• Lion

Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)

Jag håller på och sparar mitt hår...min dröm har alltid varit att ha håret till midjan...har bra kvalitet på håret, tjockt rakt, så jag tror jag skulle lyckas...men hittills har det alltid slutat med att jag klippt av håret en decimeter då jag tröttnat på att låta det växa för jag tycker det bara blir så slitet efter ett tag...men det vanligaste problemet är nog att jag (el ja, frisören!) alltid lyckas klippa bort det som har växt ut då jag ska gå o topp-klippa det!! så det händer liksom ingenting och det tar bara längre och längre tid att få det så långt som jag vill. Men sedan i somras så har jag bestämt mig, att nu ska jag lyckas o jag har nu håret ett par centimeter nedanför bysten. Jag sköter om det så bra jag kan, med salongsprodukter och inpackning 1 gg/v...toppklippte det bara 1 cm (max!! sa jag =)) efter 3 mån så nu tror jag att jag är på god väg! Jag längtar till att slippa vara avundsjuk på alla med det håret som JAG också vill ha!
    Så ni som redan har riktigt långt hår - hur lyckades ni? Hur lång tid tog det? jag har väl räknat med att få spara minst ett år till, men det SKA jag lyckas med!
    Vill gärna ha tips med på vad för produkter ni använt/använder och annat som kan va bra att veta!
    TACK på förhand

• Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)
  • Krich

Tuvstarr

Perfekt nick med ett sånt hår!
    Det är verkligen inte ofta man ser naturligt blonda med så lång hår, förstår att det väcker uppmärksamhet.
    //K

• 2.7.2005

Min växer väldigt snabbt.
    Till midjan blir det på ett år.

• Electric Lady

Hmm, jag tycker ofta men ser mörkblonda med riktigt långt hår... men vanligast är de på svart hår, på tjejer som kommer från medelhavsområdet och arabländerna, enligt mina observationer.

• Gift ia

Tvärtom mot vad alla frisörer säger (toppa håret ofta) så får jag faktiskt bara ut längden genom att INTE klippa eller toppa håret särskilt ofta,utan gör det kanske 2 ggr/år. Tvättar i övrigt håret max var tredje dag, låter det självtorka och använder oftast inga produkter i det mer än BRA schampoo & balsam (köpta på salong; dyra men dryga). En inpackning då och då är bra också. Jag är blond och får lätt ner håret till midjan, men det tar ju några år.
    Lycka till med hårodlingen- själv vill jag alltid ha en gullig page så fort jag äntligen fått det där långa håret

• LatinoGirl

Åh, fy vad avundsjuk jag blir på Tuvstarr . Jag vill oxå ha hår som räcker nedanför baken och dessutom växer snabbt. Men om jag drar lite i mitt hår så räcker det i alla fall en liten bit ner på baken .

Men nu till frågorna. För mig har det tagit några år att spara ut håret. Jag har äter skräpmat, färgar håret (för att dölja gråa hårstrån som attackerar mig), använder inte salongsprodukter, tvättar håret ofta mm. Dvs jag gör det mesta motsatt mot vad man bör göra. Det viktigaste för min del är att inte använda hårfön. Men jag, eller rättare sagt min sambo, brukar klippa mina hårtoppar var sjätte vecka. Jag skulle tro att om man behandlar sitt hår på samma sätt som jag gör, så är nog regelbundna toppklippningar nödvändigt.

Jag tror att du kan få långt hår, enligt din beskrivning av ditt hår. Jag förstår det där med att håret kan kännas slitet, och oj vad man slant med saxen och vips så försvann hälften av håret. Det är viktigt att kunna acceptera att topparna faktiskt får vara lite slitna. Känns det riktigt illa så kan man snurra en viss del av håret åt gången och klippa av topparna som sticker ut. Fast är man riktigt kräsen så kan man klippa av kluvna hårtoppar var för sig. Även om man klipper topparna så får man inte bort allt slitet hår. Vi tappar hårstrån varje dag och därmed så växer även håret ut i ojämn takt. Jag har också hört talats om att om man vill få håret att växa snabbare så ska man massera hårbotten. Detta ska tydligen stimulera hårrötterna.

• Cecilia J

Jag föll också för frestelsen med långt hår och började spara, men jag har samtidigt väldigt uppklippt hår så allt är inte långt. Men nu när det är längre än vad jag haft på flera år (ändå mycket mycket kortare än de flesta här) så vet jag liksom inte vad jag ska göra med det. Tofs och hängande känns inte så skoj, är ju van vid "frisyrer"...
    Ska klippa mig nästa vecka, funderar fortfarande på om jag ska klippa av det eller inte. Vad gör ni med ert långa hår för att det ska bli "roligare"?

• Tuvstarr

Cecilia J:

Fast att jag har så långt hår så kan jag också tänka ibland att dem med kortare frisyrer får en mer "tydlig" frisyr. Å andra sidan säger mina korthåriga/normallånghåriga vänner att jag har ju alla förutsättningar till att fixa till alla möjliga häftiga frisyrer med min långa hårman. Och det är väl sant kanske... om man har tid och ork

Jag har oftast mitt hår utsläppt när jag är "fin", iband lockar jag till det lite (det tar tid!). Brukar lyfta sidohåret och få upp det i en tofs så att håret blir lite högre mitt på huvudet. Det brukar se väldigt fint ut. En lång fläta på ryggen har jag ofta när jag är slapp, eller två flätor. Diadem brukar jag också använda, att dra undan allt hår som vill hänga fram så att man samlar allt på ryggen.

Ja... det är väl ungefär vad jag gör med mitt hår. Ett vackert långt hår är ju ofta väldigt tjusigt att framhäva precis som det är - alltså utsläppt. Det är ju när jag har mitt hår så som folk hajjar till för hur extremt långt hår jag har. Det är ju aldrig snyggt med ett "trasigt" långt hår, om mitt hår skulle se ut så skulle jag omedelbart klippa mig. Men nu tänker jag fortsätta vårda mitt hår, det är en så stor del av mig själv - det förstärks nog ytterligare av att jag är liten och späd i min kroppsbyggnad.

• Rapunzel

Tyvärr är jag ganska dålig (eller slö, vad ni vill ) på det där med frisyrer. Jag brukar oftast ha hästsvans eller en eller två flätor. Utsläppt har jag ganska sällan, eftersom det blir lite jobbigt (tycker jag), när allt hår blåser omkring. Annars är det snyggt med fina flätade knutar, som man kan göra själv, med hårnålar och snoddar.

• Jema

Jag har midjelångt blont hår och har haft det i några år nu.
    Jag tvättar håret VARJE dag med vanligt schampoo och efter det fönar jag håret.
    Senast igår fick jag en komplimang av en kund som sa: -Vi stod precis och pratade om dig och hur vackert hår du har

Så det där med att gå runt med flottigt hår några dagar i veckan är inget som faller mig i smaken.

Jema

• Stinas

Verkligen viktigt som flera av er med långt hår skriver här. Att ta hand om håret. Ett riktigt slitet långt hår är otroligt äckligt tycker jag. En del människor verkar tycka att bara det är långt så är det fint. Det tycker INTE jag. Det måste också vara friskt och välskött.

Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)