Är det ok att ta lån för sitt bröllop?
* Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?
Om man känner att man har råd med att betala igen lånet är det väl helt okej.
* Har ni gjort det?
Vi har sagt att vi ska försöka spara ihop till allt men det då vi bara har ett halvår på oss, och inga sparpengar kvar på grund av en massa jobbiga omständigheter som inträffat denna vinter, kanske vi inte får ihop det. Vi vill trots allt inte leva på vatten och bröd fram till bröllopet (även om det kanske vore bra för figuren ;) ). Så vi har sagt att vi kan ta en lite kredit om det inte går ihop på slutet.
* Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på....
Knappt 40,000 tror vi. Det blir en liten tillställning för enbart familjen, 10 personer.
Vi kommer förövrigt inte att få några pengar från våra föräldrar. De har visserligen erbjudit sig men vi tänkte be dem att ge oss bidrag till en bröllopsresa i present i stället.
För mig känns det helt okej att kanske låna 10,000, det kan vi betala igen på några månader men jag skulle inte ta ett lån på lägenheten som kanske tar flera år att betala igen. Men det är hur jag resonerar och det är ju upp till var och en att utifrån den egna ekonomin bestämma hur man finansierar bröllopet. Det vore ju inte moraliskt fel eller så att låna ihop till det.
.L