• Bride M
    Äldre 18 Sep 00:34
    10804 visningar
    50 svar
    +1
    50
    10804

    Flera som väntar med att flytta ihop?

    Hej
    jag är bara nyfiken och undrar om det finns flera här som ska flytta ihop i samband med bröllopet eller bor ni ihop innan? Hur länge har ni varit ihop?

    vi ska vänta, lite traditionellet men vi ska officiellt flytta ihop i samband med bröllopet!

  • Svar på tråden Flera som väntar med att flytta ihop?
  • Rydén
    Äldre 20 Sep 01:07
    #0

    Det handlar inte om någon uppläxning av de som bor sambo innan man gifter sig. Det är ju dom som bor sambo som kallar oss andra för barnsliga osv.

    Igen, så tror jag att de flesta inte förstår vad jag försöker säga.
    Det är klart det är annorlunda att bo ihop och att bo isär, men det behöver inte vara nåt negativt.

    När det gäller min och min pojkväns lägenhet så bestämmer vi båda två lika mkt. Det är VÅR lägenhet.
    Men pga. hunden så är jag i föräldrahemmet någon gång i veckan. Ibland tar jag tom med mig honom till lägenheten.
    Alltså jag sover där större delen av tiden. Nästan alla mina saker finns där. Det enda är att jag inte får min post dit.

    Allting är inte svart och vitt. Det kan vara annorlunda för andra.

    Usch jag mår verkligen dåligt av sånt här.
    Konflikter med människor jag inte ens känner

    Jag säger inte att ni har fel... det jag säger är att ni inte alltid har rätt.
    Allt beror ju på hur man är som person.

  • Ejla
    Äldre 20 Sep 01:20
    #0

    "Det handlar inte om någon uppläxning av de som bor sambo innan man gifter sig."
    Men Rydén, jag tror att eja skrev det där om uppläxning som _stöd_ för den synpunkt du framför här.

  • Rydén
    Äldre 20 Sep 01:36
    #0

    Oooops.

    Hoppsan då. Börjar visst se illa

    Ber om ursäkt

  • Anauro­ra
    Äldre 20 Sep 10:20
    #0

    Hmm, det verkar som om ingen bryr sig om mina inlägg i debatten...

    Bride M: stå på dig. Jag håller på dig (och alla andra som väntar) och jag är övertygad om att det kommer gå minst lika bra för er som för något annat brudpar!

  • eja
    Äldre 20 Sep 10:40
    #0

    Anaurora, det är för att du skrev så mycket klokt som det är svårt att hitta något att säga emot. :)

  • Anauro­ra
    Äldre 20 Sep 10:47
    #0

    Jag får väl helt enkelt öva mig på att skriva både kortare och mer provocerande...

    eja: du skriver inte så dumt du heller!

  • Mirand­a
    Äldre 20 Sep 10:48
    #0

    Hoppsan! Här gäller det att hålla i hatten!

    Anaurora,
    Har sett dina inlägg och håller med dig!

    Eja,
    Mycket klokt! Hade inte kunnat formulera mig bättre själv!

    Bor själv sambo med min blivande man. Vi skall gifta oss i februari. Jag ville helst inte bo ihop innan bröllopet, men det ville han. Alltså blev det en jämkning.
    Efter att ha varit ett par i 4 år, flyttade vi till en gemensam lägenhet, och har nu bott ihop i närmare ett år. Visst märker jag sidor av honom som jag inte noterat tidigare, men det är inga större saker! Hans personlighet förändras ju inte i och med att vi nu bor tillsammans. Det är inte en främling som möter mig vid frukostbordet eller i tv-soffan! De små grejer som jag kan reta mig på rör väl i så fall mer "ordning-o-reda" men vare sig vi bor ihop nu, eller först efter bröllopet, så är det givetvis sådant som vi kan diskutera och reda ut! Då vi varit ett par så länge, så skulle det förvåna mig mycket om han lyckats gömma undan någon sida för mig, som skulle dykt upp när vi flyttat ihop (gällande stora problem eller hans inställning till något).
    Vad vi tycker och anser i stora och viktiga frågor (familj, barn, ekonomi, religion, gränser etc) diskuterade vi igenom tidigt i vårt förhållande, och det är givetvis en diskussion som ständigt är levande, annars tror jag att konflikter hade kunnat uppkomma i mycket högre grad!

