• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • mario

Secret - kan inte hålla mig ifrån att skriva detta:

det enklaste sättet för dig att slippa inblandning från staten vad beträffar familjepenning är att spara pengar och inte ta ut föräldrapenningen.
    På så sätt och styr heller inte staten hur länge du skall vara mammaledig - eller hur?!

Att inte ha någon inblandning från staten vad gäller bidragstagande är en väldigt underlig syn på det hela måste jag säga.

• ztar

Precis, föräldraförsäkringen är en förmån, ingen rättihet!
    Passar inte galocherna, då är det bara att byta! som farmor säger :)

• Kräftan

mario & ztar , bra skrivet!

• Pa´sHeffaklumpan

Ursäkta men jag tycker att ni går lite väl långt när ni tycker att secret inte ska utnyttja föräldraförsäkringen "om inte galoscherna passar" - vi som är emot en lagstiftad delan av föräldraförsäkringen har ingenting emot hur den ser ut idag och vi anser att familjen själv är fullt kapabel att bestämma över ledigheten.
    Vi opponerar oss emot att "staten" går in och detalj styr våra liv.

Måste ni bli så otroligt obstinata bara för att det finns ett antal som inte tycker som ni gör i frågan utan faktiskt lyckas lösa "problemen" på hemma plan.
    Jag har ingen större lust tvingas till lösningar bara för att "statuera exempel".

• Kräftan

Det handlar inte om att vara obstinat el. att statuera exempel. Jag är för en förändring i samhället!

Vill att det ska vara en självklarhet ÖVERALLT, i familjerna, på arbetsplatser etc. att både män & kvinnor är föräldrarlediga & tar hand om sina barn.

• Secret

Varför kan inte ni som är så glada för denna förslag statuera exempel för mig och Pa´sHeffaklumpan (eftersom vi vet inte bättre och är bakåtsträvande). Vem vet, vi kanske ändrar oss när vi se så många familjer som njuter av en påtvingad delad föräldrarledighet. Vem vet vi kanske kommer också upptäcka njutningen av att staten väljer att tränga sig in i våra liv. Ni som är så duktiga och så icke egoistiska och vet bättre, kan inte ni omvända oss genom att själva offra sig och sina privata liv.
    :)

• mario

Jag må vara en idiot och väldigt naiv som fortsätter att debattera här - då det var precis det som du, Secret, eftersöker som jag trodde att jag försökte att ge dig.
    Dvs möjlighete att se detta lagförslag på ett annat sätt! och har därmed givit dig ett flertal exempel.

Men å andra sidan så heter det "det man söker det finner man". Och vill inte du finna ett annat svar än att staten lägger sig i, så kanske du inte finner något annat hur mycket Kräftan, ztar, jag mfl här än försöker. Just nu...

Jag känner bara att jag blir så trött av att läsa att ni verkar tro att jämställdhet är något som kommer av sig själv och självklart inget som ni skall "offra" er för.
    Samtidigt som jag är säker på att jämställdhet är något som ni tar för givet...

Hur skulle ni reagera om det var endast männen som fick stanna hemma och kvinnorna hade det jättesvårt att få mammaledighet pg a attityd från arb.givare?!?!?
    Jag är säker på att det skulle vara ett helt annat ljud i debatten då!!!!

Och Heffaklump: vad jag sade till Secret var att vill hon slippa inblandning från staten då det gäller hennes bidragstagande (kan inte förmå mig att skriva privata liv) ja, då måste ju det enklaste sättet vara att inte ta något bidrag.

• Kräftan

Vem har sagt något om påtvingad pappaledighet? Vill han inte vara hemma behöver han inte. Men jag skulle inte vilja skaffa barn med en man som inte vill vara hemma!

• mario

Precis vad jag skrev tidigare:
    Vilken man måste man TVINGA att vara hemma med sitt barn?!?!?!?!?

Svar på tråden pappaledighet