• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • Missy

Om vi nu ska diskutera skatter etc...

Om fler pappor (= i de flesta fall högre inkomst) är lediga längre så kommer ju både skatten och arbetsgivaravgifterna sjunka... De pengarna måste väl också tas någonstans ifrån???

• l i s a

"Visst, det kanske tar lite tid men då kanske det får göra det"

Fråga: Hur lång tid får det ta då? Sedan 1974 då föräldraförsäkringen kom har det ju för bövlars knappt hänt något alls! Vet ni tex att:

"Det är många pappor som inte utnyttjar de dagar som är särskiljda för pappan i föräldraförsäkringen fullt ut. I de flesta län i landet är det endast 10?12 procent av totalt antal uttagna dagar med föräldrapenning som tas ut av pappor."

Va? 10-12%?? Det är ju inte klokt!

(källa: www.rfv.se/publikationer/pdf/red0001.pdf - Ger för övrigt intressant info)

• l i s a

Secret, vadå håller inte med? Titta på statistiken.

• ztar

Vadå många?
    De blir väl inte längte tid bara för att pappan får hälften? Eller?
    Eller du kanske räknar på något annat vis???

• Secret

Då ska man tvinga resterande 90% till det eller?
    Ni kan vifta med vilka siffror som helst, jag hävdar att varje familj får bestämma hur de vill göra. Och jag tycker inte att det är OK att tränga sig in i personensprivatliv bara för att ma anser att personen i fråga måste göra som några politiska kvinnororganisationer tycker.

• mario

Precis som Kräftan har skrivit så måste det uppenbarligen till en lag för att förändra och framförallt förbättra jämställdheten och därmed också attityden i samhället.

Genom att lagstifta att fäderna skall få vara pappalediga kan man förhoppningsvis förändra många arbetsgivares inställning till pappaledighet och då även kvinnans plats i arbetslivet.
    Det blir förhoppningsvis mera jämställt.

Lika mycket som könskvotering är något som uppenbarligen behövs just nu för att på sikt förändra attityderna i samhället kan denna lagändring behövas.

Det handlar inte om att styra den enskildes val i föräldraledigheten utan att försöka förändra föråldrade inställningar hos gemene man.

• Kräftan

Tycker att det är upprörande att det är år 2004 & att det är 10-12% av männen som tar ut föräldrarledighet & när de gör det så är det oftast en kort tid.

Varför tycker kvinnor & män att detta är OK?

• ztar

Kräftan
    Dessuttom tas dessa 12 % ut vid fottbollsvm, hockeyvm, osv osv.. Hmm undra varför..

• l i s a

Secret, okej! Det är väl bara att acceptera att du inte bryr dig när det viftas med siffror. Men lägg dig då inte i diskussionen om vad som har hänt eller inte de senaste 30 åren.

Svar på tråden pappaledighet