• Lion

Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)

Jag håller på och sparar mitt hår...min dröm har alltid varit att ha håret till midjan...har bra kvalitet på håret, tjockt rakt, så jag tror jag skulle lyckas...men hittills har det alltid slutat med att jag klippt av håret en decimeter då jag tröttnat på att låta det växa för jag tycker det bara blir så slitet efter ett tag...men det vanligaste problemet är nog att jag (el ja, frisören!) alltid lyckas klippa bort det som har växt ut då jag ska gå o topp-klippa det!! så det händer liksom ingenting och det tar bara längre och längre tid att få det så långt som jag vill. Men sedan i somras så har jag bestämt mig, att nu ska jag lyckas o jag har nu håret ett par centimeter nedanför bysten. Jag sköter om det så bra jag kan, med salongsprodukter och inpackning 1 gg/v...toppklippte det bara 1 cm (max!! sa jag =)) efter 3 mån så nu tror jag att jag är på god väg! Jag längtar till att slippa vara avundsjuk på alla med det håret som JAG också vill ha!
    Så ni som redan har riktigt långt hår - hur lyckades ni? Hur lång tid tog det? jag har väl räknat med att få spara minst ett år till, men det SKA jag lyckas med!
    Vill gärna ha tips med på vad för produkter ni använt/använder och annat som kan va bra att veta!
    TACK på förhand

• Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)
  • AstaC

Allting beror på vad man har för hår. Låter jag bli att tvätta mitt hår på två dagar så ser det inte bara fett ut utan är det också. Superfett! När jag är ledig brukar jag ibland försöka låta bli att tvätta håret under ett antal dagar eftersom alla alltid säger att det är så himla bra. Men jag står sällan ut, när håret är fett och stripigt känner man sig skitig överallt. Så har man problem med riktigt fett hår så kan man mycket väl tvätta det varje dag utan att torka ut det. Och tränar man dessutom så måste man. Vissa säger "skölj av håret istället för att tvätta det". Dessa personer har INTE fett hår. Det finns ingen medicin som passar alla. Så även med hår.

• aneleh

Anledningen till att ditt hår är fett om du inte tvättar det varje dag är att du vant håret med det. Det är riktigt att det inte är särskilt bra att tvätta det varje dag, håret gillar det inte och jobbar på som sjutton för att få den naturliga fettbalansen. Försök att hålla ut ett tag med att tvätta håret varannan dag till att börja med (jag vet, det är jobbigt och man känner sig ofräsch). När håret vant sig med det kan man börja tvätta det var tredje dag, det är faktiskt tillräckligt. Lycka till!

• AstaC

aneleh - jag har gjort prexis det där. Det funkar inte på mitt hår. Min frissa håller med mig där. Så det finns inte en medicin för alla. Mitt hår blev superfett efter jag klippte det en gång. Jag hade just sånt långt hår som trådstartaren vill ha, men blev saligt trött på det och klippte av allt på en gång. Sedan dess har jag superfett hår. Och det hjälper inte att låta bli att tvätta det. Som sagt jag har diskuterat detta mycket med min frissa och efter att ha försökt alla tricks och tips som hon kunde komma på är det bara att konstatera att vissa människor HAR fett hår.

• Fenomena

Det finns ytterligare en anledning till att man inte ska tvätta håret för ofta: blött hår är skört. När håret är blött sliter borstning odyl mycket mer än vanligt. Jag skulle tro att även sömn med blött hår sliter.

Jag har hår som är några cm nedanför behå-bandet. Längre än så vill det inte bli utan att se slitet ut. Det tog ca två år att spara ut från axellängd, med toppning ett par tre ggr per år.

Såhär sköter jag mitt hår:
    Tvättar varannan dag, alltid balsam eller inpackning. Avslutar ofta med att skölja med kallt vatten.

Håret får alltid självtorka, undviker att kamma eller borsta när det är blött.

Klippa topparna regelbundet. Framhåret (som blir mest slitet) brukar jag snurra och klippa bort de toppar som sticker ut.

Tona håret istället för att färga. Äter vitamin/mineral-tillskott. Inte ha det uppsatt på samma sätt varje dag, hårsnodd eller hårspänne sliter.

Eftersom håret består av döda celler går det inte att reparera med olika produkter. Det enda man kan göra att få håret att framstå som friskare och mer lättskött. Därför är min strategi att se till att håret inte blir alltför slitet till att börja med.

• ellli

Till alla ni som inte tvättar håret så ofta

Tycker inte ni att håret "suger" i sig lukt och os? Jag blir galen, för efter varje gång jag lagar mat så stinker mitt hår stek-os eller vad man ska kalla det. Det är så tråkigt när man bara tvättar håret 2 ggr per vecka, för man vill ju inte gå runt och lukta som en vandrande ugn.. HAr ni några tips mot det??

• Electric Lady

Skölj håret.

Det kan man göra oftare.

Avsluta alltid med kallt vatten.

• april04

Hejsan!
    Jag har aldrig klippt mig i hela mitt liv! Mitt hår räcker en liten bit nedanför rumpan

Jag håller med aneleh, vänjer man håret till att bli tvättat ofta så måste man göra det. Själv tvättar jag håret 1-2 gång/vecka och mitt hår är inte fett och inte plågas jag av mat-os-lukt heller!

Jag tycker Electric Lady´s råd var alldeles förträffliga. Fast jag förstår inte vad du menade med att de flesta inte kan få längre hår än till axlarna? Det stämmer verkligen inte in på de i min omgivning.

Jag har hört att det ska vara väldigt bra att smörja in håret i olivolja, gå med det en dag/sova en natt och sen tvätta ur det. Fast det tyckte jag var HEMSKT...!

• Electric Lady

Jag menar inte till axlarna utan vad man brukar kalla axellångt, dvs upp till ca 10 cm ner på ryggen.

• Bonnie

Jag håller med E L. Jag har sparat ut mitt hår i 4 år och bara klippt toppar regelbundet, men inte blir det längre än 15 cm ner på ryggen! Jag har alltid velat ha långt hår, men det funkar visst inte på mig.
    Jag har även väldigt fett hår och märker att det blir torrare när jag gör slingor i det, eftersom håret är så fett så tar det inte skada av slingor.
    Och nu på sistone har jag börjat använda sunsilk schampoo o balsam för fett hår och tycker att det är jättebra!

• Gift Anna

Hejsan!

Jag sällar mig ochså till skaran som vill ha midjelångt hår, hade nästan det fram tills i fredags då jag var hos frissan för att bleka lite slingor, men hon tyckte håret vart så slitet(vilket det ochså var)att hon tog en decimeter av toppparna.

För 1,5 månad sedan var jag på Panache (stor skönhetssalongskedja här i Göteborg) och toppade håret ,men hon tog inget och dessutom klippte hon ojämnt ,inte så att det syntes jättetydligt,men så tydligt att frissan jag var hos i fredags såg det och blev nästan förfärad.
    Går ALDRIG till Panache igen, och jag vill varna alla för att gå dit och klippa sig, de är fruktansvärt inkompetenta och verkar vara så amatörmässiga.

Nu undrar jag eftersom hon tog 1 dm, hur lång tid tar det innan det växer ut? hon var iofs tvungen med tanke på att det vart slitet.

Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)