• Bonadea

Är det ok att ta lån för sitt bröllop?

Tänkte bara kolla med er vad ni tycker...

* Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?

* Har ni gjort det?

* Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på....

• Svar på tråden Är det ok att ta lån för sitt bröllop?
  • Marianne A

Jag tycker det är absurbt att ta lån för bröllop och annan konsumtion för den delen.

När jag läser här på Brölloppstorget vad många lägger ner enorma summor på sitt bröllop så blir jag mycket förvånad. Oavsett om man spar själv till sitt bröllop eller delvis får det betalt av någons föräldrar så förstår jag bara inte.. Vi ska gifta oss i pingst. i en kyrka långtirån där vi bor. jag skall själv sy en fin klänning jag kan ha vid andra tillfällen. Inga frisyr eller sminkkostnader. Vi har bjudit två vänner på vårt bröllop. Efter vigseln går vi först på konditori och sedan på kvällen på en mysig resturang. Inget överdåd. Dagen efter åker vi till Paris. ALLT kommer att kosta max 11 000 inklusive vistelsen i Paris. Om inget oförutsett inträffar är jag övertygad om att det blir ett oförglömligt minne

• Mrs Robert

Tänk på att det kommer en vardag efter bröllopet oxså, räkningar och andra kostnader. + att livet kan förändras drastiskt, även om jag är ute och pratar om en chans på 100, så kan någon ting inträffa som gör att ens ekonomi förändras. Och då kan det kännas bittert att gå i ev. personlig konkurs för ett bröllops skull. Nu är detta aningen överdrivet men kan mkt väl inträffa även den bäste tyvärr... Jag skulle ta ett litet lån om jag vore er, och leva mkt sparsamt ett par mån oxså + kompromissa för att minska kostnaderna. För även om man vill ha sina drömmars dag så måste man ha begrännsningar. Och det är inte säkert att ett lyxigt och flott bröllop ger det intrycket ni vill, kanske tvärtom - flådigt, överdådigt, mm. Hoppas att du kommer fram till vad du vill göra, och detta var bara vad jag skulle ha gjort.. LYCKA TILL

• mrs taylor

Nej, jag skulle inte vilja ta lån för bröllopet. Jag sparar hellre till jag har råd att gifta mig på det sätt som jag vill.

Vårt bröllop kommer att kosta ungefär 45.000 exkl. bröllopsresan och det har vi sparat ihop genom extrajobb och fått lite pengar av våra föräldrar.

• Lilla Y

Jag tycker att det är helt okej! Själv ska vi inte göra det men om jag kände att jag ska gifta mig NU och det måste vara "si och så" och att ett lån var lösningen så skulle jag ta lånet. Absolut.
    Det handlar ju om Livets Fest..! Folk tar lån för hemmabioprylar, bilar, båtar, sommarstugor - U name it.

Rannsaka dig och känn efter bara.

• nina.t

Klart man kan låna till det om man vill!
    Själv är jag dock rädd för att se allt det fina vi skulle fixa till bröllopet med lånepengar som dumt och onödigt och fel varje månad när räkningen kommer som ska betalas. Minst ett år efteråt kommer räkningarna att komma, längre vid högre lån så klart.
    Nej, jag vill inte riskera att se festligheterna som en börda, så vi ska försöka att gneta ihop till det vi vill ha i förväg.

• electra

tycker att det verkar oklokt att ta ett lån.Gift er borgeligt ewller vänta tills ni har sparat ihop pengarna.Ett lån ska ni ju betala i flera år och med ränta oxå.Är nog att STÅTA MED LÅNTA FJÄDRAR.

• Bonadea

Som jag sagt tidigare - tycker jag fortfarande att det är helt och hållet upp till var och en!! :)

• esucos

Vi ska ta lån för bröllopet. 40000:- blir ca 650kr i nånaden i 6 år.
    När vi får skatten tillbaka betalar vi av lånet med det. Så då sänker vi låne tiden med 4 år.

• Sibella

electra:
    Hur menar du "gift er borgerligt eller vänta"?