    Jag har vänner som väljer att bo sambo innan giftemål (eller inte alls gifta sig) och även de som väntat med att bo ihop till bröllopsdagen. Kan inte se någon skillnad i deras förhållanden. Och ja, en del har varit gifta i över tre år Min personliga åsikt är att det hänger mycket på inställningen hos paret. Vill man "testbo" ihop, så får man gärna göra det, men när vi flyttade ihop var kyrkan bokad. Vi hade bestämt oss för att vi vill leva ihop resten av livet. Det tror och hoppas jag verkligen att vi kommer att göra oxå!

  • Ejla
    Äldre 20 Sep 10:53
    #0

    Miranda, ännu ett klokt inlägg i debatten.

    Det kanske kan sammanfattas såhär, att förutsättningen för ett fungerande liv tillsammans är inte bara hur väl man känner sin partner utan i minst lika stor utsträckning hur väl man känner sig själv.

  • nano
    Äldre 20 Sep 10:54
    #0

    Jag tycker att det låter romantiskt... :D

    Bråk och gräl kommer ju alltid att finnas där, vare sig man väntar med att flytta ihop eller inte. Antingen tar man grälet om ekonomin innan bröllopet och löser det då, eller så tar man det efter, och löser det då. Så länge man tar sig genom det- och jag får väl anta att man är beredd att arbeta på problemen om man är beredd att gifta sig- tycker inte jag att det spelar någon roll rent tidsmässigt när grälet står. Världen är full av par som inte bodde ihop innan de gifte sig- det var inte så länge sedan det var 'förbjudet' också i sverige.
    Kanske får man arbeta lite mer om man väntar med att flytta ihop tills efter bröllopet, men då är det trots allt ett val man gör, och något man är beredd att ta.
    Lycka till Rydén!

  • Anauro­ra
    Äldre 20 Sep 11:00
    #0

    Miranda (hej!), Nano och Ejla: Ja, bra talat!

    Det vi skulle behöva här är inlägg från någon som väntade med att flytta ihop innan bröllopet och nu har varit gift i några år. Någon? Det är ju i och för sig ont om gifta människor här så det kanske är för mycket begärt. Men det skulle lägga till en dimension till debatten i alla fall.

  • aco
    Äldre 20 Sep 11:11
    #0

    Drar mig till minnes ett avsnitt när jag läste Organisationspsykologi (och vad är ett förhallande om inte lust det ?!
    Det handlade om de olika "Fönster", (möjligen hette det "Johari´s fönster"?) av ens person.
    1. Det , av mig, som är synligt för mig själv och för andra.
    2. Det som jag vet om mig själv, men som andra inte vet/ser.
    3. Det som andra vet/ser, men som jag själv inte är medveten om.
    4. Det som är dolt för bade mig själv och andra.

    Alla människor har samtliga dessa fyra fönster. Däremot varierar det hur medveten man är om de olika delarna. Dvs hur mycket jag egentligen vet om mig själv, hur mycket av det jag döljer för andra och hur mycket andra ser och upplever som jag själv inte upplever.
    Beteenden/uppfattningar kan även "byta" fönster när man själv, eller nagon annan plötsligt blir medveten eller inser en ny sida eller ett nytt beteende.

    Detta skulle i sa fall innebära att vi alltid har nya upptäkter att göra hos saväl oss själva som den andra, ju mer vi utforskar fönstren. Sa naturligtvis (eller förhoppningsvis?!) fortsätter detta utvecklas hela livet, men en mycket stor del av de dolda fönstren klarnar när man flyttar ihop, när man far barn eller pa annat sätt förändrar förhallandet.

    Naturligtvis kommer du upptäcka att din partner "förändrar sig" under tidens gang, ju mer du far se av hans olika fönster. Men även du kommer "förändra dig" när du lär käna dig själv bättre och din partner ser olika sidor som du själv ev inte är medveten om....

    Nog om det!

    Lycka till ialla fall!!!
    Själv hade jag dock, som tidigare sagts, INTE gift mig med nagon som jag inte ens hade bott ihop med......

