babynamn
Berätta ert finaste tjej respektive pojk namn!
Själv döper jag min dotter till: My och sonen till Alex ( efter mina avlidna morfar och farfar)
Berätta ert finaste tjej respektive pojk namn!
Själv döper jag min dotter till: My och sonen till Alex ( efter mina avlidna morfar och farfar)
Håller med Hestia...
Utan att någon skall känna sig utpekad, jag har inte läst så många inlägg.
I USA, hemlandet för konstig forskning, har en undersökning visat på ett samband mellan låg IQ hos föräldrarna och konstiga namn på deras barn.
Skämt åsido, inte för att jag tar en sådan pseudo-vetenskaplig undersökning på allvar men, låg IQ eller ej, jag anser nog att det är ganska respektlöst mot ett barn att ge det ett alltför ovanligt namn.
Ovanligt tycker jag är bra. Min dotter kommer att ha ett förnamn som bara 1 annan tjej i Sverige heter (men lite mer killar, inte så många dock)Och både jag och m2b har rätt ovanliga namn. Tycker snarare att det är tråkigt att ge dem väldigt vanliga namn. I min klass på högstadiet var det fyra Andreas, i gymnasiet fem Maria och fyra Madeleine.
Men ovanliga namn behöver inte vara konstiga. Och konstighet är subjektivt.
Undrar hur "forskarna" i USA bestämde vad som är ett konstigt namn? Mitt namn skulle nog vara extremt konstigt i USA.
Flicka: Mariana, Juliet
Pojke: Marcello, Ricardo
Jag reagerar alltid på hur svarta människor ( i amerikanska filmer o tv-serier) döper sina barn till i mina öron lustiga namn, som tex Beyoncée och D´Shawna m.m. Har lite tudelade känslor om det, samtidigt som jag tycker det är coolt är det också lite fånigt med så finurliga, "konstiga" namn.
Vad tycker ni?
KICKER
Var det nån mening med att tala om att det är just svarta eller? Flesta i USA har ju "konstiga" namn.
Jo, men det ÄR ju som Kicker skriver. I USA kan man ofta veta om en person är vit eller svart bara genom att höra namnet. Vad det beror på vet jag inte...
(Likaså är dubbel-namn vanligare i Södern, t.ex. Mary Lou och Lee Ann, för att ta några kända.)
Ja du mårbacka, vi får väl hoppas att alla är mogna och vuxna människor som inte är så ytliga att de lägger in sina egna fördomar grundat på någons namn och därefter dömer en människa. Jag skulle behandla en Kermit lika respektfullt som en Anna.
I övrigt gillar jag Malte och Malkolm (båda efter män i min pappas ålder, två namn som jag alltid gillat).
Är kluven, gillar Carolina bättre än Caroline, Isabella bättre än Isabelle och Charlotte bättre Charlotta.
Guldfisken har rätt, även om det inte är så politiskt korrekt fakta... Folk som ger sina barn ovanliga namn (och det är förstås subjektivt vad som är det, även om det väl finns exempel som alla torde hålla med om är ovanliga!) kommer oftare från lägre socialgrupper än högre...
“How people name their children is the result of "a combination of culture, personality and social class,'' said Evans, a psychology professor at Nebraska's Bellevue University
"People who see themselves as creative and avant garde would be more likely to pick unusual names, as you can see by the names Hollywood stars and rock stars pick. Everybody remembers Moon Unit and Dweezil, [singer/producer] Frank Zappa's kids,'' he said. People who are less educated are more likely to use something offbeat, like Cheyenne. The better educated have a fonder connection to history.”
Och ang. svarta namn i USA – Kicker har rätt, många svarta har ovanliga namn (dvs. vi tycker de är ovanliga!) – och då måste man väl få säga det. Problemet är att normen är “vita namn” och att svarta därför diskrimineras på grund av sina namn.
Ur abstract från paper om detta av University of Chicago-professor: “There are stark differences in the first names selected by Blacks and Whites. Black parents choose names in a manner consistent with a model in which distinctively Black names have adverse labor market consequences, but provide social benefits within the Black community. The same factors that predict a greater number of lifetime interactions with Blacks are also associated with the choice of Blacker names. The removal of legal and social barriers to racial integration was accompanied by a bifurcation in the distribution of Black names: Blacks likely to remain in highly segregated neighborhoods gravitated towards more distinctively black names, whereas other Blacks increasingly adopted assimilating names. Because of this self-selection, names provide a potentially valuable signal to potential employers, albeit one that it is illegal for firms to act upon.”
Men Mizz och A flock of seagulls - vem har talat om fördomar? Nu känner jag mig allt lite påhoppad i onödan....
Mizz - Ja, jag tycker ofta att det varit just svarta ( african americans) som döper sina barn till ovanliga namn. Det var ju hela min point liksom....