• Lion

Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)

Jag håller på och sparar mitt hår...min dröm har alltid varit att ha håret till midjan...har bra kvalitet på håret, tjockt rakt, så jag tror jag skulle lyckas...men hittills har det alltid slutat med att jag klippt av håret en decimeter då jag tröttnat på att låta det växa för jag tycker det bara blir så slitet efter ett tag...men det vanligaste problemet är nog att jag (el ja, frisören!) alltid lyckas klippa bort det som har växt ut då jag ska gå o topp-klippa det!! så det händer liksom ingenting och det tar bara längre och längre tid att få det så långt som jag vill. Men sedan i somras så har jag bestämt mig, att nu ska jag lyckas o jag har nu håret ett par centimeter nedanför bysten. Jag sköter om det så bra jag kan, med salongsprodukter och inpackning 1 gg/v...toppklippte det bara 1 cm (max!! sa jag =)) efter 3 mån så nu tror jag att jag är på god väg! Jag längtar till att slippa vara avundsjuk på alla med det håret som JAG också vill ha!
    Så ni som redan har riktigt långt hår - hur lyckades ni? Hur lång tid tog det? jag har väl räknat med att få spara minst ett år till, men det SKA jag lyckas med!
    Vill gärna ha tips med på vad för produkter ni använt/använder och annat som kan va bra att veta!
    TACK på förhand

• Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)
  • Lion

Hej, först kan jag inte förstå april04 som säger sig aldrig ha klippt sig i hela sitt liv!!??? kan inte föreställa mig hur mitt hår skulle se ut i så fall! och om jag inte skulle klippa mig på 20 år (eller ännu längre) så borde väl håret ha gått av eller isf varit "flera meter" långt?? låter mkt skumt iaf =)

Tycker synd om dig GiftAnna som var tvungen att klippa av en hel decimeter av ditt långa hår!! skulle ALDRIG tillåta det, men som du beskriver det så skulle du nog skött det lite bättre innan det hunnit bli så slitet. Jag blev trött på att spara håret förra året o klippte av en bra bit men jag ångrar det nu för den längden hade jag behövt ha kvar i mitt (åter igen!!) sparande!

Sen blir jag osäker när jag först läser (på ett annat ställe här på BT) att man helst ska tvätta håret på kvällen, fläta det o sen låta det självtorka över natten för att slippa kamma det när det är blött (tyckte jag verkade va en jättebra idé) men nu säger någon (Fenomena) att det kan va slitsamt för håret att sova med i blött tillstånd? Så vad ska man tro på? kanske får fråga min frisör. Jag undviker helst att kamma mitt hår när det är blött, men det kan jag främst göra på helgen då jag är ledig o inte ska ut på ett tag. Men jag tvättar oftast håret på kvällen eftersom jag tränar 3-4 ggr/v. Så då tänkte jag att det bästa vore för mig att låta håret torka över natten?

Vill även passa på att rekommendera Head & Shoulders schampona (ex Hydrating) som är det bästa schampot jag prövat då jag även lätt kan få eksem i hårbotten, så starka salongsschampon har inte funkat riktigt.

Fortsätt gärna diskutera, är jätteintressant tycker jag :)

• Hedblomma

Lyllos alla er som har så långt hår... jag har sparat mitt i TRE år, och ändå har det bara växt nån decimeter. Det blir slitet jättesnabbt, men jag försöker alltid undvika att klippa för mycket. Det är väldigt fint och tjockt i kvaliteten, men nu verkar det nästan som om det har slutat växa... Fast en grej som är bra är att jag inte får någon ful utväxt så fort. Gjorde slingor för en och en halv månad sen, och det är knappt nån skillnad än!

• Hedblomma

Lyllos alla er som har så långt hår... jag har sparat mitt i TRE år, och ändå har det bara växt nån decimeter. Det blir slitet jättesnabbt, men jag försöker alltid undvika att klippa för mycket. Det är väldigt fint och tjockt i kvaliteten, men nu verkar det nästan som om det har slutat växa... Fast en grej som är bra är att jag inte får någon ful utväxt så fort. Gjorde slingor för en och en halv månad sen, och det är knappt nån skillnad än!

• ellli

Gift Anna

Tyvärr kommer det ta ett år eller längre tills ditt hår har växt ut, beroende på hur ofta du toppar det. Som sagts här innan så väser inte hår mer än ca 1 cm per månad.

• AstaC

MITT hår växer mer än en centimeter per månad. Frissan brukar säga att det växer som ogräs. Det var därför jag länge hade det långt för det blev så jobbigt att klippa det. Men jag gillar egentligen inte att ha långt hår. Är lite som någon annan här skrev. Tycker det bara hänger. Jag får ha det i lite halvlångt. Kort frisyr funkar inte för så ofta har jag inte råd att klippa det. Orättvist. Jag som inte vill ha långt har snabbväxande hår och vissa som vill ha långt har långsamväxande hår.

• Fenomena

Lion
    Blött hår är skört hår, så jag är tämligen säker på att håret slits av att sova med blött hår. Jag har tom hört om folk som rekommenderar örngott av silke, för att bomullsörngot sliter mer på håret(även när det är torrt).

När mitt hår får torka under natten får jag stora fina lockar, men jag försöker ändå låta bli. :/ Som sagt: min filosofi är att vara rädd om håret istället för att förgäves försöka laga det med dyra produkter.

Börjar också tröttna på att mitt långa hår bara hänger. Jag vill klippa upp det och skaffa lång snedlugg. Jag ska dock vänta till i höst, efter vårt bröllop (här på BT vågar jag skriva så utan att bli klassad som bridezilla

• MayaPiraya

Fenomena: fast å andra sidan så kan det ju inte vara så bra att tvätta det på morgonen heller, för då måste man ju kamma det för att få en någolunda snygg frisyr, eller föna det för att få det torrt...
    Så det är väl mest en fråga om vilket som är värst...

Jag kör iaf stenhårt med fläta på natten ;)

• Cassiopeija

Jag fick tipset att fläta håret på kvällen av en frisör.

För mig har det funkat bra (tillsammans med balsam och inpackningar och allmän försiktighet med håret). En stor fördel är att man inte behöver borsta håret så mycket på morgonen eftersom det inte blir trassligt och borstningarna sliter ju annars en hel del...

• ellli

Om man vill fläta det på natten kan man ta i ett "leave-in" balsam eller inpackning, så lägger det sig som en skyddande hinna utanpå och då är det inte lika stor riak att håret nöts.

• Jema

Hur kan man strunta i att tvätta håret varje dag?! :-O
    Det blir ju rejält smutsigt och fett, spceillt med tanke på alla avgaser, svett, damm mm som flyger i luften varje dag.
    Nä, usch!

Jema

Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)