Är det ok att ta lån för sitt bröllop?
Hur man väljer att finansiera sitt bröllop är ju var och ens ensak. Eftersom jag är av principen att jag endast lånar till bostad och ev till bil om jag måste ha bil pga bostadsort, arbete eller dylikt, så är det otänkbart för mig att låna till mitt bröllop. Alla andra saker arbetar man först ihop till - i min värld. Vi vill ha ett bröllop med "alla detaljer" och kommer att bjuda ca 60 gäster. Vi gjorde en budget, såg till vad vi hade "undanstoppat" samt hur mycket vi kunde sätta undan per månad, utan att "gå hungriga". Vi kom fram till att vi skulle få ihop det med lite god vilja (ev kunde en av oss spara lite till, eftersom vi har lite olika nivå på våra inkomster). Vi har även fått ihop till vår resa (sparat till resa sedan tidigare), vilket gör att totalt hamnar vi upp emot 80 - 85 kkr (reda 35 kkr). Efter att vi hade gjort alla våra kalkyler har vi fått veta att vi kommer att få viss hjälp från våra föräldrar. Till skillnad från många andra här skäms jag inte för att ta emot det. Skälet till att jag tycker det är ok, är att våra föräldrar vet att vi inte hade planerat det här bröllopet om vi inte först hade säkerställt att vi hade råd till det, utan deras hjälp.
Om vi inte hade fått vår budget att gå ihop, så hade vi antingen skjutit upp bröllopet, eller gjort det annorlunda (färre gäster, billigare mat t ex). Det ska tilläggas att vi har möjlighet att låna MYCKET FÖRMÅNLIGT, pga att en av oss arbetar på bank, men det känns ändå inte som ett alternativ.