompan

Ingen aning. Verkar vara väldigt individuellt. Hittade följande på www.cosmeticsupport.com

"Most people are presentable within 2 weeks (unless perhaps if they have thick skin). The bridge should be down within about 6 weeks but the tip may take months to refine, even up to a year. But this would be subtle and only noticeable to you."

Jag tror nog inte att jag ser sååååå himla tokig ut under tejpen. Vi får se nästa vecka. Hur som helst så ser näsan mindre ut nu, med svullnad och plåster, än den gjorde innan. Lite bredare, men den är definitive inte lika hög.

• Fillifjompan

Iiiiiiiiiiiiiii, vilken fin näsa jag har nu. Den ser redan jätte-bra ut. Den är förstås ganska svullen över näsryggen och är ganska bred fortfarande men jag är redan jätte-nöjd. Svårt att tänka sig att den kommer att bli snyggare och snyggare för var dag som går.

Har träffat både släkt och vänner sen plåstret åkte av och det är inte nån som märkt nåt. Konstigt tycker jag, men bra iofs.

brud för länge sen:
    Det var egentligen inga större fel på min tipp förrut, så han tog bara bort pytte-lite från sidorna. Vad jag fattar så är det tippen som är svullen längst så än så länge ser jag inte så stor skillnad.

• Fillifjompan

Hej Fia_85!

Idag var det på dagen två veckor sen som jag opererade mig. Jag ser helt ok ut. Svullen fortfarande men det är nog ingen mer än jag som tänker på det. Det är ingen som sagt nåt i alla fall. Det är å andra sidan ingen som sett att jag opererat mig heller.

Vet inte om det är så smart att gå ut och dansa redan två veckor efter operationen. Fast det beror ju kanske på vilken dans det gäller. De sa till mig att man kan börja motionera lite lätt tre veckor efter operationen. Jag försökte tjuv-starta lite igår med att jogga (är rädd jag tappar för mycket kondition) men det började på att dunka i näsan. Så det blev en rask promenad istället.

Lycka till med din operation. Det är ingenting att vara nervös över. Allt kommer att gå jättebra.

• Fillifjompan

fia_85:

Du kan ju höra med läkaren om han tycker att det är okej att gå ut och dansa. Jag vet att man ska hålla sig borta från "contact sports" i sex veckor så att man inte får en smäll på näsan. Den är ju känsligare efter operationen. Och det finns ju en viss risk att nån råkar stöta till en när man är ut och dansar. Men å andra sidan så var ju jag ut och dansade lite grann i lördags när jag tänker efter... Det verkar ju inte direkt vara så att jag "practice what I preach" direkt... Du känner väl bäst själv hur du mår, men fråga läkaren i alla fall.

Återkom gärna och berätta hur allt gått.

• Fillifjompan

Brud för länge sen:
    Näsan är fortfarande svullen, men det är det nog bara jag som ser. Den är dessutom mer svullen på ena sidan. Ska bli så spännande att se hur näsan ser ut när den är färdigläkt. Fast skulle den stanna som den ser ut nu skulle jag vara fullt nöjd.

Affeman:
    Det är inte en endaste själ som märkt nånting. Mycket märkligt tycker jag. Nästa helg ska jag ha middag och träffa lite vänner jag inte sett på ett tag så vi får se om de märker nåt. De jag har berättat för har bara varit positiva och tyckt att näsan är fin.

Fia_85:
    Mina kinder svullnade aldrig upp utan det var bara under ögonen och näsan som jag var svullen. Det under ögonen var helt borta på 5-6 dar. Blåmärkena gick bort ganska fort men det var en envis fläck som tog 2 veckor att gå bort helt.

Svar på tråden Jag har fixat näsan!