• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • mario

Cheri och Maddisen, för det första så har ingen mig veterligen skrivit att det ses ned på de tjejer som önskar stanna hemma.

Men, det skall heller icke ses ned på de män som önskar vara pappalediga!!!!

Att det är svårt att vara individualist ställer - i synnerhet då det än idag är ett väldigt ojämställt samhälle!
    Oavsett om du är man eller kvinna så skall du själv kunna välja vad du vill göra i ditt liv! Önskar du vara hemma med ditt barn så skall du inte vara rädd för att få sparken - önskar du göra karriär så skall du inte hindras för att du råkar vara kvinna och/ev gravid!

Se långsiktigt på detta lagförslag!!!
    Det handlar INTE om att tvinga män att stanna hemma (vilken pappa måste man tvinga att stanna hemma med sitt barn för övrigt?!?!?!?!) och det handlar inte om att TVINGA kvinnor att arbeta - utan det handlar om att ÄNDRA ATTIDYDER i SAMHÄLLET -
    Och därmed skapa ett mera jämlikt samhälle.

Och för övrigt, en medborgare som inte bryr sig om att rösta (ens blankt) skulle jag snarare kalla för likgilitg och inte ha rätt att klaga heller!

En medborgare som endast fokuserar sig för sitt egna hus och inte ens intresserar sig för att ta till sig varför ett lagförslag har kommit upp och hur det kan förbättra i samhället - kallar jag för bakåtsträvare!

• mario

självklart så skulle det stå STÄMMER istället för ställer i meningen:

Att det är svårt att vara individualist STÄMMER - i synnerhet då det än idag är ett väldigt ojämställt samhälle!

• NYCsvensk

Nu har jag last alla inlaggen, ocj jag ligger helt klart i Kraftan, marios och hallonsylts lager, (ledsen om jag glomde nagon nu!!).

Kan forsta att det inte kanns kul att bli tvingad av big brother att gora nagonting, och att logiskt sett sa skulla alla fa bestamma sjalva, men det har ju inte funkats hittils, sa darfor tycker jag det ar bra att det borjar komma upp diskussioner om hur det kan andras. Att tvinga man att ta 5 manaders pappledighet ar kanske inte det basta svaret, men det ar en borjan.

Ni som ar sa negativa till tvingad barnledighet. Vad ar erat forslag till att jamna ut bilden som den ar just nu?

• Cheri

Som "mario" skriver så handlar detta om att "ÄNDRA ATTIDYDER i SAMHÄLLET"

Det är ingen i denna tråd som skrivit nedlåtande om hemmafruar men det är en "attityd i samhället" som ni så fint skriver.

Du skulle se hur illa bemött min vännina blir om hon nämner att hon är hemma med barnen och VILL det!

En sak jag inte förstår: riskerar pappor att få sparken om de tar ut pappa ledighet?
    Hur då? Hur skulle DET förändras om familjen förlorar rätten att "överlåta" ledigheten till mamman? Som någon annan skrev här tidigare: det är väl bara att INTE ta ut pappa ledigheten och förlora den? Hur påverkar det arbetsgivaren?

Pappor har rätt att ta ut pappaledighet redan! Även utan denna (enligt mig helt onödiga) förändring.

• mario

Cherie...det är inte många arbetsgivare - än idag - som är så pass "moderna" (ironisk ton) i sitt chefsmannaskap att de bemöter männen positivt då de önskar att ta ut sin pappaledighet.

Det är många killar som bemötts av sin arb.givare med info om att de då kommer att förlora sin möjlighet att avancera i arbetet eller t om har fått sparken (JA! det har hänt!!!).
    Idag är det alltför få killar som tar ut sin pappaledighet - pg a att de inte vågar eller för att vissa (obs, jag skriver vissa) kvinnor försvarar sin rätt att vara hemma med näbbar och klor.

Och jag grundar mitt påstående dels på vad jag har läst och dels på hur mina kompisar har bemötts då de har velat ta ut sin pappa-ledighet.

VARFÖR anser du att det är endast kvinnans rätt att få vara hemma som skall försvaras och inte ses snett på?!

Klart att en kvinna får vara hemma om hon så önskar - men hon skall OCKSÅ kunna fortsätta att anancera på sitt arbete om hon önskar och inte stoppas för att hon skall vara mammaledig!

VARFÖR ser du inte problemet att killarna har ett problem att få stanna hemma med sitt barn om de så önskar - det kan jag inte förstå...

Någonstans så verkar det ju ändå som att vi vill samma sak. Det vill säga, förbättra möjligheterna för gemene man att själv välja vad man vill (fast du då verkar vara mest fokuserad kring kvinnans val att vilja vara hemma). Det har hittils inte hänt så mkt vad beträffar uppluckringen av pappa- och mammaledighet och därför kommer detta lagförslag upp! Detta för att få arbetsgivare att inse faktum och att pappor ska våga kräva att få vara hemma.

Har du ett bättre förslag på hur samhällets attityd skall ändras månne?!

• mario

OCH...
    om detta lagförslag träder in så blir det förhoppningsvis en omöjlighet för arb.givare att hota en arbetstagare som önskar ta ut sin föräldraledighet med sparken eller tappade förmåner (så som möjlighet att avancera).

vilket gäller faktiskt både män och kvinnors situation idag...

Ja, fäderna har redan rätt idag att ta ut sin pappaledighet, men tyvärr så är det inte så vanligt, varför det är lätt för arb.givare att vara negativa och hotande.

Förstår du situationen bättre nu då?!

• Kräftan

Stor tack mario att du orkar hålla ångan uppe!

Vet inte riktigt vad som behövs för att människor ska förstå att det inte handlar om de enskilda familjerna, utan om samhället i stort.

• ztar

Mario och kräftan, ni har så rätt...
    Tuffa på! :)

• Secret

Jag tycker tvärtom - att det handlar just om de enskilda familjerna. Ingen kommer någonsins kunna övertyga mig att staten har rätt att blanda sig i mitt privata liv.

• Kräftan

Jag vill också alltid bara tänka på vad som är bäst för mig, mig, mig. Aldrig vidga mina vyer & offra något för att alla människor i slutändan ska få det drägligt.

Svar på tråden pappaledighet