• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • jinni

Nagot som jag undrar over ar hur man gor da det faktiskt inte ror sig om en familj utan om t ex ett kort forhallande eller t o m ett 1-night-stand som resulterar i en graviditet. Det har varit uppe i tradar tidigare att mannen ju saklart inte har nagot val; han far sta sitt kast och helt enkelt finna sig i kvinnans beslut. Sa nu ska han aven tvingas att vara pappaledig halva tiden? Eller hur ska det ga till egentligen? Kvinnan kan ju oftast kanna efter ifall hon ar mogen att ta hand om ett barn och kan valja att foda eller gora abort, och dessutom lar ju hormoner paverka och forbereda under de 9 manaderna. Men vad ska mannen gora i detta lage? Forutom att skylla sig sjalv? Tror inte man ser till barnets basta nar man infor alla dessa tvang.

• Anna-Maja

jinni,

jag tror, är inte helt säker, att man om man inte lever ihop med den man som man får barn med kan få de månaderna överlåtna från fadern. Har för mig att det var så för en kompis till mig. Redan nu har ju män två månader som är vikta för dem.

Jag tycker att man som individ får ta sitt ansvar och stå för sina handlingar. Jag tycker att varje individ både har rätt och ett ansvar att ta ut föräldralediheten. Jag ser oss som individer, inte som delar av par.

• ztar

Om man är ensamstående får man hela föräldraledigheten ideg, detta kommer med all trolighet att vara kvar så.

Men har man varit med och satt ett liv till världen får man ta sitt ansvar också, punkt slut.

• Secret

l i s a ,

Jag tycker att din kommentar mot mig är riktigt otrevlig.

• Pa´sHeffaklumpan

Secret:
    Stå på dig, vi lever i ett fritt land och alla har rätt att ha sin åsikt och bli respekterad för den - även vi bakåtsträvare som anser att familjen har rätt att styra över sin egen situation

• Secret

Pa´sHeffaklumpan , tack för stödet :)
    Jag tror att jag startar en klubb för oss som är "insnöade". Vill du vara med ? :D

• Fru Westin

OJ va inlägg som kommit sedan jag skrev mitt senaste!!

ztar: Näe! Det var INTE pappa som fick ta allt det mysiga och positiva när han kom hem på kvällarna. Han är den av mina föräldrar som har den kortaste stubinen och snabbast tröttnar på tjatiga barn. Det var honom man hade respekt för ifall man gjort nåt olovligt. Mamma var snäll och pedagogisk och tappade aldrig humöret på allvar.

Till er som undrade om mina frågor gällande ålder, akademikerfamilj och omhändertagande, så kan jag svara att jag hade en liten teori som jag ville se om den stämde... Fast jag skulle inte ha frågat om ER ålder utan om vilket årtionde som era föräldrar föddes på.

Jag tror nämligen att om man har vuxit upp i ett hem där föräldrarna lever efter den konservativa modellen som säger att mamma kan och gör allt i hemmet, så är man nog mer "anti"...
    Mina föräldrar är födda i mitten av 50-talet och har alltid varit jämnställda i hemmet! Så även ifall mamma var hemma med oss barn, så har pappa aldrig försökt "smita" från hushållsarbetet eller oss barn. (än idag så tar han mkt ansvar i hemmet! Just nu extra mkt eftersom att mamma pluggar på annan ort hela veckorna).

Jag tror att det är därför som jag tycker så illa om överförmynderiet att det ska styras uppifrån hur mkt ledighet som ska tas ut av pappan.
    Det borde vara familjerna själva som bestämmer det. Att man inte delar lika på föräldraledigheten av olika praktiska skäl, innebär faktiskt INTE att det är ett ojämlikt förhållande eller att barnafödande är en kvinnofälla.

• Pa´sHeffaklumpan

Secret:
    Anmäler mig som medlem direkt

• ztar

Fru Westin

Klart att vi som växt upp med "hemmafru"-mamma och "karriärpappa" är mer för lagen, för vi har sett hur det går när "vi får välja själva", devs de rullar på i gamla hjulspår som det alltid har gjort!
    Det är VÄLDIGT få i mina föräldrars ålder där männen har hjälpt till lika mycket eller iallfall ganska mycket i hust.

De allra flesta har nog växt upp i bullbakande mammors hem med en pappa på visit lite nu och då...

• mario

Med din teori Fru Westin så är det VÄÄÄLDIGT konstigt att vi inte har kommit längre i jämställdheten isåfall : )!

AHHH, det MÅSTE vara därför som lagförslaget har kommit upp överhuvudtaget - för att de socialdemokratiska kvinnorna måste ha föräldrar som är födda...få se nu...
    På 30-talet?!?!?!?!

TACK för att du klargjorde åt mig varför jag är för jämställdhet!
    Nu har jag förstått allt.

Svar på tråden pappaledighet