babynamn
Berätta ert finaste tjej respektive pojk namn!
Själv döper jag min dotter till: My och sonen till Alex ( efter mina avlidna morfar och farfar)
Berätta ert finaste tjej respektive pojk namn!
Själv döper jag min dotter till: My och sonen till Alex ( efter mina avlidna morfar och farfar)
Om vi får en pojke någon gång så funderar vi på Lo. Det är mjukt tycker jag. Dessutom heter min bror Björn och min syster Ylwa (betyder varghona) så det passar med en Lo i familjen!
Amilia tycker jag är ett vackert flicknamn. Känsligt dock att avslöja sina favoritnamn så här!
Jag har inte några konkreta tips, men tänk för guds skull på att det inte är en BABY som ska ha namnet utan en människa som kommer att bli VUXEN och t o m gammal väldigt fort.
Jag tror att det är många föräldrar som bara tänker på sitt söta lilla knyte och inte på den vuxne människan när de bestämmer namn - därför är namn som Linus, Hampus osv populära. Passar kanske jättebra på en gulle-gullig bebis, men inte på en vuxen man!
Jag har två kompisar som heter Linus och det passar dem jättebra trots att de är 26 resp 27 år ;)
Jag vill eg. bara ge ett tips till trådstartaren om att lägga in en tråd på Familjeliv (www.familjeliv.se) där det är många blivande/nyblivna föräldrar som läser och skriver
Jag tycker inte att namn som exvis Linus enbart passar på småbarn. Känner flera vuxna män med sådana namn och inte tycker jag att det låter barnsligt på dem inte! Lika lite som jag tyckte att namnet Gösta lät "gubbigt" på mitt ex, efter att jag lärt känna honom... ;)
Här kommer mina favoriter
Pojke: Oliver och William
Flicka: Olivia och Emilia
Flicka: Tyra, Tova, Tove
Pojke: Theo (Theodor), Nathanael, William & Philip
Amily för en flicka är fint
Namn följer ålderskohorten, så de namn som i dag uppfattas som småbarnsnamn kommer att passa utmärkt på äldre när generationen blivit äldre. Precis som Gunnar, Gösta eller Bertil fungerade utmärkt på småbarn på 1930-talet.
Vad jag skulle namnge mina barn till behåller jag för mig själv, men namn som jag tycker om är:
Samira
Minna
Ayla
Thea
Saga
Willem
Edward
/Freja :)
Bra sagt Freja!
Hampus och Albin och Elin och Moa kommer att åldras tillsammans med sina namn.
På samma sätt som Sten-Olof och Jan-Erik och Gunnar och Barbro har också varit bebisar. Jag känner förresten en 2-åring som heter Lennart!
Mina favvisar ändras hela tiden men helst vill jag ge barnet ett namn som fungerar internationellt (eller åtminstone i västvärlden).
Förresten, gillar ni mer namn som slutar med e eller namn som slutar med a? Det vill säga, vilket är vackrast:
Sofie eller Sofia?
Caroline eller Carolina?
osv.
Som mitt nick avslöjar tycker jag själv mest om namn som slutar med a.