• nallemaja

string eller vanliga trosor?

Vad ska ni ha under klänningen?

Själv är jag inte så jätteförtjust i tanken att ha string under men har ändå köpt det då det var det enda som fanns som matchade min torselett.

• Svar på tråden string eller vanliga trosor?
  • jalle

Jag tyckte från början att stringtrosor var jätteobehagligt. Men det var en vanesak. Använder både vanliga,string,boxer till vardags.När jag idrottar (fotboll)använder jag bara string,för att slippa dra ut trosorna mellan skinkorna hela tiden.Det är skönare att ha stringen där hela tiden,för tillslut blir man van och känner den inte längre. Medans med vanliga,dom får man springa och dra ut mellan skinkorna hela tiden.Därför blir det string på bröllopsdagen så jag slipper springa in på toan stupi ett och gräva mig i arselet!*skratt*

• Lill Anna  8/7-04

Jag vill ha kläder jag trivs i på min bröllopsdag, inte kläder som är snygga.
    Därför väljer jag bort string, stumpbyxor och stor tung klänning..
    Vad spelar det för roll vad man har för underkläder?? Visst färgen kanske spelar roll, men annars?
    För min del ska iallafall ingen annat än jag själv och min älskade se mina underkläder.. Och han vill nog helst att de åker av :)
    Jag har köpt billiga och sköna underkläder för 160 kr. Varför lägga mer pengar på saker ingen ska se på?

• Elfva

slår ett slag för boxertrosor. Superskönt, osynligt under kläderna och det finns många lite sexigare varianter som säkert kan passa bra under brudklänningen. :)

• Lilla Y

Jag ska ha vita boxerstring (mina första av den modellen faktiskt) i genombruten spets med tillhörande bh. Jag skippar det där lilla alldeles extra då min sambo inte är så där överdrivet undisfixerad och jag gärna vill ha det som är snyggt, skönt och användbart. Inget ont om läckra torseletter men det kändes onödigt just nu.

I vanliga fall är det string eller hipster (boxer?) som gäller.

• Lilla Y

bits:

Då är vi två med "j-lo" rumpa som inte kan bära "valiga" trosor. Det skulle vara trevligt som omväxling till de andra sorterna...

• Znitan

Jag kör också på det som är bekvämt och koncentrerar mig på att de ska se bra ut med kläderna på... Det är ju som sagt fler som ser en så
    Jag har jagat runt länge efter en bra halterneck-bh eftersom klänningen är halterneck. Märkte att bysten hamnade bättre i klänningen när bh'n följde klänningen istället för att ha en utan band. Tyvärr fanns inga matchande trosor till denna (vita) bh, så jag köpte ett par billiga string med små blå glänsade hjärtan på Lindex. Då matchar det ju i alla fall mitt blå strumpeband som är inhadlat för dagen! Och känner jag min M2b rätt så bryr han sig inte det minsta om jag har dyra lyxiga underkläder. Han gillar mig bättre utan

• Electric Lady

Har cookie dough hört talas om något som heter lånord? Eller ska vi sluta säga dass och garderob också?

• Meddelande borttaget
  • Electric Lady

Antagligen eftersom sting betyder tråd och en sådan är en ganska viktig del av en stringtrosa.

• Meddelande borttaget
  • Electric Lady

Ja, och inte betyder Das dass på tyska, men så funkar ju lånord.

String är ju ett ord som lånats till svenskan tidigare, har du hört talas om stringhyllan t ex?

Därför kanske det ligger nära till hands. Deesutom är det lättare att uttala på svenska än thong.

• Meddelande borttaget
  • Electric Lady

Så vi ska ändra namnet på våra designklassiker också?

En tråd kanvara en tjock ståltråd - som den det syftas på i stringhyllan.

Ärligt talat, är detta vettigt?

• Kattfot

Helt OT, men ett tillägg till språkdiskussionen: Varken string eller thong passar speciellt bra i svenskan om man ska böja dem utan att skriva -trosor efter... vad heter t.ex. string i pluralis på svenska? Säg inte strings, för s:et anger inte flertal i svenska.
    Stringorna och thongarna?

Ok, nu är det ju så behändigt att man kan skriva stringtrosorna om man behöver använda bestämd form pluralis. Ville bara visa att alla lånord inte är så himla praktiska.

/Kattfotarna

• Electric Lady

Eftersom string används som förstavelse böjs det inte. Annars kan väl både stringer och och stringor fungera.

• Madikken

Nåja ..för att hålla mig till ämnet..

skall själv troligen ha string under klänningen, har det jämt i vanliga fall såd et är det jag känner mig bekväm i.

En vanlig slät behå och snygga släta stringtrosor utan massa spets och jox på. Jag är inte så mycket för spets, tycker mest det kliar.

Såg att någon tyckte string hade med åldern att göra, mend et tror jag är helt fel. Är själv förstagångsbrud på 40+ och har använt string sista 15 åren. såg oxå att en del förfasade sig över string och tycker det är skitfult..visst..vissa passar ju inte i det oh det är väl en himla tur att vi alla är olika..

ursprungsfrågan var ju dock :
    String eller vanliga trosor?

• höst05

Ang frågan om var ordet "string" kommer ifrån (har inte läst alla inlägg, sorry om ngn redan svarat)
    Thong heter även G-string på engelska... och så har väl g-et bara trillat bort på sv.
    Högintressant ämne på min ära

• Pagan

Det är en viss skillnad på en thong och en string för den som undrar:

Stringen har ett smalt snöre medan Thongtrosan är ca 1,5 cm bred "där bak" och ser mer ut som en trosa framifrån.

Oftast kallar man dem för samma namn.

• odin

Jag kommer nog att försöka hitta en fin trosa som inte är string eftersom jag inte tycker det är speciellt bekvämt eller snyggt (blir kasslervarning med snören som åker in lite överallt) med string. Min favoritmodell är lite smalare boxers som inte går ner på benen, kallas de hipsters? Tror dock inte att de passar så himla bra om man ska ha strumor, så då blir det nog "vanliga" trosor. Har aldrig upplevt att "vanliga" trosor skär in i rumpan - har man inte bara valt fel modell då, alternativt köpt för små?

Svar på tråden string eller vanliga trosor?