• Lilla My 2

babynamn

Berätta ert finaste tjej respektive pojk namn!
    Själv döper jag min dotter till: My och sonen till Alex ( efter mina avlidna morfar och farfar)

• Svar på tråden babynamn
  • Guldfisken

Henrike: .... fast som sagt, jag vet inte om det var min tes från början, utan snarare någonting jag läst. Man försöker väl att vara så fördomsfri som möjligt.

Man kan väl dock säga som så att jag kanske inte är superduperförvånad...

• Henrike

...den tes du framförde... inte förvånad heller. Hittade också en sida som skrev om föräldrar som kallar sina barn Rolex, Ikea, Pepsi och så. Originalitetssträvan vadå...

• a flock of seagulls

He he, apropå Ikea så titta på Phoebe i Vänner, ikväll tror jag det är.

• Kicker

Jag har också läst om föräldrar som döper sina barn till Rolex, Chrysler, Pepsi osv, det handlade visst om hur bränd blir allt viktigare och viktigare. T.o.m små barn kan känna igen tiotals ( hundratals?) olika märkeslogon/bränd, och skilja på vad som är "fint" och vad som inte är ..... Skrämmande!

• Dea

Jag tror inte man får ge barn namn som är varumärkesskyddade (i Sverige).

• Kicker

Nej, högst antagligen var det väl i USA.

• Henrike

...ja det jag hittade var absolut i USA! Det stod också om folk som ger sina barn geografiska namn, veckodagsnamn etc...

• Dea

Fina namn:
    Aina, Anja, Tilde, Ebba, Elsa, Elin, Linn, Veronica, Moa, Emma, Merry, Magda, Simone, Serafina

Johannes, Alvin, Jan, Erik, Martin, Rikard, Simon, Jonatan, Gustav, Molle, Tobias, Elias, Levin, Anders, Peter, Samuel

• *JiNx*

Jag håller helt o hållet med MIZZ_
    BRA SAGT!! Blir så förbannad att man inte kan lära sig och inte säga SVARTA människor, man säger ju aldrig.. dom där VITA människorna..
    Kicker :
    Det är inte SVARTA MÄNNISKOR
    som har konstiga namn, i USA har mer än halva befolkiningen konstiga namn. Svenska namn är inte så perfekta, dom anser säkert att svenska namn e KONSTIGA!!

Beyonce är väldigt fint ovanligt och unikt, jämfört med alla namn som vi har.

• Henrike

Jinx,

såg du texten från en (amerikansk) universitetsrapport jag lade in?

"There are stark differences in the first names selected by Blacks and Whites. Black parents choose names in a manner consistent with a model in which distinctively Black names have adverse labor market consequences, but provide social benefits within the Black community."

Det ÄR ju så att många (inte alla, men många) svarta väljer namn som för oss låter väldigt annorlunda. Är det då fel att säga det? Skall man för att vara politiskt korrekt inte låtsas om det? Vem gynnas av det?

Problemet är ju, som rapporten säger, att svarta kan missgynnas av det eftersom de kan bli bortplockade till jobbintervjuer etc. på grund av sitt namn (samma som i Sverige med invandrarnamn alltså). Det är väl det som är problemet som vi skall ändra på!

• Henrike

smileyn var inte avsedd...

• Hestia

*JiNx* - Jo, man säger de där vita människorna, och de där svarta människorna, och utan att lägga något nedvärderande tonfall i något av dem.
    Naturligtvis säger vi vita människor inte ofta vita om oss själva, men när man skiljer på svarta och vita är det väl ganska neutrala uttryck att använda?

Jag personligen tycker att neger och färgade har generellt mer negativ klang än svarta.

Sedan tycker jag att det finns många svenska namn som är konstiga också... :)

• Kicker

Tack Henrike och Hestia, ni förklarade hur jag menar med svarta mycket väl!
    Jinx, jag vet faktiskt inte vilket ord jag ska använda då, eftersom neger och färgad ( och solbränd som min pappa brukar säga lite på skoj) inte känns passande heller. African American är visst det politiskt korrekta ordet i USA, så jag skulle kanske ha använt det? Men å andra sidan kan man ju inte använda det i andra geografiska samband, så det känns inte heller så bra. Har du förslag?
    För min point handlade ju specifikt om svarta människors val av namn, inte amerikaners i allmänhet.

• *JiNx*

Men NI VITA människor har väldigt konstiga och enformiga namn, hur känns det ?!!?
    Det är fel att säga VITA eller SVARTA människor, för under allt så består vi av exakt samma saker

Varför inte säga ex. jag kan inte förstå varför vissa människor döper barnet med så konstiga namn...
    Tycker det låter bättre..

Nej,varsågod och säg solbrända eller dom där svarta också. Varför alltid hitta på något att säga???

• Hestia

Jinx - För att ibland måste man kunna dela in folk i grupper. Vita, svarta, lågavlönade, akademiker, föräldrar, resenärer, sossar, vad som helst...

Poängen som Kicker ville få igenom hade med en specifik grupp att göra (svarta), så då använde hon det.

"Men NI VITA människor har väldigt konstiga och enformiga namn, hur känns det ?!!?"
    - Jag var faktiskt tvungen att fundera på vad du menar med den meningen, för för mig känns den som en helt vanlig mening, ingenting jag skulle reagerat på alls.

Svar på tråden babynamn