  • nano
    Äldre 20 Sep 11:15
    #0

    Och då jag skrev Lycka till Rydén menade jag givetvis Lycka till Bride M. :D
    Snurrigt värre..

  • Bride M
    Äldre 20 Sep 22:26
    #0

    Har inte varit inloggad på ett tag....OOOPS vad många inlägg! ett häftigt debatt;)

    Jag kunde nästan föreställa mig dessa reaktioner eftersom många ofta påpekar att man SKA bo ihop och alla uttalanden jag tidgare har fått om "gud är inte du rädd för alla svårigheter som det innebär.... och du köper liksom grisen i säcken....." osv.

    men roligt är det också att läsa inlägg som Rydéns, Anaurora, nano, Miranda....:)

    Jag förstår inte när folk säger."att ni vågar chansa"....jag håller med anaurora om att man lika gärna kan säga" ja då är det väl bäst att vi skaffar barn- så vi lär och känna varandra på det planet också!"

    Jag tänker gifta mig och ta det ansvar om att kämpa i nöd och lust både motgång och medgång, ja, jag vet att man upptäcker nog andra sidor men jag har fallit för en person och för hans unika karaktär och egenskaper och de ändras ju inte när vi flyttar ihop...och låt oss säga att vi var sambos nu, och om det skulle komma fram en och annan irriterande sida SKULLE JAG INTE GE UPP FÖR DET! och jag vet att han känner likadant, att det får man ta och lösa samt kompromissa!
    Vi väntar inte av religiösa skäl utan mer pågrund omständigheterna och att vi båda har haft den bilden att vi flyttar ihop i samband med äktenskap,-det traditionella. Men i dagen samhälle är man nog udda om man är traditionell ;)!

  • Bride M
    Äldre 20 Sep 22:30
    #0

    Jag har nu läst tidigare inlägg från
    eja och Ejla! Bra talat!!!!:)

  • Bride M
    Äldre 20 Sep 22:34
    #0

    Hej Rydén , jag läste i ett annat forum att ni ska gifta er sommaren 2006....det ska vi me!!!
    Då flyttar vi väl ihop samtidigt...he he;)
    LYCKTA TILL!

  • Bride M
    Äldre 20 Sep 22:34
    #0

    skrev fel menar lycka till:)

  • carro0­3
    Äldre 21 Sep 18:12
    #0

    Vad roligt! Fler som väntar med att flytta ihop till den stora dagen! Här är ännu en nämligen!

  • Signat­ur
    Äldre 21 Sep 18:19
    #0

    Jag vill bara säga att jag tycker det är lite lustigt att det blev en sådan debatt. TS frågade om det fanns fler som hon, hon bad inte om en debatt för eller emot. Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet!

  • Eleano­r
    Äldre 21 Sep 18:53
    #0

    Ja, vi flyttade ihop i samband med bröllopet. Det har funkat superbra! Vi tyckte det var bra att livet inte bara fortsatte som vanligt efter bröllopet, utan att det verkligen var början på ett nytt liv. Kan inte komma på något negativt med det. Inga otrevliga överraskningar

    Min man är samma underbara person nu som jag visste att han var innan bröllopet, så någon chansning var det knappast! Nya sidor hos honom ser jag hela tiden eftersom livet innehåller motgångar, sorg, glädje och överraskningar som man inte kan veta innan hur den andre kommer att reagera på. Hur länge man än bor ihop innan man gifter sig kan man nog aldrig bli helt förberedd på hur det är att spendera ett helt liv tillsammans. Kanske om man gifter sig när man är 97 typ.

  • Äldre 31 Aug 14:56
    #50

    Ett långskott:


    Är det någon av er som har väntat med att flytta ihop, eller som vill vänta med att flytta ihop, som kan tänkas ställa upp i ett reportage? Jag skriver om att det fortfarande är rätt vanligt att man väntar med samboskapet tills efter bröllopet och skulle vilja komma i kontakt med någon som kan berätta mer om det.


    Mejla mig gärna på sofia.borjesson@aller.com 


    Tack för uppmärksamheten!

Svar på tråden Flera som väntar med att flytta ihop?