Huruvida vigseln är religiös eller borgerlig spelar väl ändå ingen roll för bröllopets kostnad? Tvärtom för vår del faktiskt, för vi måste betala vår vigsellokal och om vi hade gjort det i "vår" församling hade det varit gratis...

• lovina

Det bästa är ju om man har sparat ihop pengar. Men jag ser inget fel i att låna en mindre summa för att finansiera bröllopet!
    Vi har sparat i ca 1 år så det är ju skönt!

• Blivande fru ??

Jag reflekterade över personen som skrev att hon med säkerhet vet att de inte är skilda inom 4 år (tiden för avbetalningen av lånet). Det är ju ingen av oss här som tror sig vara skild om 4 år (då hade vi väl inte gift oss), men säker kan man ju aldrig vara. Har haft denna diskussion med kompisar fast ang att bli sambo. För mig och min sambo var det naturligt att speca vilka saker som tillhör vem när vi flyttade ihop, bara om utifall det hände något oförutsett (som att vi flyttade isär), men för många av våra kompisar så är detta fel. De anser att man inte kan gardera sig och att det vore som att säga att man inte tror på förhållandet. Jag och min sambo är mycket säkra på vårt förhållande, men det skadar väl aldrig att vara lite försiktig. Nåja, som jag skrivit tidigare är det ju upp till var och en, men jag skulle inte vilja betala för en dag av mitt liv i flera år (EFTERÅT) - lika lite som jag vill gå och betala för en semesterresa långt efter att jag varit iväg.

• Maica

Jag skulle inte vilja ta lån till bröllopet (av den enkla anledningen att jag vill ha så lite lån som möjligt) MEN jag tycker absolut inte att det är fel att göra det.

Känner man att man klarar situationen med lånet så är det väl inte värre att låna till ett bröllop än att låna till andra saker...

• Pellegnillot

* Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?
    -Ja absolut.

* Har ni gjort det?
    -Nej

• Gripen

MY GOD!

Jag visste inte att motståndet för att låna till bröllop var så stort.

Jag tyckte Brullan hade ett mycket bra inlägg. Huruvida jag lånar eller betalar av med min lön...?

Jag vill göra detta till en toppendag och jag gör det bara en gång. Vi har lånat pengar till bröllopet men det kommer vi att kunna betala tillbaka när vi säljer vår bostadsrätt.... Så har vi planerat det.

Om om vi nu skiljer oss, jamen då spelar väl inte ett lån nån roll. Det har man väl ändå tillsammans. Med den inställningen kan man ju låta bli att gifta sig alls...

• Blivande fru ??

Klart man har lånet tillsammans även vid en skilsmässa (under förutsättning att man tagit lånet gemensamt) - det enda jag menade var att det knappast är så roligt att gå och betala på ett lån för något som man inte har kvar (kanske tom sedan man börjat planera nästa bröllop) . Å andra sidan måste man ju tro på sitt förhållande för att gifta sig.

Jag tycker inte det är fel att låna till ett bröllop, men det passar inte min filosofi kring lån.

• Rosina

Jag skulle kunna tänka mig att ta lån till vårt bröllop om vi inte hinner spara ihop tillräckligt. Skulle jag ta lån för mitt bröllop skulle det bli på 10.000:- högst. Då jag inte gillar banken eller vill ha skulder att betala för det har min sambo redan olyckligvis.

Men jag ser inget fel i det.
    Man gifter sig av kärlek, vill man och kan man ta lån för det så är det ju var person som väljer det. Ingen annan kan ju säga vad som är rätt eller fel. Det väljer man bäst själv tycker jag. :)

Lycka till

• BettyBoop

Jag tycker inte att det är fel att ta lån till sitt bröllop men jag gör inte det själv. Alla får avgöra hur de vill finansiera sin dag!

• Biggan

Jag tycker det är helt OK att ta lån för att finansiera sitt bröllop. Det gjorde vi, ca 50000:-

Våra sparpengar hade vi nämligen tagit till köp av bil 1 år innan vi bestämde att vi skulle gifta oss.

Vi försöker dock att betala av det så fort som möjligt för att inte ha så mycket lån.

Svar på tråden Är det ok att ta lån för sitt bröllop?