• ullis_p

Vad äter din katt? (humoristiskt)

Satt och läste i en annan tråd här nyss om katters matbeteende och kom att tänka på alla konstiga saker våra äter ibland. Vad för något konstigt äter era katter?

Som exempel på vad våra kan få för sig att slicka sig kan ges: tvål, nagellack(målat på fingrarna), jordnötsringar, chips, ägg-gula (rå)...

• Svar på tråden Vad äter din katt? (humoristiskt)
  • ester

Våra katter äter utöver vanlig kattmat: rå köttfärs, räkor, knäckebröd, kanelbulle, dillchips och avokado. Minsta katten har dessutom lyckats tugga i sig bacon, men hon blev väldigt törstig efteråt.

• Sötöga

Mina morföräldrars katt fyller 22 senare i år och redan där tror jag att han sticker ut. Det kommer bli jobbigt den dagen han försvinner från oss, för han har varit med sedan jag var 5 år gammal. Han är fortfarande pigg, om än lite stel och med dålig hörsel.

Mathållningen hart alltid varit intressant, men det roligaste tycker jag är att han älskar kaffe... Kaffe (svart) på ett fat och till detta (såklart!) en halv kanelbulle, eller ännu hellre en bit muffins, det älskar han! :)

• Filur

Numera äter våra katter bara sitt torrfoder och tonfisk på högtider (finns många sådana i kattalmanackan ).
    När minstingen var bebis åt hon iofs allt, hon gjorde sönder brödpåsar för att kunna ta sig en tugga t.ex. Vi kunde inte lämna något framme, godis, stark thaimat, allt åt hon upp! Nu har hon istället blivit jättekräsen och vill inte ens ha kattgodis.

• Therése

Mina föräldrars katt, en mycket fin dam på snart 13 år, äter helst enbart räkor. Är det kattmat (i nödfall av svår svält) slickar hon i sig gelén och lämnar bitarna.... Burkchampinjoner och skinka kan också funka ibland. Hennes motto tror jag är "dyrt är gott"!

Mina egna ullmonster är helt galna i tonfisk, älskar dessutom torkad frukt, bullar, smörgås med ost och filmjölk. Pepparkakor är OK. Den ena katten är mycket förtjust i ljus choklad medan den andra föredrar lakrits. Glass är heller aldrig fel, eller vispad grädde (men bara om de får slicka av den av våra fingrar, absolut inte på fat).

• Ananas

Tomat och gurka går hem, även kokt potatis! (men helst vill hon stjäla dem på bänken!)

I övrigt är chips och ostbågar gott, men efter en liten bit suger hon bara på dem och spottar sedan ut. Lagom mysigt med halvt uppblötta ostbågar på golvet...

• Pixie

Detta var kul!

Vi ger våra katter mest torrfoder. Den äldre katten blir lika glad varje gång man tar fram burken med torrfoder. Den lilla är en riktig liten gourmet och har vägrat äta torrfoder ända till nu. Nu äter han det om vi blöter upp det med lite ljummet vatten. Målet är att även han ska äta torrt torrfoder! Den lilla är mycket förtjust i rå köttfärs, kokt fisk, räkor och filmjölk. Det mesta slinker ner som man erbjuder honom faktiskt. Närhan kom till oss fick han välling som han gillade mkt, men det får han väldigt sällan nu. Han verkar även bli helt till sig när vi dricker kaffe, men han får inget kaffe. precis som Maicas katt så älskar han plastpåsar. Så fort en påse har glömts framme så ser man suspekta tugghål lite var stans. Jag vill inte ens tänka på hur mkt plast han har lyckats få i sig i smyg...

Den äldre gillar kokt torsk, men inte så mkt annan fisk. Han är inte särskilt förtjust i köttfärs och så, men gillar filmjölk.

Igår hittade jag en leksaksråtta som har haft en liten pingla i svansänden. Ngn av katterna har uppenbarligen tyckt att pinglan har varit väldigt lockande, eftersom den nu är borta...

• anncaBq

Katten makens familj hade älskade vitlök, speciellt vitlöksmajonäs, och frysta ärtor. Ärtor dierkt ur frysen utan att de fått tina först...

(Svägerskans lilla jycke älskar oliver, jordgubbar och paprika)

• pucken

mammas katt gillade att äta glitter, sånt där smalt som bara hänger liksom. allt som oftast hängde det en sån glitterbit ur rumpan på honom =) som många andra katter, så gillar han plast och blir överlycklig när det ligger en plastbit och skräpar någonstans. fiskmat var också en favorit, han lyckas alltid öppna burken.
    min katt gillar sköldpaddsmat och öppnar även han burken om han kommer åt den. frigolit gillar han också.

• Monn

Min lilla sötis älskar allt! Han äter saker inte ens jag äter, havregrynsgröt med lingonsylt (utam mjölk), tortellini med tomatsås, nudlar.

Han äter även i stort sett allt jag äter men är extra förtjust i kyckling, sås och ris. Han gillar även stark mat (som jag försöker hålla honom borta ifrån, det kan ju inte vara bra för den lilla magen, men han lyckas alltid sno åt sig en bit). Han älskar allt som innehåller mjölk (inte så konstigt kanske), ex. choklad, oboy och glass.

Dessutom ääälskar han allt som smakar mint typ tandkräm och fishermans friends i mintsmak, helst den sockerfria varianten. Han dricker te och han dricker hellre vatten från ett glas som står på bordet än från sin vattenskål. Det är jättegulligt när han borrar ner hela huvudet i mina stora glas för att nå slurken på bottnen.

Han gillar däremot inte fisk speciellt mycket och absolut inte kokt torsk.

Precis som många andra katter älskar han att leka med plastpåsar, men ännu hellre toapapper (som vi blivit tvungna att hänga högt uppe på väggen så han inte ska nå) och pappersnäsdukar. Han kan till och med öppna dragkedjan i min väska om han vet att det finns pappersnäsdukar där i.

• stinalina

Min katt har aldrig visat intresse för något annat än kattmat, vilket då inkluderar allt äckligt som hon fångat ute från små näbbmusar till harpaltar Inte så originellt kanske, men min systers katt den älskar kattsump!

Svar på tråden Vad äter din katt? (humoristiskt)