• Lion

Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)

Jag håller på och sparar mitt hår...min dröm har alltid varit att ha håret till midjan...har bra kvalitet på håret, tjockt rakt, så jag tror jag skulle lyckas...men hittills har det alltid slutat med att jag klippt av håret en decimeter då jag tröttnat på att låta det växa för jag tycker det bara blir så slitet efter ett tag...men det vanligaste problemet är nog att jag (el ja, frisören!) alltid lyckas klippa bort det som har växt ut då jag ska gå o topp-klippa det!! så det händer liksom ingenting och det tar bara längre och längre tid att få det så långt som jag vill. Men sedan i somras så har jag bestämt mig, att nu ska jag lyckas o jag har nu håret ett par centimeter nedanför bysten. Jag sköter om det så bra jag kan, med salongsprodukter och inpackning 1 gg/v...toppklippte det bara 1 cm (max!! sa jag =)) efter 3 mån så nu tror jag att jag är på god väg! Jag längtar till att slippa vara avundsjuk på alla med det håret som JAG också vill ha!
    Så ni som redan har riktigt långt hår - hur lyckades ni? Hur lång tid tog det? jag har väl räknat med att få spara minst ett år till, men det SKA jag lyckas med!
    Vill gärna ha tips med på vad för produkter ni använt/använder och annat som kan va bra att veta!
    TACK på förhand

• Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)
  • sommaren -05

Det bästa är nog att "greja" med håret så lite som möjligt. Försök att låta håret vara ifred ett tag, färga/ slinga inte på ett tag. Försök också att låta håret självtorka.
    Håret växer ju ca 1 cm i månaden och tar du bara hand om det genom ovanstående + bra produkter (Redkens är suveräna, kosta vad det vill) med en inpackning i veckan, så ska du nog se att du får resultat. Redkens Extreme skulle jag rekommendera, för skadat/slitet hår. Deras Deep fuel inpackning fixar det mesta. Jag försöker sköta mitt hår på det här sättet och klipper mig ca var tionde vecka. Då klipper frisören bara bort de yttersta topparna. På det sättet kan håret växa sig längre ganska snabbt Lycka till!

• Trollsanna

Jag har sparat mitt hår och klippt av det. Jag har färgat, blonderat och ja allt möjligt. När jag blonderade håret för 3års sedan blev det så skadat på vissa ställen så det gick av och blev som svinto. Det blev för mycket kemikalier.
    Efter den händelsen klippte jag mig kort och har sedan sparat och åter sparat. Vårdar håret så gott jag kan. Försöker undvika hårfön och platttång fast visst händer det att jag använder det någon gång.

Var och klippte mig för 3 veckor sedan. Kapade av 15cm ändå är håret nedanför skuldrorna. Nu först tycker min frisör att jag har ett fint vackert fylligt hår. Så det tog tid med att få bort alllt skadat hår. Ca 3 år får jag det till.

Använder numera Matrix essentials schampoo och balsamet simply silk (samma märke och som även skyddar mot fönar och locktänger). Kanonbra produkter som finns hos frissan. Dom är lite dyra men räcker länge. Helt klart värt det.

Var rädda om ert hår.

• MayaPiraya

Lion: silikonspray finns hos dom flesta frisörer att köpa, det är ganska dyrt 150-250:-, men det varar länge och är väl värt dom pengarna!!

• Valentine

Et SUPERT tips: Min frisör solgte meg en burk med "H Hår-panoten"- Näring för hår, hud och naglar. Den funker på meg! Har användt den i 1,5 måned nå, og håret har aldri vokst fortere.

• Jema

Jag håller med Stinas om att vissa verkar tycka att bara för håret är långt så är det fint.
    Nej, det ska vara fint och välskött, men det kan det även vara om man tvättar håret varje dag + fönar det.

Jema

• Electric Lady

Det är inte bra för håret att tvätta det varje dag.

Det var någon tidigare som nämnde skräpmat. Skräpmat tror jag inte gör något, däremot om man bantar på fel sätt eller är vegetarian eller av någon annan anledning inte får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, då påverkar det håret negativt. Kalcium måste man ha!

• Jema

Electric Lady
    Kanske inte för ditt hår, men för mitt är det jättebra och jag har gjort det i alla år (23 år).

Jema

• Electric Lady

Då är du ett enastående undantag, och borde inte råda andra att göra som du eftersom det är jättedåligt för nästan alla andra.

• cgl

Varför skulle det va jättedåligt att tvätta håret varje dag?

• Rapunzel

cgl!
    Eftersom det sliter på håret, och kan torka ut det. De naturliga fetterna är således bra för håret. Och själv tycker jag inte att håret ser så fett ut bara för att man inte tvättar det på ett par dagar.

Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)