• Bonadea

Är det ok att ta lån för sitt bröllop?

Tänkte bara kolla med er vad ni tycker...

* Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?

* Har ni gjort det?

* Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på....

• Svar på tråden Är det ok att ta lån för sitt bröllop?
  • mooogn

Jag skulle hellre ta ett lån för att täcka upp de sista 10.000:- än att ta emot pengar ifrån föräldrar/svärföräldrar.

• Meddelande borttaget
  • Lina2004

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ, dra inte på dig lån du inte behöver. Spara istället och vänta lite med bröllopet.

Jag hade ALDRIG heller lånat för att ha råd med ett bröllop. Tänk på att det härliga med ett bröllop är att det är ER dag, inte att det ska vara exklusivt, lyxigt, imponera på andra etc.

• brullan

Men om man nu vill imponera, ha lyxigt och exklusivt. Få unna sig en underbar dag som VI vill ha det och inte köra på ett lågbudget om man inte vill. Om man dessutom vill gifta sig NU och inte hinner spara så mycket så varför inte???

Det behöver inte röra sig om enorma kostnader, en 10-20 tusen gör mycket men inte ett så jättestort hål i ekonomin.
    Sen tycker jag att om jag lånar pengar så är de ju mina för tillfället och om jag betalar med dom eller med min lön spelar väl ingen roll.
    Jag kommer nog att låna en liten summa för att få till det där som fattas och gör dagen fulländad, det är det värt.

Kram på dig Bonadea/// Brullan

• eiram

Ja, vi har lånat till vårt bröllop. 50.000 kr blev det. Vi kollade hur mkt vi har råd med och ska betala tillbaka under fyra år. Har med säkerhet inte skilt oss under den tiden.

Detta med lån är helt upp till er själva, det finns ingen som kan säga vad som är rätt eller fel.

Lycka till!

• marijha

Jag tycker inte det är ok att ta ett lån för sitt bröllop. Men självklart är det ju upp till var och en. Och det behöver ju inte vara ett stort lån. Men själv skulle jag aldrig ta ett lån för att gifta mig.

Vi ska gifta oss till vintern och ska ha ett mindre bröllop som vi har råd med. Men vi hade haft ett litet bröllop ändå, om vi nu hade haft pengar i överflöd. Jag tycker egentligen det är helt sjukt så mycket pengar folk lägger på ett bröllop. Ok, man gifter sig bara en gång i livet. Men man måste ju ändå se realistiskt på det. Skilsmässor finns ju och hur kul är det att skiljas och ha kvar ett banklån på 70 000 Då kan man ju lägga lika mycket på att man fyller bara 30 år en gång i livet, man har bara dop för första barnet en gång i livet osv. Läste om någon som hade budgeterat sitt bröllop till 300 000:-, men de klarade sig med bara 260 000:-!!!! Är det sant? Om det nu är det så är det ju väldigt ovanligt. Men 100 000:- - 150 000:- är nog inte så ovanligt att lägga på ett bröllop. Och vill folk göra det så får de såklart det men jag tror nog det känns bättre om man kan betalar bröllopet kontant, hur dyrt eller billigt det än är.

Jag brukar säga som så, jag gifter mig inte för bröllopsdagen utan för att bli fru till min älskade sambo och för vårt gemensamma fortsatta liv.

Och tvekar du och om det känns olustigt att ta ett lån så hade jag nog väntat ett tag och sparat ihop det. Men känns det helt ok för dig och din blivande man så ska ni strunta blankt i vad andra tycker.

Hoppas det går bra och lycka till!

• Miang

Om man känner att man har råd med att betala igen lånet är det väl helt okej.

* Har ni gjort det?
    Vi har sagt att vi ska försöka spara ihop till allt men det då vi bara har ett halvår på oss, och inga sparpengar kvar på grund av en massa jobbiga omständigheter som inträffat denna vinter, kanske vi inte får ihop det. Vi vill trots allt inte leva på vatten och bröd fram till bröllopet (även om det kanske vore bra för figuren ;) ). Så vi har sagt att vi kan ta en lite kredit om det inte går ihop på slutet.

Knappt 40,000 tror vi. Det blir en liten tillställning för enbart familjen, 10 personer.

Vi kommer förövrigt inte att få några pengar från våra föräldrar. De har visserligen erbjudit sig men vi tänkte be dem att ge oss bidrag till en bröllopsresa i present i stället.

För mig känns det helt okej att kanske låna 10,000, det kan vi betala igen på några månader men jag skulle inte ta ett lån på lägenheten som kanske tar flera år att betala igen. Men det är hur jag resonerar och det är ju upp till var och en att utifrån den egna ekonomin bestämma hur man finansierar bröllopet. Det vore ju inte moraliskt fel eller så att låna ihop till det.

.L

• Bonadea

Brullan:
    Jag håller helt med dig! Vi vill ha bröllopet på ett speciellt sätt och tyvärr har det dykt upp en del andra kostnader som vi fått betala. ALDRIG att jag skulle låna av mamma eller pappa eller nån annan i familjen!

Att ta lån ska ju självklart vara genomtänkt och man ska ju ha kollat upp att man har råd att betala tillbaks på det sen. Förresten behöver inte ett lån betyda att man betalar av på det i 10-20-30 år. Det är ganska snabbt avklarat...

Det är väl en sak om man planerat bröllopet jätte länge och har sparat undan pengar och man har ett litet bröllop som kanske kostar max 20 000 kr. Men ett sånt ville inte vi ha!

Bara för att vårt kostar mer betyder inte att det är lyxigt på något sätt och vis. Inte alls, nästan tvärtom! Vi har ju inte ens nån fest :D Min klänning kostar 3000 kr! Lokalen 700 kr för tre dar!!!!!! Maten fixar en bekant för 70 pers går det åt ca 6000 kr.

Jag tror detta är en fråga man ej kan svara ja el nej på om man inte riktigt varit i den situationen.... :)

• Lill Anna  8/7-04

Upp till var och en, jag skulle absolut inte göra det..

* Har ni gjort det?

Nej, och vi har fått skjutit på bröllopet två gånger pga för lite pengar..

5000 kr (visserligen småpengar för vissa, för oss som lever på ca 8000 i månaden är det ohyggligt mycket)

Svar på tråden Är det ok att ta lån för sitt bröllop?