Inlägg från: Blivande fru ?? |Visa alla inlägg
  • Blivande fru ??

Är det ok att ta lån för sitt bröllop?

Hur man väljer att finansiera sitt bröllop är ju var och ens ensak. Eftersom jag är av principen att jag endast lånar till bostad och ev till bil om jag måste ha bil pga bostadsort, arbete eller dylikt, så är det otänkbart för mig att låna till mitt bröllop. Alla andra saker arbetar man först ihop till - i min värld. Vi vill ha ett bröllop med "alla detaljer" och kommer att bjuda ca 60 gäster. Vi gjorde en budget, såg till vad vi hade "undanstoppat" samt hur mycket vi kunde sätta undan per månad, utan att "gå hungriga". Vi kom fram till att vi skulle få ihop det med lite god vilja (ev kunde en av oss spara lite till, eftersom vi har lite olika nivå på våra inkomster). Vi har även fått ihop till vår resa (sparat till resa sedan tidigare), vilket gör att totalt hamnar vi upp emot 80 - 85 kkr (reda 35 kkr). Efter att vi hade gjort alla våra kalkyler har vi fått veta att vi kommer att få viss hjälp från våra föräldrar. Till skillnad från många andra här skäms jag inte för att ta emot det. Skälet till att jag tycker det är ok, är att våra föräldrar vet att vi inte hade planerat det här bröllopet om vi inte först hade säkerställt att vi hade råd till det, utan deras hjälp.

Om vi inte hade fått vår budget att gå ihop, så hade vi antingen skjutit upp bröllopet, eller gjort det annorlunda (färre gäster, billigare mat t ex). Det ska tilläggas att vi har möjlighet att låna MYCKET FÖRMÅNLIGT, pga att en av oss arbetar på bank, men det känns ändå inte som ett alternativ.

• Blivande fru ??

Jag reflekterade över personen som skrev att hon med säkerhet vet att de inte är skilda inom 4 år (tiden för avbetalningen av lånet). Det är ju ingen av oss här som tror sig vara skild om 4 år (då hade vi väl inte gift oss), men säker kan man ju aldrig vara. Har haft denna diskussion med kompisar fast ang att bli sambo. För mig och min sambo var det naturligt att speca vilka saker som tillhör vem när vi flyttade ihop, bara om utifall det hände något oförutsett (som att vi flyttade isär), men för många av våra kompisar så är detta fel. De anser att man inte kan gardera sig och att det vore som att säga att man inte tror på förhållandet. Jag och min sambo är mycket säkra på vårt förhållande, men det skadar väl aldrig att vara lite försiktig. Nåja, som jag skrivit tidigare är det ju upp till var och en, men jag skulle inte vilja betala för en dag av mitt liv i flera år (EFTERÅT) - lika lite som jag vill gå och betala för en semesterresa långt efter att jag varit iväg.

• Blivande fru ??

Klart man har lånet tillsammans även vid en skilsmässa (under förutsättning att man tagit lånet gemensamt) - det enda jag menade var att det knappast är så roligt att gå och betala på ett lån för något som man inte har kvar (kanske tom sedan man börjat planera nästa bröllop) . Å andra sidan måste man ju tro på sitt förhållande för att gifta sig.

Jag tycker inte det är fel att låna till ett bröllop, men det passar inte min filosofi kring lån.

Svar på tråden Är det ok att ta lån för sitt bröllop?