Är det ok att ta lån för sitt bröllop?
Tänkte bara kolla med er vad ni tycker...
* Är det ok att ta banklån för att finansiera bröllopet?
* Har ni gjort det?
* Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på....
Tänkte bara kolla med er vad ni tycker...
* Har ni gjort det?
* Och isåfall hur mkt har ert bröllop gått på totalt? Eller kommer gå på....
Personligen skulle jag inte ta ett lån som inte var nödvändigt (hus, bil m.m. )
Bröllopet sparar jag hellre till.
Vårt bröllop kommer gå på 50.000 ungefär och det har vi sparat ihop, dessutom har vi sparat in en marginal som om vi håller oss till budget kan läggas på något roligt t.ex. en resa eller inredningsprylar.
Hur andra finansierar sitt bröllop är upp till dem, men man kanske ska tänka på att ekonomiska svårigheter kan sätta relationen på prov.
Precis... man får ju tänka på att folk faktiskt har olika förutsättningar. För vissa är 50 000 en struntsumma för andra är det hur mkt pengar som helst!!!! Tycker inte man ska döma andra för hur de väljer att göra! Absolut inte!
- Det är väl upp till var och en men man bör såklart vara införstådd med vad det innebär...
* Har ni gjort det?
- Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att låna till en fest eller en resa eller andra "mindre nödvändiga" och kortsiktiga saker. Lånen sparar vi till större saker som huset, bilen och adoptionen
Vad du än gör - dra inte på dig ett lån för ett bröllop!!!!!
Vill ni absolut har det på ett visst sätt, vänta hellre. Skulle ALDRIG låna för att konsumera alltihop på en dag!!!! Det är inte värt det när du sitter med skulder fem år senare!!!
LYCKA TILL!!!
Men om man har en riktigt underbar dag som blev precis som man ville det då kanske ett lån på 10-20 tusen känns som att det var värt det och den summan kan man betala tillbaka på ett år eller två,,,,,
Jag tycker att det är upp till var och en om man vill låna pengar till bröllopet.
Själv skulle jag inte göra det.
Men varför skulle man inte kunna låna till ett bröllop, när folk lånar pengar till t.ex. skoter, som egentligen bara är en dyr leksak.
Nej! Är i.o.f emot lån överhuvudtaget. Har inga lån och kommer förhoppningsvis aldrig behöva ta några heller. Tänk er för före, verkar vara många(menar INTE specifikt för denna sida,utan allmänt)som tar lån till höger och vänster utan att riktigt tänka sig för. Nej, försök att spara ihop pengarna innan bröllopet istället.
Det blir ju dyrare att ta ett lån än det blir att spara ihop pengarna innan. Ni kanske inte behöver ta ett lån, ni kanske kan göra bröllopet billigare istället?
Jag tycker att det är okej att ta lån till hus eller bil men inte för en dags fest.
Jag tycker att man får känna efter vad ens ekonomi kan bära, som sagt för många är 10 000 en enorm summa. Vi skulle ganska lätt spara ihop det på 2-3 månader, så om vår bröllopsbudget inte riktigt går ihop tänker jag inte skjuta på bröllopet utan i så fall skarva lite med en kredit eller ett mycket kortsiktigt lån.
Ett budgetbröllop känns otänkbart, hellre en borgerlig vigsel bara vi två än 70 pers i en bygdegård. Så känner vi! Äktenskapet får man "på köpet" hur man än väljer att ordna sitt bröllop, och vi vill ha en dag med det där lilla extra.
Hur man väljer att finansiera sitt bröllop är ju var och ens ensak. Eftersom jag är av principen att jag endast lånar till bostad och ev till bil om jag måste ha bil pga bostadsort, arbete eller dylikt, så är det otänkbart för mig att låna till mitt bröllop. Alla andra saker arbetar man först ihop till - i min värld. Vi vill ha ett bröllop med "alla detaljer" och kommer att bjuda ca 60 gäster. Vi gjorde en budget, såg till vad vi hade "undanstoppat" samt hur mycket vi kunde sätta undan per månad, utan att "gå hungriga". Vi kom fram till att vi skulle få ihop det med lite god vilja (ev kunde en av oss spara lite till, eftersom vi har lite olika nivå på våra inkomster). Vi har även fått ihop till vår resa (sparat till resa sedan tidigare), vilket gör att totalt hamnar vi upp emot 80 - 85 kkr (reda 35 kkr). Efter att vi hade gjort alla våra kalkyler har vi fått veta att vi kommer att få viss hjälp från våra föräldrar. Till skillnad från många andra här skäms jag inte för att ta emot det. Skälet till att jag tycker det är ok, är att våra föräldrar vet att vi inte hade planerat det här bröllopet om vi inte först hade säkerställt att vi hade råd till det, utan deras hjälp.
Om vi inte hade fått vår budget att gå ihop, så hade vi antingen skjutit upp bröllopet, eller gjort det annorlunda (färre gäster, billigare mat t ex). Det ska tilläggas att vi har möjlighet att låna MYCKET FÖRMÅNLIGT, pga att en av oss arbetar på bank, men det känns ändå inte som ett alternativ.