• Bonadea

Är det ok att ta lån för sitt bröllop?

Tänkte bara kolla med er vad ni tycker...

* Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?

* Har ni gjort det?

* Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på....

• Svar på tråden Är det ok att ta lån för sitt bröllop?
  • brullan

Jag har sagt det här förr.
    Vårat bröllop bli ringet stort men det överskrider våran ekonomi rätt rejält speciellt då man har hus, bilar, tre barn osv som kostar.
    Vi får en viss del till hjälp av våra föräldrar men om inte det räcker och om våra pengar inte räcker så kommer vi att låna i banken.
    jag struntar helt och blankt i vad andra tycker, detta är ngt mellan min gubbe o mig och vi vill ha en fulländad dag samt en liten resa.
    Tänk dig noga för om du tycker det är värt det men om det känns viktigt att ha med vissa saker så ska du satsa på det.
    Man gifter sig bara en gång.

Brullan

• malte

Jag är mer försiktig. Det är inte alltid så att man bara gifter sig en gång, även om det känns så nu. Jag har inte lust att betala av på ett banklån till en bröllopsfest efter att äktenskapet kraschat. Jag lånar inte heller till konsumtion - hur kul är det att betala av mat som sedan länge är uppäten?

Jag väljer alltså att anpassa mitt bröllop efter min nuvarande matsäck. Som tur är kan jag få den typen av bröllop jag vill ha ändå men jag tror inte att jag resonerat annorlunda om jag inte kunnat få det. Det är äktenskapet som är det viktiga och att ge det en start med avbetalningar på dyra lån tycker jag är att försämra oddsen för ett lyckligt äktenskap i onödan.

Annars håller jag med Brullan - det angår ingen annan än brudparet hur bröllopet finansieras (så länge gästerna inte behöver äta stulen mat )och vuxna människor skall planera sin ekonomi precis som de själva tycker är lämpligt!

• Bonadea

Vi har också tänkt som så - man gifter sig bara en gång - vi vill ha de saker vi har kollat ut nu och det blev lite dyrare än vi tänkt oss från första början. Nu har vi dock koll på hur mkt det blir och vi tänker ta lån för att klara det ekonomiskt. Helt och hållet vårt beslut. Vi tar ej hjälp från våra familjer eller nåt sånt. Vi vill också ha en perfekt dag och vad vi anser är perfekt kostar tyvärr en del. Lite för mkt för att vi ska ha hunnit spara ihop det på kort tid. Vi vill också göra en resa som kostar 57 000 kr och det är verkligen inte nåt vi tänker ändra på för att vi inte har de pengarna just nu. Sen får folk tycka vad de vill. Det är ändå vårt beslut. Huvudsaken är att vi får den dag vi vill ha och den resan vi drömt om! :)

• Karamella

Nej- tyvärr- man gifter sig inte alltid bara en gång....
    jag gifte mig -91 och vi tog ett lån på 35.000:- och det hann betalas tillbaka långt innan vi skildes. det var inte meningen från början men hela planeringen accelererade och framför allt resan blev dyrare. men jag tyckte att det var helt OK och vi hade ingen ångest över lånet efteråt!

• mamma2

Usch jag skulle aldig kunna gå omkring och tänka så att man kanske inte bara gifter sig en gång! Då skulle jag aldrig gifta mig överhuvud taget.
    Jag tänker leva med min man resten av livet, vi älskar varandra så mycket. Om nåt händer i framtiden så får man väll ta det då!!!!!!!

Vi har inte planer på att ta lån. Har två barn och är mammaledig, så det blir lite budget bröllop men ändå precis som vi vill ha det!!!

• Jema

1. Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?
    Svar: Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra det.

2. Har ni gjort det?
    Nej. Jag skulle aldrig ta ett lån för att betala en fest.

3. Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på.
    Svar: Det vet vi inte ännu

Jema

• Cassandra

Vi sparar så gott det går men jag tror inte det kommer att räcka, tyvär.
    Vi överväger att att ta ett lån för de pengar som fattas. Det kanske kommer att handla om 20-30 tusen.
    Jag tror att hela kalaset kommer att hamna någonstans mellan 60-70 tusen.

• Gosing

Folk tar lan for att betala resor, varfor inte da lana pengar for ett brollop? Jag tycker det ar helt ok, om man ar overens om det!

Sedan kan man ju diskutera om det lonar sig att lana hundratusentals kronor for ett brollop, for det ar ju anda bara en dag! Men nan tiotusing kan man oftast betala tillbaka pa nagra manader om man ar sparsam, sa varfor inte? Det ar ju ett minne for resten av livet, aven om det da skulle handa att man skiljer sig. (Vilket ju ingen av oss hoppas eller tror pa... Men likaval hander det.) Minnet ar val inte "forstort" for den sakens skull? Fast, vad vet jag. Har vare sig skilt mej eller gift mej an sa lange ;)

• W2Bsoon

Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?
    Svar: Det är upp till var och en.

* Har ni gjort det?
    Nej, det har vi inte. Vi sparar ihop till det. Skulle aldrig ta lån för en sådan sak.

* Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på....
    Vårat kommer att gå på ganska precis 80000kr (40 gäster). Detta inkl. 3-veckors resa till Sri Lanka/Maldiverna.

• MalS

visst är det OK
    men jag skulle aldrig ta ett lån för nåt sådant
    vi har sparade pengar och vi köper lite då och då
    skulle kännas trist (enligt mej) att betala för pengar som tillhör "Någon annan/banken"

Svar på tråden Är det ok att ta lån för sitt bröllop?