• Lion

Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)

Jag håller på och sparar mitt hår...min dröm har alltid varit att ha håret till midjan...har bra kvalitet på håret, tjockt rakt, så jag tror jag skulle lyckas...men hittills har det alltid slutat med att jag klippt av håret en decimeter då jag tröttnat på att låta det växa för jag tycker det bara blir så slitet efter ett tag...men det vanligaste problemet är nog att jag (el ja, frisören!) alltid lyckas klippa bort det som har växt ut då jag ska gå o topp-klippa det!! så det händer liksom ingenting och det tar bara längre och längre tid att få det så långt som jag vill. Men sedan i somras så har jag bestämt mig, att nu ska jag lyckas o jag har nu håret ett par centimeter nedanför bysten. Jag sköter om det så bra jag kan, med salongsprodukter och inpackning 1 gg/v...toppklippte det bara 1 cm (max!! sa jag =)) efter 3 mån så nu tror jag att jag är på god väg! Jag längtar till att slippa vara avundsjuk på alla med det håret som JAG också vill ha!
    Så ni som redan har riktigt långt hår - hur lyckades ni? Hur lång tid tog det? jag har väl räknat med att få spara minst ett år till, men det SKA jag lyckas med!
    Vill gärna ha tips med på vad för produkter ni använt/använder och annat som kan va bra att veta!
    TACK på förhand

• Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)
  • Dea

Åh, jag får aldrig så långt hår som du.
    Det slits av och håller sig på samma längd.
    Vill ha midjelångt, men dit är det en bit.
    Följer gärna tipsen i den här tråden.

• Rapunzel

Hej Lion!
    Jag har nästan midjelångt hår (tjockt och rakt, precis som du!). Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog att växa ut, ett och ett halvt till ett par år från axellångt, tror jag. Ett tips för att håret inte ska bli så slitet är att inte tvätta det för ofta. Själv tvättar jag det ett par, tre gånger i veckan ungefär, plus att jag alltid använder balsam. Inga speciella produkter, dock. För mig har det funkat ändå

Lycka till!

• Krich

Kanske kan vara en tröst för de som inte lyckas att de flesta hår har en maxlängd oavsett hur bra man sköter det. Har göra med generna. Generellt blir blonda hår aldrig lika långa som mörka och svarta. Troligtvis blir belastningen för stor på hårsäcken. Sen finns det ju undantag givetvis!! Kraftigare bruna och svarta hår växer till ung. 90cm innan det tar stopp blonda blir sällan mycket längre än 60cm.

Tråkigt eller hur!? Jag som har giraffnacke har gett upp om att någonsin få det nedanför skuldrorna.

//K

• Electric Lady

De allra flesta människor kan inte få längre hår än ungefär axellångt.

Det finns inget du kan göra förutom möjligen att äta rätt för att få håret att växa snabbare. Hår växer normalt ca 1 cm i månaden, dvs 12 cm på ett år. Men sen slits det också.

Vill man att det ska slitas mindre så ska man undvika att borsta det så mycket, använda snoddar, hårtork etc.

Jag hade jättelångt hår tills jag klippte beatlesfrilla för snart 6 år sen. Men nu är det tuttlångt igen.

• T.B.

Har nästan ner till midjan och gör inget speciellt med det. Salongsschampo och balsam, tvättar det 2-3 ggr i veckan och använder inga produkter i håret. Har klippt det lite varje halvår. Har tagit ca 2 år från axellångt.
    Tror i och för sig att det beror mer på anlag än något annat som tidigare sagt.
    Lycka till!

• MayaPiraya

Jag har haft långt (till svanken) i evigheter!
    Det tog nog ett par tre år innan det blev så långt. Men nu verkar det ha avstannat för dom senaste 5 åren har det varit samma längd :\
    Jag gör väl inget speciellt för att få det att växa fortare, men för att vårda det (det ser tyvärr ganska slitet ut fort) så har jag inpackning 1ggr / vecka, försöker att tvätta max varannan dag (är det helg eller så, så försöker jag det låta gå ännu längre även om man känner sig flottig o äcklig i håret). Sedan använder jag siliconspray för att få reda på alla "punghår" (håren som har gått av o sticker ut här i var :p) för att få ett slätt intryck på det hela. Dessutom så är det MYCKET enklare att kamma det då.
    En annan sak är att inte kamma när det är blött, jag brukar tvätta det på kvällen, "headbanga" ut håret så att det delar sig o sedan fläta en lös fläta. På morgonen är det ganska torrt o jag kan kamma det utan problem.

Hoppas det är ngt som hjälper ;)

• Lion

Tack för alla inlägg hittills (hoppas gärna på fler :) )
    Vad är det för silikonspray du använder MayaPiraya?
    Vill även rekommendera hårtoppsserum från ex Björn Axén eller Wella SP, som ska skydda topparna. Axén's luktar jättegott med, som alla deras andra produkter, har ett gäng! :)

• ellli

Det kan faktiskt straffa sig att inte klippa håret så ofta. I början slits håret på utsidan (dvs hårstrået delar sig, jag ni vet säkert!) men därefter sker slitningen på insidan så att säga. Om man då klipper hårstrået kommer det se lika slitet ut efter klippningen, eftersom den slitning som skett på insidan då blir synlig. En liten varning alltså.

Annars gäller det nog att hålla sig borta från allt som kan skada håret dvs, *hårfönar, platttänger och andra värmeverktyg
    *färgningar och blonderingar
    *solen (ha hatt/sjal om håret)
    *tvätta inte det så ofta
    *reda inte ut håret när det är blött, vänta tills det nästan är torrt och ha i ett balsamspray innan
    *använd en hårborste i naturmaterial (svinborst) och inte en i metall
    *ha inte håret uppsatt på samma sätt varje dag, då kommer det slitas just där tofsen (eller vad det nu är) sitter
    *använd inpackningar med t ex protein, som ger en skyddande yta runt strået

Man kan också äta kosttillskott med B-vitamin bl a, det ska ge hårstråna som växer ut bättre kvalité

• Jennifer E

Har haft långt hår hela mitt liv, aldrig till midjan dock men allt från axlar till en bra bit nedanför brösten där det är nu. Jag har faktiskt aldrig gjort ngt särskilt. Klipper mig alldeles för sällan, har ljusa slingor och gör aldrig inpackning...

Mitt hår är nog ett snällt och glatt hår! Med en slarvig matte...

Har tunna hårstrån men väldigt många så det är rätt tjockt och det är nog en förutsättning för att det ska bli långt. Eller iaf snyggt!

Lycka till!

• Tuvstarr

Krich:

Då ingår nog jag under undantaget. Jag är blond och har grymt snabb hårväxt, just nu räcker mitt hår nedanför rumpan (längre än midjelångt). Jag har rakt hår, många hårstrån men ganska tunna. Jag får alltid reaktioner på mitt långa hår, just för att jag är blond så blir det en sådan lyster i håret.

Från axellångt till denna längd tog mig ca 2 år att spara ut, nu klipper jag topparna var tredje månad ungefär. Är noga med att använda inpackning, och jag låter så gott som alltid mitt hår lufttorka. Sällan att jag fönar det.

Ni kanske känner till Prinsessan Tuvstarr i John Bauers sagor. Har där lånat mitt smeknamn, brukar få höra att jag liknar detta lilla väsen med min långa kalufs.

Svar på tråden Hur få LÅÅNGT hår ?? (naturligt!)