Är det ok att ta lån för sitt bröllop?
Jag tycker inte det är ok att ta ett lån för sitt bröllop. Men självklart är det ju upp till var och en. Och det behöver ju inte vara ett stort lån. Men själv skulle jag aldrig ta ett lån för att gifta mig.
Vi ska gifta oss till vintern och ska ha ett mindre bröllop som vi har råd med. Men vi hade haft ett litet bröllop ändå, om vi nu hade haft pengar i överflöd. Jag tycker egentligen det är helt sjukt så mycket pengar folk lägger på ett bröllop. Ok, man gifter sig bara en gång i livet. Men man måste ju ändå se realistiskt på det. Skilsmässor finns ju och hur kul är det att skiljas och ha kvar ett banklån på 70 000 Då kan man ju lägga lika mycket på att man fyller bara 30 år en gång i livet, man har bara dop för första barnet en gång i livet osv. Läste om någon som hade budgeterat sitt bröllop till 300 000:-, men de klarade sig med bara 260 000:-!!!! Är det sant? Om det nu är det så är det ju väldigt ovanligt. Men 100 000:- - 150 000:- är nog inte så ovanligt att lägga på ett bröllop. Och vill folk göra det så får de såklart det men jag tror nog det känns bättre om man kan betalar bröllopet kontant, hur dyrt eller billigt det än är.
Jag brukar säga som så, jag gifter mig inte för bröllopsdagen utan för att bli fru till min älskade sambo och för vårt gemensamma fortsatta liv.
Och tvekar du och om det känns olustigt att ta ett lån så hade jag nog väntat ett tag och sparat ihop det. Men känns det helt ok för dig och din blivande man så ska ni strunta blankt i vad andra tycker.
Hoppas det går bra och lycka till!